BGE központi honlap
Hallgatói fiók
EN - English

Hallgatói Önkormányzat

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

  • Rólunk
      • Rólunk
      • Felépítés
      • Átláthatóság
  • Ösztöndíjak
      • Ösztöndíjak
      • Ösztöndíj lehetőségek
  • Segédletek
      • Segédletek
      • BGE-s lettem!
      • Diplomaprogram
      • Szakmai gyakorlat
      • Önkéntes tevékenység elismerése
  • GYIK
  • Egyetemi élet
      • Egyetemi élet
      • Események
      • Campus tour
      • Kollégium
      • Diákszervek
      • Galéria
Segédletek>
Segédletek>
Diplomaprogram
Hallgatói Önkormányzat
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Keresés
Menü
Keresés
Menü
Diplomaprogram
Diplomaprogram

Lassan elérkeztek a képzésetek éveitek végéhez, ami egy hatalmas mérföldkő mindenki életében. Megírni a szakdolgozatot, a hozzá tartozó feltételeket pontosan teljesíteni és ezt mind fejben tartani nem a legkönnyebb dolgok közé tartoznak. 

Az egyetemi életetek első percétől kezdve törekszünk mellettetek lenni, így az utolsó pillanatban sem szeretnénk magatokra hagyni titeket. Ennek a jegyében valósult meg minden karon a Diplomaprogram, melynek célja, hogy segítsen nektek eligazodni a diplomátokig vezető úton.

Igyekeztünk minden fontos információt, határidőt és követelményt elhozni nektek a legátláthatóbb módon, egy helyen. Természetesen, ezen felül bármikor fordulhattok hozzánk, Hallgatói Önkormányzathoz kérdéseitekkel személyesen, közösségi oldalainkon vagy e-mailben. 


Reméljük segítségetekre tudunk lenni, használjátok bátran! 


Kenesei Bori s.k. 

BGE KVIK HÖK 

Tanulmányi alelnök


(A Diplomaprogramot a jobb áttekinthetőség érdekében célszerű tableten vagy laptop / asztali számítógépen nézni.)


Rövidítések és fogalommagyarázat

Rövidítések, illetve a tárgytípusok meghatározása:

K – Kötelező tárgyak. 

KV – Kötelezően választandó tárgyak: egy meghatározott tárgycsoportból választandók. A specializációk tárgyai együttesen választandók, a specializáció felvételével. 

KN – Kötelezően választandó szaknyelvi készségfejlesztő tárgyak. A diploma követelményeként előírt nyelvvizsgával nem rendelkező hallgatók a rendelkezésre álló szaknyelvi kurzusok közül választhatnak. Nyelvvizsgával rendelkező hallgatók idegen nyelvű szakmai tárgyakat vagy további üzleti idegen nyelvet vehetnek fel a kreditkeret terhére. 

V – Szabadon választható tárgyak. A mintatantervben szereplő tárgyak mellett a hallgató az intézményben meghirdetett további tárgyakat is felveheti.

Fogalommagyarázat:
  • diplomamunka (szakdolgozat): a képesítési követelmények, illetve a képzési és kimeneti követelmények által előírt tartalmú, felsőfokú végzettség érdekében folytatott tanulmányok lezárásakor írt dolgozat, melynek terjedelmére és formai követelményeire a karok kötelező érvényű előírásokat fogalmazhatnak meg.
  • alapképzés: a többciklusú képzés első szakasza, amelyen alapfokozat és szakképzettség szerezhető, elvégzése feljogosít a mesterképzési szakra történő jelentkezésre.
  • mesterképzés: a többciklusú képzés alapképzésre épülő második szakasza, amelyen mesterfokozat és szakképzettség szerezhető.
  • mintatanterv (ajánlott tanterv): a szak képzési programjában szereplő tárgyak olyan elosztása félévekre, amelyet átlagos ütemben haladni akaró hallgató úgy követhet, hogy eleget tesz minden tantárgy felvételénél az előtanulmányi követelményeknek, így tanulmányi követelményeit a képzési és kimeneti követelményekben meghatározott képzési idő alatt teljesítheti.
  • oklevél: a felsőfokú végzettséget és szakképzettséget magyar és angol nyelven vagy a képzés nyelvén igazoló közokirat.
  • oklevélmelléklet: az Egyetem által kibocsátott olyan közokirat, amely meghatározott formában és tartalommal, magyar és angol nyelven igazolja, hogy az oklevél megszerzése során milyen ismereteket, készségeket és kompetenciákat szerzett a hallgató, valamint tájékoztatást nyújt a végzettség szintjéről és a vizsgaeredményekről.
  • plágium: a HKR 66. §(3) bekezdésében meghatározott idegen szerzői mű HKR-el ellentétes felhasználása.
  • szakmai gyakorlat: felsőoktatási szakképzésben, alap-, mester- és osztatlan képzésben, külső gyakorlóhelyen vagy felsőoktatási intézményi gyakorlóhelyen teljesítendő részben önálló hallgatói tevékenység.
  • teljesítésigazolás: a TR-ből (Neptun) a hallgató kérelmére képzésenként kinyomtatott és hitelesített okirat, amely a lezárt félévekben teljesített, valamint az aktuális félévben felvett kurzusokat és teljesítésük esetén azok eredményét tartalmazza;
  • törzslap: a hallgatói jogviszony keretében a hallgató valamennyi tanulmányokkal kapcsolatos adatának a TR-ben tárolt és a hallgatói jogviszony megszűnését követően elektronikusan előállított és hitelesített adatok összessége.
  • törzslapkivonat: a törzslap adatait a végbizonyítványra, záróvizsgára, oklevélre, oklevélmellékletre, idegen nyelvi követelményekre, fegyelmi és kártérítési ügyekre, fogyatékosságra és hallgatói balesetre vonatkozó adatokon kívül tartalmazó, a TR-ből kinyomtatott és hitelesített okirat;
  • vendéghallgatói jogviszony: amelynek keretében a hallgató a tanulmányaihoz kapcsolódó résztanulmányokat folytat.
  • végbizonyítvány (abszolutórium): a tantervben előírt vizsgák eredményes letételét és – a szakdolgozat (diplomamunka) elkészítésének kivételével – más tanulmányi követelmények teljesítését, illetve a képzési és kimeneti követelményekben előírt kreditpontok megszerzését igazolja, amely mi-nősítés és értékelés nélkül tanúsítja, hogy a hallgató a tantervben előírt tanulmányi és vizsgakövetelménynek mindenben eleget tett;  
  • záródolgozat (projektmunka): a felsőoktatási szakképzésen folytatott tanulmányok lezárásakor írt dolgozat, projektmunka.


