Interjú Dr. Csongrádi Gyöngyi, főiskolai docens a PSZK Üzleti Gazdaságtan Tanszék oktatójával
Mióta dolgozol a felsőoktatásban/az egyetemen?
Demonstrátorként kezdtem oktatni a Corvinuson, ahol az egyetem befejezéséig gyakorlatokat vezettem Vállalati pénzügyekből. 2003 óta dolgozom a BGE-n, ide jöttem az egyetem után, de mellette más felsőoktatási intézményekben is oktattam (BME, Óbudai Egyetem).
Milyen tárgyakat, milyen hallgatói létszámmal oktatsz?
Elsősorban közgazdaságtant tanítok (Közgazdaságtan 1 és 2, Közgazdaságtan alapjai, Nemzetközi gazdaságtan), ahol jellemzően szemináriumokat tartok 30-40 fő körüli létszámmal, de heti több órában.
És, hogy ne ugyanazt kelljen hetente nyolcszor elmondanom, néhány pénzügyes tárgy oktatásában is részt veszek (Pénz és tőkepiacok, Pénzügyi piacok elemzése), mert alapvetően pénzügyes végzettségem van, és szeretem is a pénzügyes tárgyakat. Itt is a gyakorlati létszámok a jellemzőek 30-40 fő között.
Mely eszközök bizonyultak hasznosnak az online oktatásodban? Hogyan fért bele az adott eszközök alkalmazása a félév/óra menetébe? Hogyan fogadták a hallgatók az újításokat?
Az online oktatás során a tanszéken viszonylagos előnnyel indultunk, mert már korábban sok olyan anyagot kidolgoztunk, melyeket addig a levelező oktatásban használtunk. Így viszonylag gyorsan meg tudtuk osztani az elkészült e-learning anyagokat a nappalis hallgatóinkkal is. Ezek elsősorban videós előadás és szemináriumi anyagok, melyeket kiegészítettünk gyakorló feladatokkal, és azok megoldásaival.
Tapasztalataim szerint még mindig igény van arra, hogy a gyakorló feladatokat, illetve az órai anyagokat a hallgató ki tudják nyomtatni, de ezen felül sikere van az online gyakorló feladatoknak is, amik nagyon hasonlítanak a valódi vizsgafeladatokra. Az online órák alatt bemelegítésnek a Mentimeter-t szeretem használni, mert interaktívabbá tudja tenni az órát, és itt kapok visszajelzést a hallgatóktól. Igaz, hogy kicsit előre kell gondolkodni, de megéri. A másik alkalmazás pedig a Socrative, amit többen is használunk a tanszéken. Ezt az óra végén szoktuk bevetni, és nem csak online, hanem az offline órákon is. A cél ebben az esetben az órán bemutatott tananyag, feladatok ismétlése, a tudás elmélyítése, a problémák feltárása, amikor is csoportosan (Teams-en vagy a teremben) a hallgatók az óraihoz hasonló kérdéseket kapnak, amiket meg kell válaszolniuk. A válasz megadása után rövid magyarázat is megjelenik, azaz, ha valami nem sikerül, akkor azt a hallgatók újra átnézhetik.
Ezek mind-mind időt igényelnek, de megéri az a pár plusz perc, hogy a hallgatót bevonjuk az órába, illetve, hogy az óra keretein belül jöjjenek elő azok a kérdések, amik gondot okoznak, és amiket az óra során valamiért nem sikerült a hallgatóknak elsajátítaniuk.
Mi az, amit az online oktatásból tanultál és beépítettél ebben a hibrid félévben is oktatási gyakorlatodba?
Egyre inkább látom, hogy a mobil eszközöket hasznosan lehet alkalmazni az oktatás során, és nem szabad sajnálni az időt arra, hogy pl. elővegyék az eszközöket, vagy, hogy csoportokat alakítsunk ki, mert azzal, hogy a hallgatók együtt gondolkodnak, segítik is egymást, és így könnyebben tudják elsajátítani az anyagot.
Mi az, ami a legnagyobb örömet jelenti számodra munkád során?
Tudom, kicsit közhelyesen hangzik, de még mindig azok a legszebb pillanatok, amikor látod a hallgatók szemében, hogy sikerült valamit megérteniük, hogy olyan új információt, tudást adtál nekik, amire rácsodálkoznak.
Milyen oktatói jógyakorlatod van, amit megosztanál itt velünk?
Nem tudom, hogy van-e olyan dolog, ami újdonság lenne a kollégáknak. De most például a legtöbb időt azzal töltöm, hogy a Moodle-ben olyan számítási feladatokat gyártok (Formulas), amiben a számértékek véletlenszerűen változnak, és így természetesen az eredmények is módosulnak. Ezeket a feladatokat nem csak vizsgán lehet alkalmazni, hanem gyakorlásra is tökéletesek, hiszen a szöveg ugyanaz minden indításnál, de a hallgató a többszöri ismétléssel be tudja gyakorolni a számítás menetét.
Miben szeretnél még fejlődni?
Mindig van valami új, és mindig van jobb. Jelenleg talán a hallgatók motiválása, aktivizálása foglalkoztat leginkább.
Mit kívánnál, ha lehetne egy kívánságod?
Így, a vizsgaidőszak közepén, csak azt, hogy minden hallgatónak sikerüljön a vizsgája😊.