BGE központi honlap
Hallgatói fiók
EN - English

Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

  • Felvételi
      • Képzéseink
      • Alapképzés
      • Mesterképzés
      • Felsőoktatási szakképzés
      • Doktori Iskola
      • Szakirányú továbbképzés
      • Felnőttképzés
      • Miért a BGE?
      • Miért a BGE?
      • Felvételi információk
      • Felvételi pontszámítás
  • Egyetemünk
      • A BGE-ről
      • A BGE-ről
      • Budapesti Gazdaságtudományi Egyetemért Alapítvány
      • A BGE vezetői
      • Karok
      • Képzéseink
      • Szervezet
      • Közösség és lehetőségek
      • BGE Alumni
      • Fenntarthatóság
      • Üzleti partnerség
      • Csatlakozz csapatunkhoz!
      • Elérhetőségek
      • Nemzetközi kapcsolatok
      • Hallgatóknak szóló nemzetközi lehetőségek
      • Akkreditációk
      • Partnerségek
      • Tudomány
      • Tudományos élet a BGE-n
      • BGE kiadványok
      • Tehetséggondozás
      • Könyvtár
      • Repozitórium
  • Hallgatóknak
  • Munkatársaknak
Nyitólap >
A vállalatvezetés ereje a kulcs a válság leküzdéséhez - Hogyan vészelték át a turisztikai cégek a pandémiát?
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Keresés
Menü
Keresés
Menü
A vállalatvezetés ereje a kulcs a válság leküzdéséhez - Hogyan vészelték át a turisztikai cégek a pandémiát?
2023. július 19.
A vállalatvezetés ereje a kulcs a válság leküzdéséhez - Hogyan vészelték át a turisztikai cégek a pandémiát?

A vállalatvezetés erejét és kiemelkedő szerepét tartják a leginkább meghatározó tényezőnek a magyarországi turisztikai és vendéglátó vállalkozások a COVID-19 világjárvány okozta válság leküzdésében – derül ki a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar (BGE KVIK) Vendéglátás Tanszékének legfrissebb felméréséből, amely a vállalkozások ellenállási képességét vizsgálta. Az eredmények arra is rámutatnak, hogy a megkérdezett vállalkozások szinte egyáltalán nem kívánnak terjeszkedni az elkövetkező két évben, miközben saját pénzügyi helyzetükkel elégedettek.

A BGE KVIK Vendéglátás Tanszékének kutatói legfrissebb felmérésükben a hazai turisztikai és vendéglátó vállalkozások rezilienciáját, azaz rugalmas ellenállási képességét vizsgálták. Arra keresték a választ, hogyan sikerült túlélniük a COVID-19 okozta világjárványt.

A 107 megkérdezett hazai vállalkozás válaszaiból többek között kiderül, hogy az erős és jó cégvezetés játszotta a legnagyobb szerepet a járvány okozta krízis leküzdésében. Az utazási szolgáltatók körében a vezetés erejének szerepe kirívóan magas, 6,37-es átlag született az 1-től 7-ig terjedő skálán. A válaszadók a szervezet készségeit – alkalmazkodóképesség, tudás, kapacitás – is meghatározónak ítélték azon tényezők közül, amelyek hozzásegítették a vállalkozást a nehézségek leküzdéséhez. Mindezeket ráadásul felértékeli, hogy a megkérdezettek szervezeteire csak marginálisan jellemző, hogy megfelelő vészhelyzeti protokollokkal rendelkeznének a válsághelyzetek megoldásához. A válságkezelés sikerfaktorai között csak a középmezőnyben jelennek meg a vállalkozások alkalmazottai.

„Figyelemreméltó eredmény, hogy amíg a menedzsment szerepét kiemelkedőnek tartják a válságkezelés szempontjából, addig az iparági kapcsolatok nem igazán járultak hozzá a járvány leküzdéséhez, ugyanis valamennyi megkérdezett a legalacsonyabb pontszámot adta (mintaátlag = 3,04) erre a tényezőre. Ez az üzleti bizalom kedvezőtlen alakulását is előre vetítheti, ami a jövő szempontjából nem túl bíztató, hiszen a fejlődésnek kiemelten fontos velejárója az erős üzleti bizalom megléte” – magyarázza az eredmények kapcsán Debreceni János, a BGE KVIK Vendéglátás Tanszékének tanársegédje.

Nem csupán az iparági kapcsolatok működnek nehézkesen. A felmérésből az is kiderül, hogy a turisztikai vállalkozásokból szinte teljes mértékben hiányzik a piaci terjeszkedési, bővülési szándék. Különösen igaz ez a vendéglátásban aktív vállalkozásokra: a megkérdezettek háromnegyede nyilatkozott úgy, hogy nem tervez bővülést az elkövetkező két évben. Ennek aránya hasonlóan magas az utazási vállalkozásoknál (87%), így a szálláshely-szolgáltatók a maguk 56 százalékával már erősen fölfelé lógnak ki ebből a mezőnyből. Elgondolkodtató eredmény ez annak fényében, hogy a rendelkezésükre álló erőforrásokat szűkösnek érzik ugyan, de saját pénzügyi állapotukkal viszont elégedettek.



2025 - Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem - Minden jog fenntartva v1.13.5
Hasznos linkek
  • Közérdekű adatok
  • Intézményi tájékoztató
  • Informatikai útmutatók
  • Elérhetőségek
  • Pályázati felhívások
  • Fejlesztéseink
  • Sajtószoba
  • Felhasználási feltételek
  • Süti beállítások
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Akadálymentesítési nyilatkozat
  • Hallgatói Követelményrendszer
  • Visszaélés-bejelentési rendszer
Kövess minket
készítette