Kreditbeszámítás

Kreditbeszámítás menete

Lehetőséged van arra, hogy ha más Egyetemen végeztél el hasonló tárgyat, amit az Egyetemen folytatott tanulmányaid során is el kell végezned a képzésed teljesítéséhez, kérheted a tárgy kreditbeszámítását. Ezt a HKR is meghatározza, mivel a már elsajátított tudásanyagot megfelelő kreditszám elérésével nem kell újra teljesítened. 

Ez két részből áll: 

  • ekvivalenciavizsgálat: a folyamat során megvizsgálják, hogy a korábban megszerzett tudásanyag mennyire felel meg a jelenlegi tantervedben szereplő tárgy tudásanyagának. Ezt akkor kell kérned, ha a Neptunban nem találsz már elvégzett tárgyekvivalenciát az ekvivalencia-adatbázisban. 
  • kreditátvitel: ezt a megfelelő ekvivalencia után tudod kérni. Ha az előző képzéseden jó osztályzatot kaptál az adott tárgyra, akkor van értelme ezt kérni, mivel az beleszámít az okleveled átlagába és így már nem kell mégegyszer megküzdened a jó jegyért. 

Első lépésben meg kell nézned azt, hogy az általad elfogadtatni kívánt tárgyra vagy tárgyakra van-e már elvégzett ekvivalencia. Ezt a Neptunba belépve az Információ menüpontban a Tárgyelismerés fülnél találod meg. Itt ki fogja adni neked a Neptun listázva azokat az Intézményen belüli vagy Intézményen kívüli tárgyakat, amelyeket már elfogadtak. Ez azt jelenti, hogy van olyan tárgy, amit például nálunk nem tanítanak abban a formában, mint másik Egyetemen, de ennek ellenére találhatnak egyezést a két tárgy tananyagában.


Fontos tudnivaló: Ne tárgynevek alapján keressétek, hanem tárgykódok alapján a tárgyat/tárgyakat, mert ha hasonló a neve vagy azonos azzal, amit te keresel, az még nem jelent ekvivalenciát, csak ha a tárgykód egyezik azzal, amit el szeretnétek fogadtatni. 

Innen kettéválik a folyamat: 

  • Ha találtál az általad elfogadtatni kívánt tárggyal ekvivalens tárgyat, akkor nincs más dolgod, mint beadni a kreditátviteli kérelmet. Ezt úgy tudod leadni, hogy a Neptunban rámész a Tanulmányok menüponton belül a Mintatanterv fülre és ott kiválasztod annak a tárgynak a sorát, amire ezt a kérvényt szeretnéd beadni. Ennek a tárgysornak a végén találsz egy + jelet és ha arra rámész, kifogja írni, hogy Kérvény leadása. Ezen belül két opciót fogsz találni: Kreditátviteli kérelem azonos tárgyakra és Kreditátviteli kérelem (ekvivalencia alapján). Itt az első kérelmet akkor válaszd, ha az általad elfogadtatni kívánt tárgy és az ekvivalencia táblázatban szereplő tárgy azonos tárgykódú. Ilyenkor nincsen más dolgod, mint a kérvény beadása után várni a kreditek jóváírását, mert erre nincsen bírálat.  
  • Minden más esetben a második kérelmet válaszd, azaz az ekvivalencia alapú kreditátvitelt. Ezt úgy tudod beadni, hogy a Neptunban az Információ menüpontban kiválasztod a Tárgyelismerés fület, majd az Új tárgyekvivalencia vizsgálat kérése menüpontra kattintasz.

Itt is két esetre bomlik a menet: ha olyat szeretnél elismertetni, ami a BGE egy másik képzésén található, akkor a tárgyat tanító oktatóval kell egyeztetned, majd a Hallgatói Ügyfélszolgálati Csoportnak kell leadnod az oktató véleményezését a beszámíttatni kívánt tárgy kódjával és nevével. Ezt továbbítják a KÁB elnöke felé. Ha jóváhagyták, akkor a Neptunban fog rögzítésre kerülni a határozatszám, ez alapján lehet leadni a kreditbeszámítást. Ha pedig egy másik Egyetem másik szakjáról szeretnél valamit elismertetni, akkor az Intézményen kívüli tárgyelismerést válaszd. 

Ehhez a kérelemhez csatolnod kell a tárgyteljesítés eredményéről tanúskodó leckekönyvi másolatot vagy a kreditigazolást vagy törzslapkivonatot. Ha megvan a szükséges csatolmány, a krediteket jóváírják számodra. 


Kreditbeszámítás külföldi tanulmányok esetén

Az Erasmus+ program alapja, hogy a külföldön megszerzett kreditek beszámíthatóak a tanulmányaidba. Így nem feltétlenül hosszabbodik meg a képzés ideje, csak figyelni kell arra, hogyan és miként állítjuk össze külföldi tanulmányainkon az órarendünket.  

Mire kell odafigyelni elsősorban? 

A programok nemzetközi normák szerint épülnek fel, nem valószínű, hogy bármely partnernél ugyanazok a tárgyak szerepelnek egy-egy félév kínálatában, mint nálunk. Vagyis „egy az egyben” elég nehéz helyettesíteni egy tetszőleges itthoni tanulmányi félévet egy külföldivel. 

