Kiválasztott nyelv
    HU - Magyar
    Váltásnál az adott nyelven elérhető információk jelennek meg.
  • EN - English
Hallgatói fiók

Budapesti Gazdasági Egyetem

Alkalmazott Tudományok Egyeteme

Budapesti Gazdasági Egyetem
BGE
Alkalmazott Tudományok Egyeteme
2021. december 23.
„A BGE a bátrak egyeteme!”
„A BGE a bátrak egyeteme!” – emelte ki egyetemünk rektora, prof. dr. Heidrich Balázs az „UNI 2022 - In&Out” felsőoktatás rangsornak adott interjújában. Olvassátok a vele készült beszélgetést itt és a hamarosan megjelenő lapszámban is, amelyből nemcsak egyetemünkről, hanem a teljes hazai felsőoktatásról is rengeteg információt gyűjthettek.  


Melyek az egyetem legfontosabb jellemzői és mit tartanak vonzónak a fiatalok?

Szeretjük azt gondolni, hogy a BGE a bátrak egyeteme, de vonzereje kapcsán szerencsére nem csak szubjektív véleményemre támaszkodhatunk. Minden évben megkérdezzük elsőéves hallgatóinkat, hogy miért a BGE-t választották. Legtöbben a magas színvonalú, gyakorlatorientált képzést jelölik meg, szorosan követi ezt az egyetem presztízse, az ismerősök jó véleménye, valamint az itt szerzett diploma munkaerőpiaci értéke. Az egyik legfontosabb érv pedig az, hogy vonzónak találják a hallgatók, hogy az egyetemnek kiterjedt vállalati kapcsolatai vannak, nálunk céges szakemberektől is lehet tanulni. 


Hogyan sikerült megküzdeniük a digitális átállással a járvány megfékezésére hozott intézkedések fényében? Most hogyan zajlik az oktatás, mit tartottak meg ezen digitális eszközrendszerből, és van-e valami, ami ennél jobban is működik? 

Jelenleg hibrid formában oktatunk: alapvetően az 50 fő feletti előadások online, a kisebb létszámú kurzusok pedig jelenléti oktatással zajlanak. A tavalyi átállás után felmértük a hallgatói visszajelzéseket. Összességében elmondható, hogy hatékonyságból jelesre vizsgáztunk, hiszen a válaszadók több mint kétharmada úgy ítélte meg, hogy nem volt rosszabb a digitális oktatás hatékonysága, mint a hagyományosé, a megkérdezettek több mint fele pedig kifejezetten hatékonyabbnak találta azt. Az egyetemi felmérésben rákérdeztünk arra is, hogy a hallgatók milyen elemeket tartanának meg a távoktatásból. A legtöbben a tananyagok, online előadások visszanézhetőségét emelték ki, erre tehát azóta is hangsúlyt fektetünk. Egyes rendezvények kiemelkedően jól működnek online – egy friss példa a BGE Virtuális Állásbörze, amelyet az idén kétszer is megrendeztünk, hatalmas érdeklődés mellett.


Az önök egyetemének jót tett a modellváltás? Az egész felsőoktatást tekintve milyen előnyeit látja az egyetem alapítványivá válásának?

A modellváltásba azért vágtunk bele, hogy a rugalmasabb finanszírozási és működési forma, valamint a jogszabályi környezet lendületet adjon a vágyott fejlődésünknek. Egyébként ez a modell amúgy is közelebb áll egyetemünk erősen piaci alapú működéséhez és szellemiségéhez. Továbbra is biztosak vagyunk abban, hogy mindenkori hallgatóink, oktatóink és kollégáink tehetségének kibontakozásához, teljesítményének növekedéséhez is előnyösebb helyzetbe kerülhetünk hosszabb távon. A kuratóriummal közösen most is ezen dolgozunk.


Mely területek azok, amelyekben a BGE kiemelkedő teljesítményt nyújt a versenytársakhoz képest? A hasonló képzéspalettájú egyetemek közül miért önöket választják a diákok?

A visszajelzések alapján azért, mert a gyakorlatban jól hasznosítható tudást adunk át, ezáltal pedig hozzásegítjük hallgatóinkat ahhoz, hogy sikeressé váljanak a munkaerőpiacon. Ugyanakkor mi arra is törekszünk, hogy hallgatóink akár saját maguk munkáltatóiként is megállják a helyüket. A hagyományosan alacsony kockázatvállalási hajlandóságú magyar társadalomban, ahol a vállalkozói lét megítélése még mindig nem általánosan pozitív, nehéz ugyanis a fiatalok számára vágyott karriercéllá tenni a vállalkozásindítást. Épp ezért minden képzési szinten teszünk azért, hogy a hallgatók már az egyetemi évek alatt megismerjék a vállalkozások elvárásait, illetve a vállalkozói lét lehetőségeit és kihívásait. Tavaly minden várakozásunkat felülmúlta a jelentkezők száma, a harmadik legnépszerűbb egyetem vagyunk az országban. Ez különösen jó eredmény, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy mi szinte csak gazdasági képzést nyújtunk, szemben sok más felsőoktatási intézménnyel, ahol akár 7-8 tudományterület is választható. Ezt többek között a jól kialakított képzési portfóliónknak köszönhetjük: a tíz legnépszerűbb magyarországi alapszak közül öt a mi kínálatunkban is szerepel.


