Interjú Dr. Takács Anna Mária - főiskolai docenssel, a PSZK Alkalmazott Kvantitatív Módszertan Tanszék tanszékvezetőjével
Mióta dolgozol a felsőoktatásban/az egyetemen?
38 éve vagyok az oktatás aktív „közreműködője”. A tanítás-tanulás folyamatának minden szintjén tanítottam a közoktatásban alsós korosztálytól az érettségizőkig. 2004 óta vagyok a felsőoktatásban alkalmazásban, korábbi munkahelyem a Kaposvári Egyetem volt. 2016 óta tanítok a PSZK-n, ami nagy kihívás volt számomra, mivel a kis létszámú hallgatói évfolyamokról „hallgatói seregre” váltottam.
Milyen tárgyakat, milyen hallgatói létszámmal oktatsz?
Kezdetben szemináriumokat vezettem Operációkutatás és Matematikai alapok 1 tárgyakból. 2017 óta a Matematikai alapok 1 tantárgy előadásait, kb. 520 fővel. A Gazdaságmatematika előadásain a tavaszi szemeszterben volt, hogy 1350 fő hallgató vett részt. A Gazdaságmatematika 2 előadásait, gyakorlatait tartom, de vannak óráim Üzleti matematikából és Matematikai alapok 2 tantárgyból is.
Hogyan teltek az online féléveid a BGE-n?
Nehezen indult, aztán úgy éreztem, megtaláltam a módszert, amivel átsegíthetem a hallgatókat is a nehézségeken. A hibrid oktatást sikeresebbnek éreztem, mint most a legutóbbi félévet, amit teljesen online kellett végig tanítanunk. Úgy gondolom, minden kollégám nevében elmondhatom, hogy elfáradtunk. Teljesen ki kellett dolgoznunk a digitális számonkérés lehetőségét egy olyan keretrendszerben, ami nem matematika barát.
Mi hiányzott a legjobban?
A hallgatók szeme: amiből kiolvashattuk, hogy az adott lépést értik-e. A tantermi foglalkozások….Hiányoztak a kollégák, néha a folyósokon tudtunk gondolatébresztő beszélgetéseket folytatni. Tanszéki értekezleteket este 8-kor tudtunk tartani, amikor már nem volt senkinek órája.
Mely eszközök bizonyultak hasznosnak az online oktatásodban? Hogyan fért bele az adott eszközök alkalmazása a félév/óra menetébe? Hogyan fogadták a hallgatók az újításokat?
Előadásokon eddig is törekedtem élményszerűvé tenni a tananyag elsajátítását: alkalmaztam a kahootot, mentimetert. Ezek megmaradtak az online oktatás során is. Viszont közelebb tudtam vinni a GeoGebrát, megmutatni alkalmazásait a feladatok megoldása során. Az online oktatás egyik előnye volt, hogy a Moodleban kérdésbankot hoztunk létre. Az itt készült feladatokat gyakorlásra, készségfejlesztésre jól hasznosíthatjuk.
Kerestem a témához illő, néha humoros videókat, mémeket. Ami újdonság volt számomra, az a digitális rajztábla használata. Az előadásokat igyekeztem olyan formában „tálalni”, hogy az érdeklődést is fenntartsam, a diákok is mondtak ötleteket, amelyeket megfogadtam. Mindig kaptam visszajelzést a hallgatóktól előadások után, így igyekeztem azokat az eszközöket használni, amelyeknek az alkalmazása a figyelmüket fenntartotta.
Miket tapasztaltál a használatuk során? Hogyan oldottad meg a kihívásokat?
A kahoot feladatok, mentimeter szavazások a hallgatók visszajelzései alapján, sikeresek voltak. Tetszettek a videók is. Ha problémám adódott valami eszközhasználattal, bátran megkérdeztem a hallgatókat is ötleteikről, vagy mit kellene tennem. Nagyon jókat mondtak, a hallgatóktól is szívesen tanulok, hiszen ők a digitális bennszülöttek!
Miben szeretnél még fejlődni?
Még több digitális alkalmazást szeretnék megismerni, és bátran belevágni a használatukba. A tanszékünk témáit közelebb vinni a hallgatókhoz, hogy küzdjék le a matematika iránti félelmüket.
Mi az, amit az online oktatásból tanultál és beépítesz a későbbiekben is oktatási gyakorlatodba?
A digitális alkalmazásokat fogjuk használni előadásokon, a GeoGebra applikáció használata is színesebbé teheti a jelenléti órákat is.
Mit kívánnál, ha lehetne egy kívánságod?
Azt kívánom, hogy a gyerekeim is találják meg a helyüket az életben, olyan munkát végezzenek, amit szeretnek…..és egyszer elutazhassunk Egyiptomba.