  • A mobilitási ablak lényege: meghatároztak legalább egy olyan félévet, amikor úgy vehetsz részt külföldi képzésen, hogy az nem okozza a tanulmányaid meghosszabbodását. Ennek elősegítésére a tantervetekben találjátok meg azt, hogy milyen tantárgyakat kell felvenni ennek teljesítéséhez. 
  • A mobilitási ablak féléve(i) mellett bármelyik másik félévben is részt vehetsz külföldi képzésen, bár ez valamivel több ügyintézést igényelhet. 

 

A képzések szerkezete

FOSZK


A tanulmányi előrehaladásodat a Neptunon keresztül is tudod ellenőrizni, még pedig a Tanulmányok - Előrehaladás menüpont alatt. 


Alapképzés


A tanulmányi előrehaladásodat a Neptunon keresztül is tudod ellenőrizni, még pedig a Tanulmányok - Előrehaladás menüpont alatt. 



Mesterképzés


A tanulmányi előrehaladásodat a Neptunon keresztül is tudod ellenőrizni, még pedig a Tanulmányok - Előrehaladás menüpont alatt. 



Az oklevél minősítésének kiszámítási módja

Amennyiben teljesítetted az előírt szakmai gyakorlatot, értékelésre került a szakdolgozatod / projektmunkád, illetve sikeres záróvizsgát tettél. Az okleveled minősítését a következőképpen tudod kiszámítani:


Felsőoktatási szakképzés

(Kereskedelem és marketing, Turizmus-vendéglátás FOSZK)

Az oklevél minősítése megegyezik a záróvizsga eredményével:


Az oklevél minősítése:

  • Kiváló (5) ha OM = 5,00
  • Jeles (5) ha 4,50 ≤ OM ≤ 4,99
  • Jó (4) ha 3,50 ≤ OM ≤ 4,49
  • Közepes (3) ha 2,50 ≤ OM ≤ 3,49
  • Elégséges (2) ha 2,00 ≤ OM ≤ 2,49


Alapképzés

Ebben a részben az alapképzések oklevél minősítésének a kiszámítási módját ismerhetitek meg. 

Ez egységes, így bármelyik szakon az alábbi képletet tudjátok használni: 

Így kiszámolva, az oklevél minősítése eszerint:

  • Kiváló (5), ha az OM (oklevél minősítése) megegyezik pontosan az 5,00-ás átlaggal.
  • Jeles (5), ha az OM (oklevél minősítése) 4,51-gyel megegyezik vagy annál nagyobb, illetve, ha 5,00-nál kisebb az átlag.
  • Jó (4), ha az OM (oklevél minősítése) 3,51-gyel megegyezik vagy annál nagyobb, illetve, ha 4,50-nel megegyezik, vagy kisebb az átlag.
  • Közepes (3), ha az OM (oklevél minősítése) 2,51-gyel megegyezik vagy annál nagyobb, illetve, ha 3,50-nél kisebb vagy megegyezik az átlag.
  • Elégséges (2), ha az OM (oklevél minősítése) 2,0-val megegyezik vagy annál nagyobb, illetve, ha 2,50 kisebb vagy megegyezik az átlag.


Egyes szakokon a TÁ-t (tanulmányi átlagot) az egyetem által megadott tárgyak alapján lehet kiszámítani, amit a "Diplomajegybe számító tantárgyak" fülön láthattok.

Diplomajegybe számító tantárgyak

A diplomajegybe számító tantárgyakat a szöveges tantervben a 13. pontban találod.


Alapképzés

Kereskedelem és marketing
  • Közgazdaságtan 1 (KOAN1BA06) 
  • Marketing (MANGOBA06) 
  • Piackutatás (PIAS0BA06) 
  • Bevezetés a kereskedelmi és szolgáltató vállalatok gazdaságtanába (BEBA0BA06)

Továbbá specializációtól függően egy tantárgy: 

Turizmus-vendéglátás
  • Közgazdaságtan 1 (KOAN1B06) 
  • Közgazdaságtan 2 (KOAN2B06) 
  • Üzleti statisztika (UZKA0BD06) 
  • A fenntartható turizmus alapjai (FEAI0BA06)
  • Szállodamenedzsment 2 (SZNT2BA06) 
  • Szállodamenedzsment 3 (SZNT3BA06)

Továbbá specializációtól függően az alábbi tárgyak:

Közösségszervezés
Humánfejlesztés szakirányon: 
  • Magyar és egyetemes művelődéstörténet (MAET0BA06) 
  • Az andragógia elmélete és története (ANTE0BA06) 
  • Közösségi nevelés (KOES0BD06) 
  • A felnőttnevelés funkciói, politikái és jogi szabályozása (FESA0BA06)
 Kulturális közösségszervezés szakirányon: 
  • Magyar és egyetemes művelődéstörténet (MAET0BA06) 
  • Az andragógia elmélete és története (ANTE0BA06) 
  • Közösségi nevelés (KOES0BD06) 
  • Nemzeti kulturális és természeti értékeink (NENK0BA06)
Üzleti szakoktató

Az üzleti szakoktató alapképzésen a TÁ-t a kötelező és a kötelezően választandó tárgyak összesített átlageredménye (kreditpontokkal hangsúlyozva) által kapjátok meg. Azaz nem pár tárgy van kiemelve (ahogy a fenti szakoknál), hanem az összes kötelező és kötelezően választandó tárgy együtt számít bele. 


Mesterképzésen

Tanári (Közgazdásztanár) MA

A Közgazdásztanár mesterképzésen a TÁ-t a kötelező és a kötelezően választandó tárgyak összesített átlageredménye (kreditpontokkal hangsúlyozva) által kapjátok meg. Azaz nem pár tárgy van kiemelve (ahogy a fenti szakoknál), hanem az összes kötelező és kötelezően választandó tárgy együtt számít bele. 

Turizmus-menedzsment MSc

Az oklevél minősítésében figyelembe vett tanulmányi átlag (TÁ) kiszámítása az alábbi tárgyak eredménye alapján történik: 



Diplomajegybe számító tantárgyak javítása

Lehetőséged van a diplomatárgyaid javítására, ha képzésed végéhez közeledve vagy a képzésed során úgy gondolod, hogy jobb jegyet szeretnél abból az adott tárgyból a jobb diplomajegy érdekében. 