Hogyan jellemezné a hallgatói közösségi életet, a hallgatók és az oktatók kapcsolatát?

Nagyon színes a hallgatói élet, ezt köszönhetjük többek között a kiváló hallgatói önkormányzatunknak, a szakkollégiumoknak és annak, hogy erős a nemzetközi hallgatók aktivitása is. Oktatóink munkájáról minden évben megkérdezzük hallgatóinkat, és rendre nagyon pozitív visszajelzések érkeznek. A legkiválóbb oktatókat évről évre díjazzuk is, és oktatóként mondhatom, hogy számunkra ez a legnagyobb elismerés. Természetesen egy közel 18 ezer fős hallgatói létszámú egyetemen nem mindig egyszerű a személyre szabott odafigyelést és a tehetséggondozást biztosítani, és erre a pandémia is rátett egy lapáttal. Épp ezért vagyok nagyon büszke arra, hogy sok kollégám ilyen körülmények között is aktívan részt vesz például a TDKra való felkészítésben. Munkájukat 2017 óta Kiváló Mentori elismeréssel díjazzuk.


Mennyiben és hogyan tudják figyelembe venni a munkaerőpiaci igényeket? 

A munkaerőpiaccal való kapcsolatunk legfőbb jellemzője a partneri viszony. Hosszú távú stratégiai partnerségeket alakítunk ki, amelyek mindig többszintűek és kiterjedtek, magukba foglalva a mindennapi oktatási tevékenységbe való bekapcsolódást, a szakmai gyakorlatokat, az ösztöndíjakat, a kutatást és a tehetséggondozást. A legszorosabb együttműködési formái ennek a vállalati tanszékek, amelyeket mindig a cégekkel közösen hozunk létre. Mindezek garantálják a közös gondolkozást és az intenzív vállalati-egyetemi együttműködést.


Mi az oka, hogy a munkaerőpiaci szereplők az önöknél végzett hallgatókat előszeretettel foglalkoztatják? Milyen plusz van a BGE-n végzett munkaerőben? 

A BGE ismert és elismert partner az üzleti életben és a munkáltatók körében. Nagyon gyorsan bevethetők a hallgatóink, akik megfelelő szakmai alázattal rendelkeznek. Ez annak is köszönhető, hogy a munkaerőpiac elvárásainak megfelelően folyamatosan fejlesztjük tananyagainkat és oktatási módszereinket, lépést tartva a világban zajló változásokkal. Hallgatóinkat ennek mentén készítjük fel, a már említett vállalati partnerekkel, épp ezért hamar felszívja őket a munkaerőpiac, a sikerük pedig a bérezésben is meglátszik.


Nevezzen meg egy ön számára kedves szakot: mely felvételizőknek ajánlaná és miért?

Nem szívesen választok, de ha mindenképp egyet kell mondani, akkor legyen a gazdálkodási és menedzsment alapszak, ennek szakfelelőse is vagyok. Azoknak ajánlanám, akik szeretnek rendszerekben gondolkodni, csapattársaikkal együttműködni az esetleges későbbi vezetővé válás céljával. Az is szerencsés, ha motiváltak a külföldön tanulásban, emellett a szak remek alapot nyújt minden üzleti mesterképzéshez is.


Mennyire inkluzív az önök intézménye?

A hallgatói esélyegyenlőség fontos számunkra, fogyatékosságügyi stratégiánk kialakításán épp most dolgozunk. A BGE-n egyébként a fenntarthatóság és az esélyegyenlőség témaköre a mindennapjaink részét képezi. Az előbbi oktatásában és kutatásában is nagyon aktívak vagyunk. Jó példa erre, hogy a régióban egyedülálló módon, nálunk 2017-től felmenő rendszerben minden üzleti alapszakon kötelező tantárgy a Felelős és fenntartható vállalat kurzus, hiszen tudjuk, hogy a legnagyobb hatást azzal érhetjük el, ha a mintegy 18 ezer tanulónkat iránymutatással segítjük ebben a témában

Névjegy: Heidrich Balázs
  • Diplomáját a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karán 1993-ban vette kézhez, majd 1999-ben PhD-fokozatot szerzett és 2007-ben habilitált.
  • A Babeş–Bolyai Egyetem, Kolozsvár kurzusvezető vendégoktatója 2005 óta, valamint 2011-től az Université de Catholique de Lille vendégprofesszora, 2018-tól a Magyar Rektori Konferencia elnökségi tagja, 2020 júliusától alelnöke.
  • A Budapesti Gazdasági Egyetem rektora 2016 óta.