Keresés:
Események
«2018. december»
HKSzeCsPSzoV
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Rugalmasság

Rugalmassági megoldások

A kreditrendszerű képzés elvben nagy mozgásteret nyújt a hallgatók részére a képzés egyéni igények és lehetőségek szerinti elvégzésére. A túl szűkre szabott választási lehetőségek vagy a szövevényes adminisztráció azonban megnehezítik a képzések elvégzését és csökkentik a hallgatók sikerélményét. Az új tantervekben több változás is a nagyobb mértékű rugalmasságot szolgálja.

Időzítés

A tanterv teljesíthetősége főképp azon múlik – az egyes tárgyak követelményrendszerén túl –, hogy a mintatantervtől való eltérés milyen időzítési problémákat vet fel (pl. tanulmányok meghosszabbodása). Ez leginkább az előfeltételi rendszer függvénye. Ennek meghatározásához a következő elvet javasoltuk szem előtt tartani: előfeltétel csak akkor köthető ki, ha a ráépülő tárgy oktatását tartalmi okoknál fogva nem lehet megkezdeni azelőtt, hogy a hallgató az előfeltételi tárgyat sikeresen teljesítette volna.

Az új tantervekben sikerült jelentősen csökkenteni az előfeltételek számát. Ott, ahol nagyobb számú előfeltétel maradt, ügyeltünk arra, hogy ne jöjjenek létre hosszabb „tantárgy-láncolatok”, amelyek esetében egyetlen elem nem mintatanterv szerinti időzítésben való teljesítése elkerülhetetlenül a tanulmányok meghosszabbodásához vezet.

Tartalom

A tartalmi rugalmasságot a tanterven belüli választási lehetőségek biztosítják. Ezek alapvetően az alábbiak:

  • tantárgyon vagy más követelményen belüli választás (pl. a tárgy részét képező projektmunka témája, szakmai gyakorlat vagy szakdolgozat tartalma);
  • tantárgyak közötti választás (kötelezően választandó és szabadon választható kategóriák);
  • speciális modulok (egy teljes specializációnál kisebb tantárgycsoportok);
  • specializációk/szakirányok.

A korábbinál magasabb fokú rugalmasságot az alábbi változtatások szolgálják:

  • nagyobb mennyiségben vannak jelen a tantervekben a projektmunkára épülő tárgyak;
  • tágítottuk a szabadon választhatóság értelmezését (lásd fent);
  • megjelentek (egyelőre egy szakon) a speciális modulok;
  • bővült, illetve átalakult a specializációk kínálata.

Kompatibilitás

Sok hallgató dönt úgy – vagy kényszerül arra –, hogy nem (csak) a megkezdett mintatanterv szerint végzi tanulmányait. Ez gyakran valamilyen többletvállalásból fakad (nemzetközi vagy hazai mobilitás, további tárgyak, specializációk, szakok felvétele). Kulcskérdés ebben a tekintetben, hogy a hallgató miként tudja beszámíttatni korábban szerzett kreditjeit.

A kreditelismerés rendszerének továbbfejlesztéséhez új szabályozás kialakítására és technikai fejlesztésekre is van szükség, ezek megvalósításához a reform során hozzáláttunk.

Az új tantervek az alábbiakban segítik a hatékonyabb kreditbeszámítást:

  • az azonos tartalmakat egyazon tárgyakban jelenítjük meg a különböző szakokon;
  • az eddigieknél stabilabb és átláthatóbb tárgykód-rendszert alkalmazunk;
  • a nemzetközi normáknak jobban megfelelő tantervi szerkezet miatt egyszerűbb hazaihoz hasonló tárgyakat azonosítani a külföldi intézmények tanterveiben;
  • a szabadon választható tárgyak korábbinál tágabb értelmezése megkönnyíti a külföldön szerzett kreditek beszámítását;
  • a tantervek maximalizálják a felsőoktatási szakképzések és a megfelelő alapszakok közötti átfedéseket.

Ez utóbbi megoldás révén nem csak a zökkenőmentes továbbtanulást biztosítjuk, de a korábbinál egyszerűbb lehetőséget nyújtunk arra, hogy az alapképzési szakot elvégezni nem tudó vagy nem kívánó hallgató szakképzettséget igazoló bizonyítványt szerezzen egyetemünkön.

 

Mennyiségi jellemzők

Nyelvi készségfejlesztés

Megfelelés a képzési és kimeneti követelményeknek

Tárgyak típusai

Solution by Sense/Net | Powered by Sense/Net ECM