Ez a javítási lehetőség arra tér ki, hogyha az adott tárgy, amit javítani szeretnél beleszámít az okleveled átlagába, akkor másik félévben is lehet kérvényezni az adott tárgy javítását, nemcsak abban a félévben, amikor elvégezted. Ez a lehetőség kizárólag az oklevél átlagának javítására vonatkozhat. 

A másik félévben történő diplomatárgyak javítását „Sikeres/eredményes vizsga javítása iránti kérelem (Oklevélbe beszámító tárgyakra vonatkozóan)” lehet kérvényezni, melynek menete: Neptun → Ügyintézés menüpont → Kérvények fülön keresztül. 

Felhívjuk figyelmeteket, hogy az e bekezdésben megfogalmazott, kivételt jelentő rendelkezés utoljára azoknál a hallgatóknál alkalmazható, akik a 2018/2019-es tanévben kezdték meg tanulmányaikat az Egyetemen. 


Szakmai gyakorlat

A szakmai gyakorlathoz kapcsolódó általános tájékoztatást a Hallgatói Ügyfélszolgálati Csoport (HÜCS) munkatársai, az adminisztrációs ügyekkel kapcsolatos segítségnyújtást a Karrier Iroda (bgekarrieriroda@uni-bge.hu) munkatársai intézik.

Az alább megtalálható információkon kívül még részletesebb tájékoztatást kaphattok ezen az oldalon és annak alpontjainál, illetve további kérdés esetén a Kar Hallgatói ügyfélszolgálatának munkatársai rendelkezésre állnak az ugyfelszolgalat.kvik@uni-bge.hu e-mail címen, illetve személyesen ügyfélfogadási időben.

Indokolt esetben lehetőség van a gyakorlati hely megváltoztatására, erről lentebb találsz részletes információkat.

1) Szakmai gyakorlati hely kiválasztásának menete:
Felsőoktatási szakképzés
Kereskedelem és marketing FOSZK
Általános tudnivalók

Az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama teljes idejű képzésben: 1 félév, legalább 560 óra; részidős képzésben a szakmai gyakorlat: 6 hét, legalább 240 óra.

  • A szakmai gyakorlat 30 kredit értékű, teljesítése az abszolutórium megszerzésének feltétele.
  • A szakmai gyakorlat megkezdésének feltétele legalább 81 kredit megszerzése a képzés mintatanterve szerint.

A Szakmai gyakorlat (SZGY0FA30) teljesítése helyett elismertethető a foglalkoztatás során szerzett munkatapasztalat, ezt a Neptun rendszerben kell kérvényezni. További részletek a Munkatapasztalat beszámítása című résznél.

  • A gyakorlat kötelező jellegű.
  • Az Intézményen kívül teljesítendő gyakorlatot legkorábban a mintatantervben rögzített félévben kell teljesíteni, a teljesítés lezárása ötfokozatú értékeléssel történik.
  • A gyakorlat jellege: kereskedelmi / vállalati-vállalkozási / logisztikai / marketing gyakorlat.
A gyakorlat helye

A szakmai gyakorlat helyeként a szakiránynak megfelelő kereskedelmi vállalatot, szolgáltató vállalatot, vagy egyéb kereskedelmi, logisztikai vagy marketing, reklám tevékenységet folytató gazdálkodási helyet kell választani, amely a gyakorlati cél megvalósítását biztosítani tudja.

A szakmai gyakorlat végezhető:

  • gazdálkodó szervezetnél,
  • a felsőoktatási szakképzéshez kapcsolódó szakmai gyakorlatra a felsőoktatási intézményben,
  • a felsőoktatási intézmény által alapított gazdálkodó szervezetben – az intézményi hozzájárulással vagy közreműködéssel létrehozott, illetve működtetett társaságok, egyesületek, alapítványok és egyéb szervezeti egységeknél,
  • állami, önkormányzati fenntartású jogi személyeknél.

A jelentkezés során egyénileg kell keresnetek magatoknak szakmai gyakorlati helyet a Kereskedelem Tanszék által megadott kritériumoknak megfelelően!

A gyakorlati beszámoló tartalmi és formai követelményei

A nappali és levelező Kereskedelem és marketing FOSZK képzés hallgatójának szakmai gyakorlati helyén végzett munkájáról gyakorlati beszámolót kell készítenie.

A gyakorlati beszámolónak a hagyományos hármas felépítést célszerű követnie:

  • Bevezetés: rövid cégbemutatás.
  • Tárgyalás, azaz a gyakornoki munka bemutatása: szervezeti egység, munkakör, gyakornoki feladatok és a projektmunka részletes bemutatása.
  • Összegzés: tapasztalatok, javaslatok bemutatása.

A gyakorlati beszámoló formai kritériumai megegyeznek a projektmunka formai követelményével, azaz:

  • Sortávolság: 1,5
  • Margók: felső: 2,5 cm, alsó: 2,5 cm, jobb oldal: 2,5 cm, illetve bal oldal: 4,0 cm
  • Betűnagyság: 12
  • Betűtípus: Times New Roman (CE)
  • Minimum karakterszám: 12 000

A gyakorlati beszámoló terjedelme: 5-7 oldal

Az értékelő dokumentumok feltöltési határideje: a szakmai gyakorlat utolsó napját követő 7 napon belül.

Szakmai jellegű kérdés esetén keresd a Kereskedelem és marketing FOSZK képzésvezetője képzésvezetőjét és szakmai gyakorlati felelős oktatóját, Lipák Máriát, e-mail címe: Lipak.Maria@uni-bge.hu.

Bővebb információ a szakról ezen az oldalon.

