Ismerjük meg kollégáinkat módszertani oldalukról is!
Interjúsorozatunkban most Dr. Jancsik András oktatási rektorhelyettes, egyetemi docens, a KVIK Turizmus Tanszék tanszékvezetője mutatkozik be oktatói oldaláról!
Mióta dolgozol a felsőoktatásban/az egyetemen?
Több mint 20 éve dolgozom a felsőoktatásban. 6 éve kezdtem tanítani a BGE Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karán.
Milyen tárgyakat, milyen hallgatói létszámmal oktatsz?
Jelenleg vezetői feladataim mellett egy mesterszakos tárgyat a Marketingmenedzsment a turizmusban címmel tanítok angol és magyar nyelven. A csoportok létszáma 10-50 fő között szokott mozogni.
Már a gyakorlatban is használod a Moodle rendszert. Meglátásod szerint mik a rendszer erősségei?
A Moodle rendszer nagy előnye a moduláris felépítés, ami lehetővé teszi, hogy a kurzusokat rugalmasan, a felhasználói igényeknek és az oktatási céloknak megfelelőan alakíthassuk ki. Pont ez a rugalmas alakíthatóság teszi lehetővé azt is, hogy különböző szinten tudjuk használni a rendszert. Vannak olyan alapfunkciók, amiket könnyen, gyorsan be tudunk állítani és már használható is a rendszer. Emellett viszont elérhetők a haladóbb, összetettebb funkciók is, így a magasabb igényeket is ki tudja szolgálni. A Moodle különböző speciális pluginekkel bővíthető. Ha jól fel tudjuk mérni, hogy milyen funkciókra van szükségünk az adott tárgy vagy képzés során, akkor eljuthatunk egy olyan profi szintre, ami már komplex, személyre szabott tanulási felületeket eredményez. A rendszerben számos tananyagformátum elérhető, a sima fájlfeltöltéstől kezdve az online tankönyvön, leckén keresztül a beágyazott e-learning tananyagig. A hallgatókat csoportokra bonthatjuk a kurzuson belül és csoportos feladatokat is adhatunk ki nekik, aminek nyomon követését megkönnyíti a rendszer. A Moodle alaplogikája, hogy heti vagy téma szerinti bontásban jeleníti meg a kurzus elemeket, ezzel segítve a hallgatók tanulási folyamatát. A blokkok és az egyes elemek láthatósága is állítható. Így a félév elején ki tudom alakítani a kurzus felületet és akár már akkor beállíthatom, hogy az egyes elemek mikor vállnak elérhetővé a hallgatók számára. Így meg tudom spórolni, hogy hétről hétre töltögessem az anyagaimat. Az előbb már említettem a haladó szintnél a különböző plugineket, amikkel tovább bővíthető a lehetőségek tárháza. Talán többen találkoztak a szakdolgozatokhoz használt plágium szűrővel a Turnitin-nel, ami pluginként épül be a rendszerbe. Vagy említhetném a H5P modult is, ami látványosabb tartalom megjelenítést tesz lehetővé, illetve a gyakorláshoz is jól használható játékos interaktív elemeket építhetünk be a tanulásba általa. A Moodle-ben beállíthatunk szerkesztői nézetet, illetve belebújhatunk más szerepkörbe is, amin keresztül leellenőrizhetjük, hogy a hallgatók mit látnak.
A rendszeren keresztül transzparensebbé válik a hallgatók aktivitása, amit nézhetünk kurzus szinten vagy hallgatói szinten is. Sokkal jobban nyomon tudjuk követni a tanulási folyamatot, mint eddig valaha. Láthatjuk, hogy a hallgatók hol tartanak a tananyag elsajátításában, milyen feladatokat oldottak már meg, milyen eredménnyel, mennyire voltak aktívak a kurzusfelületen.
A Moodle mely eszközei bizonyultak hasznosnak az oktatásodban?
Sajnos az utóbbi időben nem tudtam annyi interaktív elemet tenni a kurzusaimba, mint szerettem volna. A csoportos beadandók viszont fontos elemei a kurzusomnak. Ehhez használom a már említett csoportbontási lehetőséget. Ezzel a módszerrel csoportoknak visszajelzést is tudok küldeni a feladatleadás modulon keresztül.
Mappákba szoktam feltenni nekik kiegészítő anyagokat. Több fájl esetén így áttekinthetőbbek. Számos linket is elérhetővé teszek számukra az URL modul segítségével. A kurzusaktivitás nyomon követésére a jobb oldali sávban beállítottam egy blokkot, ami grafikusan szemlélteti az aktuális adatokat. Mikor több időm volt, akkor sokkal több interaktív eszközt használtam. Mindig készítettem mintateszteket, gyakorlókvízek, amin keresztül a hallgatók gyakorolhattak, tesztelhették tudásukat. Az egyik személyes kedvencem a HotPot plugin volt, amin keresztül játékos, interaktív feladatokat tudtam összeállítani a hallgatóimnak. Ennek egy tovább fejlesztett változata került be az új Moodle-be, a H5P, ami a már megszokott elemek mellett újakat is tartalmaz. A jövőben szeretném ezeket is kipróbálni.
Hogyan fér bele az adott eszköz alkalmazása a félév/óra menetébe?
A gyakorlatok során sokszor használok esettanulmányokhoz kapcsolódó feladatokat. Ezeket általában csoportosan oldják meg a hallgatók. A csoportok szervezésre és a feladatok leadásához remekül használható a rendszer. Könnyen integrálható a tanítás menetébe, hiszen meggyorsítja a csoportbontást, az értékelés folyamatát és adminisztrációját.
Hogyan fogadják a hallgatók az újításaidat és az új rendszert?
A hallgatók jól fogadták az új rendszert. Az okozott nekik némi bosszúságot, hogy a verzió váltás után nem találták az új rendszerben a félév elején leadott feladataikat. Megnyugtattam őket, hogy én látom a leadott munkákat, nem ment kárba az eddigi energia befektetésük.
Milyen nehézségeket tapasztaltál a Moodle használata során? Hogyan oldottad meg ezeket a kihívásokat?
Nem mindig volt számomra egyértelmű, hogy melyik beállítás mit eredményez, de szerencsére ebben segítségemre volt a Moodle súgója. Így könnyen meg tudtam oldani ezeket a kihívásokat.
Oktatási rektorhelyettesként mit kívánnál oktatóinknak, ha lehetne egy kívánságod?
Azt kívánom nekik, hogy az ünnepek alatt legyen idejük feltöltődni, hogy újult erővel tudjanak nekiindulni az új évnek. Mindannyiunk számára sok kihívást hozott az elmúlt év, megérdemeljük a pihenést. Bízom benne, hogy a következő évben mindenkinek jut energiája felfedezni a Moodle adta lehetőségeket és ezzel meg tudjuk könnyíteni az oktatói munkánkat is. Remélem, hogyha lesz alkalmuk megismerni a rendszert, akkor ők is úgy megszeretik, mint én.