A közelmúltban sikeresen lezárult EFOP projekt eredményeként jelentős oktatási-képzési fejlesztések valósultak meg a Budapesti Gazdasági Egyetemen (BGE) és a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központjában (PE ZEK). A 347 millió forintos európai uniós támogatást többek között a duális képzés minőségfejlesztésére, vállalati tananyagainak és ösztöndíjrendszerének fejlesztésére fordították.
A BGE-n és a PE ZEK-n eredményesen zárult az EFOP-3.5.1-16-2017-00016 azonosítószámú „Innovatív megoldásokkal a gazdálkodási duális képzések fejlesztéséért” című európai uniós projekt.
A 2017. június 1. és 2022. március 31. között 347 millió forint támogatásból megvalósult projekt keretében a BGE és konzorciumi partnere, a Pannon Egyetem duális képzéseit fejlesztették, melynek köszönhetően a két intézmény hallgatói és oktatói a jövőben gyorsabban tudnak majd reagálni a munkaerő-piaci kihívásokra és igényekre.
A projekt elsődleges célja az egyetemi oktatás teljesítményének fokozása és hozzáférhetőségének javítása volt. További célként szerepelt a végzettek pályakezdési nehézségeinek csökkentése, a munkaerőpiac által igényelt szakmai tudás megszerzése mellett a soft-skillek elsajátításának biztosítása, a képzés és a munkaerőpiac közötti szorosabb és érdemibb kapcsolódás, valamint a képzés társadalmi és térségi szerepének erősítése.
A projekt 57 hónapja alatt 690 hallgató vett részt a programokban. A Duális Képzési Központ munkájának eredményeként bővült az intézmények duális partnervállalatainak és a duális képzésben résztvevő hallgatók száma, valamint számos, a kari duális képzést népszerűsítését célzó program is megvalósult. Vállalati partnerek bevonásával vállalati gyakorlat tartalmú képzési programokat dolgoztak ki, disszeminációs eseményeken népszerűsítették a duális képzést, melyekhez többek között több kiadvány és PR film is készült. A duális disszemináció keretében duális táborok, versenyek, konferenciák, hallgatói workshopok és vállalati workshopok valósultak meg.
Közel 380 oktató és vállalati mentor vett részt pedagógiai és módszertani képzéseken. A hallgatók lemorzsolódásának csökkentése érdekében 4 felzárkóztató programot dolgoztak ki, elemezték a hallgatói-mentor kapcsolatokat, melyekről számos tanulmány is készült.
A projekt keretében újonnan létrehozott Duális ösztöndíjrendszer célja, hogy a támogatás révén az egyetem duális képzésében tanulmányokat folytató, kedvezményezett térségben (konvergencia régióban) duális gyakorlati hellyel rendelkező hallgatók részére tanulmányaik folytatásához pénzügyi támogatást biztosítson. Összesen 100 BGE-s hallgató és 56 Pannon Egyetem ZEK hallgató nyert el pályázati úton személyenként 100 000 Ft összegű támogatást.
„A duális képzés az egyetemi-üzleti együttműködés egyik különlegesen hatékony formája, amely folyamatos és kölcsönös információáramlást biztosít a tudomány és a „business" világa között. Ebben az intenzív együttműködésben a hallgatók két lényeges képességre is szert tesznek: egyrészt nyitottá és befogadó válnak az üzleti világ impulzusaira, másrészt felkészülnek a rugalmas alkalmazkodásra és az innovációra. A pályázat további értékes vonása, hogy a vállalati mentorok aktívan vesznek részt a hallgatói tehetséggondozásban, és tudományos eseményeik létrehozásában” – mondta el Dr. Csekő Katalin, a BGE Külkereskedelmi Karának dékánja.
„A duális képzés a tehetséghalászat eszköze a duális vállalati partnerek számára, ugyanakkor a másik két érintett, azaz a hallgató és az egyetem is sokat profitál az együttműködésből. A pályázat valamennyi résztvevő támogatását szolgálta, melynek haszna többek között a képzés minőségi javulásában, a folyamatok tökéletesítésében, a vállalati mentorok továbbképzésében, a jó gyakorlatok átadásában, illetve az érintetti kör kibővítésében is megmutatkozik” - mondta el Dr. Palányi Ildikó, a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ Gazdálkodási Kar dékánja.
A BGE és a PE tervei között szerepel a projekt során megvalósult fejlesztések és programok további működtetése és folyamatos fejlesztése.