Turizmus-vendéglátás FOSZK (turizmus szakirány)
Általános tudnivalók
  • Az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama teljes idejű képzésben: 1 félév, legalább 560 óra; részidős képzésben a szakmai gyakorlat: 6 hét, legalább 240 óra.
  • A szakmai gyakorlat megkezdésének feltétele legalább 81 kredit megszerzése a képzés mintatanterve szerint.
  • A szakmai gyakorlat 30 kredit értékű, teljesítése az abszolutórium megszerzésének feltétele.
  • A Szakmai gyakorlat (SZGY0FA30) teljesítése helyett elismertethető a foglalkoztatás során szerzett munkatapasztalat, ezt a Neptun rendszerben kell kérvényezni. További részletek a Munkatapasztalat beszámítása című részben.
  • A gyakorlat kötelező jellegű.
  • Az Intézményen kívül teljesítendő gyakorlatot legkorábban a mintatantervben rögzített félévben kell teljesíteni, a teljesítés lezárása ötfokozatú értékeléssel történik. 
  • A gyakorlat jellege: a turizmus vállalkozásainál/non-profit szervezeteinél/ államigazgatási területen teljesített gyakorlat.
A gyakorlat helye

A szakmai gyakorlat helye a szakiránynak és a kötelezően választható blokknak megfelelő turisztikai vállalkozás, non-profit szervezet, utazási iroda vagy államigazgatási terület lehet.

A szakmai gyakorlat helye lehet:

  • gazdálkodó szervezet,
  • a felsőoktatási intézmény gyakorlati képzést biztosító szervezeti egység,
  • a felsőoktatási intézmény által alapított gazdálkodó szervezet – az intézményi hozzájárulással vagy közreműködéssel létrehozott, illetve működtetett társaságok, egyesületek, alapítványok és egyéb szervezeti egységek,
  • állami, önkormányzati fenntartású jogi személyek.

A jelentkezés során egyénileg kell keresnetek magatoknak szakmai gyakorlati helyet a Turizmus Tanszék által megadott kritériumoknak megfelelően!

A gyakorlati beszámoló tartalmi és formai követelményei

A dolgozat terjedelme: 

  • 5 oldal, másfeles sortávolsággal gépelve, 
  • 12-es betűméret
  • táblázatok, fényképek, grafikonok beiktatásával a dolgozat értéke növelhető, de az előbb említett mellékletek és a fedőlap nem számít bele a terjedelembe

Segédlet a dolgozat tartalmához:

  • A választott és engedélyezett gyakorlati hely általános ismertetése.
  • Az általad végzett tevékenységek, feladatok ismertetése.
  • A javaslatok és annak értékelése a szerzett tapasztalatok alapján.

A dolgozat akkor kerül elfogadásra, ha abban a hallgató önálló véleménye is megjelenik.

Az értékelő dokumentumok feltöltési határideje: a szakmai gyakorlat utolsó napját követő 7 napon belül.

Szakmai jellegű kérdés esetén keresd a Turizmus szakirány FOSZK képzésvezetőjét és szakmai gyakorlati felelős oktatóját, Sóvári Katalint, e-mail címe Sovari.Katalin@uni-bge.hu.


Bővebb információ a szakról ezen az oldalon.

Turizmus-vendéglátás FOSZK (vendéglátás szakirány)
Általános tudnivalók
  • Az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama teljes idejű képzésben: 1 félév, legalább 560 óra; részidős képzésben a szakmai gyakorlat: 6 hét, legalább 240 óra.
  • A szakmai gyakorlat megkezdésének feltétele legalább 81 kredit megszerzése a képzés mintatanterve szerint.
  • A szakmai gyakorlat 30 kredit értékű, teljesítése az abszolutórium megszerzésének feltétele.
  • A Szakmai gyakorlat (SZGY0FA30) teljesítése helyett elismertethető a foglalkoztatás során szerzett munkatapasztalat, ezt a Neptun rendszerben kell kérvényezni. További részletek a Munkatapasztalat beszámítása című résznél.
  • A gyakorlat kötelező jellegű.
  • Az Intézményen kívül teljesítendő gyakorlatot legkorábban a mintatantervben rögzített félévben kell teljesíteni, a teljesítés lezárása ötfokozatú értékeléssel történik.
A gyakorlat helye

A szakmai gyakorlat helyeként a szakiránynak megfelelő melegkonyhás vendéglátó egységet, vagy ilyennel rendelkező szállodát kell választani, amely a gyakorlati cél megvalósítását biztosítani tudja.

A szakmai gyakorlat végezhető:

  • gazdálkodó szervezetnél;
  • a felsőoktatási intézmény gyakorlati képzést biztosító szervezeti egységénél;
  • a felsőoktatási intézmény által alapított gazdálkodó szervezetnél – az intézményi hozzájárulással vagy közreműködéssel létrehozott, illetve működtetett társaságok, egyesületek, alapítványok és egyéb szervezeti egységek;
  • állami, önkormányzati fenntartású jogi személyeknél.

A jelentkezés során egyénileg kell keresnetek magatoknak szakmai gyakorlati helyet a Vendéglátás Tanszék által megadott kritériumoknak megfelelően!

A gyakorlati beszámoló formai és tartalmi követelményei

A dolgozat terjedelme: 

  • 5-6 szövegoldal másfeles sortávolsággal gépelve (12-es betűméret, Times New Roman betűtípus, normál margó, oldalszám az oldalak alján)
  • az ábrák, fotók, grafikonok, táblázatok a terjedelembe nem számíthatók be

A dolgozat tartalma:

A dolgozat tartalmilag az adott gyakorlati hely munkájának bemutatásáról, a tapasztalatok értékeléséről és elemzéséről kell, hogy szóljon. Természetesen az általad, a gyakorlat ideje alatt megfigyelt munkafolyamatok összefüggenek az előzetesen kiválasztott projektmunka témáddal. 

A dolgozat eredményes összeállításának érdekében javasoljuk, hogy a munkavégzés során tanulmányozzátok a gyakorlati hely munkáját, a kiemelten fontosnak ítélt tapasztalatokat folyamatosan jegyezzétek fel. Ily módon elérhető, hogy a gyakorlat végére egy tartalmas, hasznos ismereteket tartalmazó anyag áll a rendelkezésetekre, amelyet csupán szerkesztenetek kell.

A megfigyelés szempontjai az alábbiak lehetnek:

  • A választott és engedélyezett gyakorlati hely általános ismertetése;
  • A munkahely személyi- és tárgyi adottságai;
  • A technikai színvonal elemző értékelése;
  • A választott vendéglátó egység fő tevékenységeinek, üzletköreinek leírása;
  • Az adott vendéglátó egység hazai, nemzetközi piacon betöltött szerepe, működése;
  • A tapasztalt pozitívumok, negatívumok, ezeknek okai;
  • A gyakorlóhely megítélése a vásárlók, partnerek szemével;
  • A gyakorlóhely gazdálkodásának megítélése;
  • Ha a cég valamely külföldi lánc tagja, milyen elvárások fogalmazódnak meg a hazai partnerekben és a külföldi tulajdonosokban, mennyiben ítéli reálisnak az elvárásokat?
  • Az általad végzett tevékenységek, feladatok ismertetése.
  • A javaslatok és annak értékelése a szerzett tapasztalatok alapján.

Az értékelő dokumentumok feltöltési határideje: a szakmai gyakorlat utolsó napját követő 7 napon belül.

Szakmai jellegű kérdés esetén keresd a Vendéglátó szakirány FOSZK képzésvezetőjét és szakmai gyakorlati felelős oktatóját, Frojimovics Zsófiát, e-mail címe Fekete-Frojimovics.Zsofia@uni-bge.hu.


Bővebb információ a szakról ezen az oldalon.

Alapképzések

Kereskedelem és marketing BSc
2017 előtti mintatanterv alapján

Szakmai gyakorlat ideje és hossza: 

  • Nappali és levelezős munkarendű hallgatók esetén is az utolsó félévben
  • 20 hét, 800 óra

Tantárgyi követelmények:

  • Legalább 171 kredit megszerzése (Szakdolgozat kreditértéke nélkül)
  • A szakmai gyakorlat 30 kredit értékű

A szakmai gyakorlat helye és teljesítésének követelményei

  • Szabadon megválasztható
  • Minden olyan vállalkozás vagy intézmény kiválasztható, amely a szak jellegéhez kapcsolódó tevékenységet folytat és ahol léteznek felsőfokú végzettséget igénylő, betöltött munkakörök.


2017-es vagy utáni mintatanterv alapján

Szakmai gyakorlat ideje és hossza: 

  • Nappali és levelezős munkarendű hallgatók esetén is az utolsó félévben
  • 13 hét, 520 óra

Tantárgyi követelmények:

  • Legalább 171 kredit megszerzése (Szakdolgozat kreditértéke nélkül)
  • A szakmai gyakorlat 20 kredit értékű

A szakmai gyakorlat helye és teljesítésének követelményei

  • Szabadon megválasztható
  • Minden olyan vállalkozás vagy intézmény kiválasztható, amely a szak jellegéhez kapcsolódó tevékenységet folytat és ahol léteznek felsőfokú végzettséget igénylő, betöltött munkakörök.
A gyakorlati beszámoló formai és tartalmi követelményei

A beszámoló formai követelményei:

  • 10 oldal
  • Times New Roman betűtípus
  • 1,5 sortávolság
  • minimum karakterszám szóköz nélkül 20 000 + táblázatok, ábrák címekkel, forrás megjelöléssel.

A beszámoló tartalmi követelményei:

  • bevezetés - piac, cégismertetés
  • elemzés - gyakorlati tapasztalatok leírása, pozitív, negatív meglátások (erősségek, gyengeségek) ismertetése
  • következtetés - következtetések, javaslatok az ismertetett területre (pl. munkakör), folyamata, szervezetre vonatkozóan

Feltöltési határidő: a szakmai gyakorlat utolsó napját követő 1 héten belül.

Amennyiben a gyakorlati pozícióval kapcsolatban szakmai vonatkozású kérdésed merülne fel, úgy

  • a magyar nyelvű képzés esetén kérjük keresd Molnár Zsolt szakmai gyakorlati felelős oktatót e-mailben a Molnar.Zsolt@uni-bge.hu címen,
  • az idegen nyelvű képzés esetén kérjük keresd Dr. Papp Vanda szakmai gyakorlati felelős oktatót keressék a Papp.Vanda@uni-bge.hu e-mail címen,
  • levelező munkarend esetén kérjük keresd Molnár Zsolt szakmai felelős oktatót e-mailben a Molnar.Zsolt@uni-bge.hu címen.


Egyéb információk 2017 előtti mintatanterv esetén és 2017-ben vagy azt követően.

Turizmus-vendéglátás BSc (Vendéglátással összefüggő specializációk)
Szakmai gyakorlat hossza, szabályai

2017 vagy utáni mintatanterv:

  • 2,5 hónap, 400 óra
  • Ennél hosszabb, egy féléves gyakornoki programokra is van lehetőség. Aki ezeken szeretne részt venni, annak javasolt a Szakmai gyakorlat B (SZGYBBA12, 12 kredit) tárgy felvétele is.

2020-as vagy utáni mintatanterv:

  • 2 félév alatt teljesítendő
  • Az SZGY0BA30 kódó szakmai gyakorlat 800 óra, a SZGY0BA20 kódú szakmai gyakorlat 480 óra
Tantárgyi követelmények

2017 vagy utáni mintatanterv:

  • A szakmai gyakorlat akkor kezdhető meg, ha megszereztél legalább 138 kreditet és teljesítetted a Gasztronómiai alapismeretek (GAEK0BA06) és Szállodamenedzsment 2 (SZNT2BA06) tárgyakat.

2020-as vagy utáni mintatanterv:

  • A szakmai gyakorlat akkor kezdhető meg, ha megszereztél legalább 108 kreditet és teljesítetted a Gasztronómiai alapismeretek (GAEK0BA06) és Szállodamenedzsment 2 (SZNT2BA06) tárgyakat.
A szakmai gyakorlat helye és teljesítésének követelményei

A szakmai gyakorlat lebonyolítására minden olyan vállalkozás vagy intézmény kiválasztható, amely a szak jellegéhez kapcsolódó tevékenységet folytat és ahol léteznek felsőfokú végzettséget igénylő, betölthető munkakörök.

Szakmai gyakorlat adminisztrációja

2017 vagy utána megkezdett 7 féléves képzés

A Kereskedelemi vendéglátás és Vendéglátó rendezvényszervezés specializáción lévő hallgatók számára a szakmai gyakorlat ajánlott helye a 7. félév.

A Szakmai gyakorlat A és B tárgyak adminisztrációja az erre kialakított felületen, az Online Karrier Platform és Űrlapkitöltő Rendszeren keresztül történik. Az online rendszer szolgál a szakmai gyakorlati hellyel kapcsolatos ügyek intézésére (kiválasztás, szerződéskötés, értékelés).

A Szakmai gyakorlat A vagy B nevű tárgyat a szokásos módon kell felvenni a Neptun rendszerben. FONTOS tudnivaló: a tárgyat abban a félévben kell felvenni, amelynek a vége előtt befejeződik a gyakorlat. Példák:

-  kezdés júliusban, befejezés szeptemberben → őszi félévre

-  kezdés szeptemberben, befejezés decemberben → őszi félévre kell felvenni a gyakorlatot.


Javasolt teljesítési időszak a 7. félében: július 1. és november 30. között.


A szakmai gyakorlat aktív hallgatói jogviszonyban teljesíthető (és kezdhető meg).

A Szakmai gyakorlat A és B tárgyak esetében a gyakorlati hely és gyakorlati pozíció elfogadása a hallgató specializációjának megfelelő szaktanszék (Vendéglátás Tanszék) feladata.


2020 vagy utána megkezdett 8 féléves képzés

A Szakmai gyakorlat 30 kredit és a Szakmai gyakorlat 20 kredit modul adminisztrációja az erre kialakított felületen, az Online Karrier Platform és Űrlapkitöltő Rendszeren keresztül történik (kivéve külföldi részképzés esetén, amely ügyintézése a https://exchange.uni-bge.hu/ oldalon keresztül zajlik). Az online rendszer szolgál a szakmai gyakorlati hellyel kapcsolatos ügyek intézésére (kiválasztás, szerződéskötés, értékelés).

A szakmai gyakorlat tantárgyakat (SZGY0BA30, SZGY0BA20) a szokásos módon kell felvenni a Neptun rendszerben. FONTOS tudnivaló: a tárgyakat abban a félévben kell felvenni, amelynek a vége előtt befejeződik a gyakorlat. Példák a SZGY0BA30 tárgykódú tárgyra:

-  kezdés júliusban, befejezés novemberben → őszi félévre

-  kezdés októberben, befejezés februárban → tavaszi félévre

-  kezdés márciusban, befejezés júliusban → őszi félévre

-  kezdés februárban, befejezés júniusban → tavaszi félévre kell felvenni a gyakorlatot.

Példák a SZGY0BA20 tárgykódú tárgyra:

-  kezdés februárban, befejezés áprilisban → tavaszi félévre

-  kezdés decemberben, befejezés februárban → tavaszi félévre 

-  kezdés júliusban, befejezés szeptemberben → őszi félévre

-  kezdés októberben, befejezés decemberben → őszi félévre kell felvenni a gyakorlatot.


A fenti példák közül a 2. és a 3. esetében tehát a gyakorlatot azután kell felvenni a Neptun rendszerben, hogy az már ténylegesen megkezdődött. Erre azért van szükség, mert a gyakorlat értékelését visszamenőlegesen, a már lezárt félév jegyei közé rögzíteni nem lehet.

A szakmai gyakorlat aktív hallgatói jogviszonyban teljesíthető (és kezdhető meg).

Mind a 30 kreditértékű Szakmai gyakorlat, mind a 20 kreditértékű Szakmai gyakorlat esetében a gyakorlati hely és gyakorlati pozíció elfogadása a hallgató specializációjának megfelelő szaktanszék (Turizmus Tanszék vagy Vendéglátás Tanszék) feladata. 


A gyakorlati beszámoló formai és tartalmi követelményei

Formai követelmény

  • Minimális terjedelem: 10 oldal (két gyakorlati hely esetén 10-10 oldal)
  • Tájolás: álló
  • Margó: normál
  • Betűtípus: Times New Roman
  • Betűméret: 12
  • Sorköz: 1,5
  • Kizárás: sorkizárt
  • Oldalszámok: igen
  • Tartalomjegyzék: igen
  • Élőláb: nem
  • Borító: igen
  • Cím: Beszámoló 400 órás szakmai gyakorlatról
  • Hallgató neve/szak/tagozat/ email-cím/ telefonszám
  • Neptun-kód
  • Gyakorlati hely neve (nem cégnév)
  • Beszámoló készítésének dátuma
  • Képek: opcionális, terjedelembe nem számít bele
  • Ábrák: opcionális, terjedelembe nem számít bele
  • Hivatkozás: igen
  • szövegközi
  • lábjegyzet
  • honlap esetén url link + utolsó megtekintés dátuma
  • Nyomtatás: nem szükséges, a beszámolót online kell feltölteni a Karrier Platformban

Tartalmi követelmény

A szakmai gyakorlati beszámoló a hallgató munkavégzésének reflexiója.

  • Gyakorlati hely, létesítmény bemutatása (max. 1 oldal) - Az internetről levett egybefüggő szövegrészek plagizálásnak minősülnek, nem fogadhatók el
  • Gyakorlati hely szakmai tevékenységének bemutatása (max. ½ oldal) - Nem fogadható el a gyakorlati hely honlapjáról levett marketinganyag. Természetesen lehet innen is adatokat felhasználni, de inkább a vezetőkkel való beszélgetésből, és saját tapasztalatból készüljön ez a rész
  • Gyakorlati hely választásának indoklása
  • Gyakorlati hely piaci pozíciója, arra vonatkozóan a hallgató értékelése, véleménye, javaslatai. (max. ½ oldal a piaci pozíció bemutatása) - Több legyen a hallgató értékelése, véleménye
  • Vendégkör összetételének bemutatása (nemzetiség, életkor, tartózkodási idő, átlagos költés, igények szempontjából)
  • Nemzetközi lánc telephelye esetén a szervezés és rendszer értékelése. Milyen pozitívumai és negatívumai és piaci előnyei vannak a nemzetköziségnek?
  • Önálló munkavégzés bemutatása - Nem bemásolt munkaköri leírásokat kérünk, hanem a hallgató saját gondolatait az önálló munkavégzésről
  • Egy munkanap bemutatása
  • Következtetések levonása (szakmai és személyes)
  • Ajánlások, javaslatok (kizárólag a szakmai tevékenységre vonatkozóan)

A gyakorlati beszámoló összességében a munkát végző hallgató véleményeit, meglátásait, javaslatait kell, hogy tartalmazza, ezért kerüljük az internetről, honlapokról átvett oldalakat, egybefüggő szövegeket. A minősítési rendszer változása miatt, a bíráló oktatónak lehetősége van az árnyaltabb értékelésre, amelynek alapja mindenképpen az, hogy a hallgató hogyan tartja be a beszámoló formai, és tartalmi követelményeit.

Amennyiben a gyakorlati pozícióval kapcsolatban szakmai vonatkozású kérdésed merülne fel, úgy keresd

  • Tóth Gábor szakmai gyakorlati felelős oktatót a kiírt fogadó órájában, vagy e-mailben a Toth.Gabor@uni-bge.hu címen.
  • Idegen nyelvű képzés esetén Karakasné Dr. Morvay Klára szakmai gyakorlati felelős oktatót a kiírt fogadó órájában, vagy e-mailben a KarakasneMorvay.Klara@uni-bge.hu címen.
  • levelező munkarend esetén kérjük keresd Debreceni János szakmai felelős oktatót e-mailben a Debreceni.Janos@uni-bge.hu címen.
Turizmus-vendéglátás BSc (Turizmussal összefüggő specializációk)
Szakmai gyakorlat hossza, szabályai
  • 2,5 hónap, 400 óra
  • Ennél hosszabb, egy féléves gyakornoki programokra is van lehetőség. Aki ezeken szeretne részt venni, annak javasolt a Szakmai gyakorlat B (SZGYBBA12, 12 kredit) tárgy felvétele is.
Tantárgyi követelmények

A szakmai gyakorlat akkor kezdhető meg, ha megszereztél legalább 138 kreditet és teljesítetted a Gasztronómiai alapismeretek (GAEK0BA06) és Szállodamenedzsment 2 (SZNT2BA06) tárgyakat.

A szakmai gyakorlat helye és teljesítésének követelményei

A szakmai gyakorlat lebonyolítására minden olyan vállalkozás vagy intézmény kiválasztható, amely a szak jellegéhez kapcsolódó tevékenységet folytat és ahol léteznek felsőfokú végzettséget igénylő, betölthető munkakörök.

Szakmai gyakorlat adminisztrációja

2017 vagy utána megkezdett 7 féléves képzés

A kötelező szakmai gyakorlat rugalmas időzítésben teljesíthető a mintatanterv szerinti 6. és a 7. félév során, illetve a két félév közti tanulmányi szünetben.

A Szakmai gyakorlat A és B tárgyak adminisztrációja az erre kialakított felületen, az Online Karrier Platform és Űrlapkitöltő Rendszeren keresztül történik. Az online rendszer szolgál a szakmai gyakorlati hellyel kapcsolatos ügyek intézésére (kiválasztás, szerződéskötés, értékelés).

A Szakmai gyakorlat A vagy B nevű tárgyat a szokásos módon kell felvenni a Neptun rendszerben. FONTOS tudnivaló: a tárgyat abban a félévben kell felvenni, amelynek a vége előtt befejeződik a gyakorlat. Példák:

-    kezdés márciusban, befejezés júniusban → tavaszi félévre

-    kezdés májusban, befejezés augusztusban → őszi félévre

-    kezdés júliusban, befejezés szeptemberben → őszi félévre

-    kezdés szeptemberben, befejezés decemberben → őszi félévre kell felvenni a gyakorlatot.

A fenti példák közül a 2. és a 3. esetében tehát a gyakorlatot azután kell felvenni a Neptun rendszerben, hogy az már ténylegesen megkezdődött. Erre azért van szükség, mert a gyakorlat értékelését visszamenőlegesen, a már lezárt félév jegyei közé nem szabad beírni.

A szakmai gyakorlat aktív hallgatói jogviszonyban teljesíthető (és kezdhető meg).

A Szakmai gyakorlat A és B tárgyak esetében a gyakorlati hely és gyakorlati pozíció elfogadása a hallgató specializációjának megfelelő szaktanszék (Turizmus Tanszék) feladata.


2020 vagy utána megkezdett 8 féléves képzés

A Szakmai gyakorlat 30 kredit és a Szakmai gyakorlat 20 kredit modul adminisztrációja az erre kialakított felületen, az Online Karrier Platform és Űrlapkitöltő Rendszeren keresztül történik (kivéve külföldi részképzés esetén, amely ügyintézése a https://exchange.uni-bge.hu/ oldalon keresztül zajlik). Az online rendszer szolgál a szakmai gyakorlati hellyel kapcsolatos ügyek intézésére (kiválasztás, szerződéskötés, értékelés).

A szakmai gyakorlat tantárgyakat (SZGY0BA30, SZGY0BA20) a szokásos módon kell felvenni a Neptun rendszerben. FONTOS: a tárgyakat abban a félévben kell felvenni, amelynek a vége előtt befejeződik a gyakorlat. Példák a SZGY0BA30 tárgykódú tárgyra:

-    kezdés júliusban, befejezés novemberben → őszi félévre

-    kezdés októberben, befejezés februárban → tavaszi félévre

-    kezdés márciusban, befejezés júliusban → őszi félévre

-    kezdés februárban, befejezés júniusban → tavaszi félévre kell felvenni a gyakorlatot.

Példák a SZGY0BA20 tárgykódú tárgyra:

-    kezdés februárban, befejezés áprilisban → tavaszi félévre

-    kezdés decemberben, befejezés februárban → tavaszi félévre

-    kezdés júliusban, befejezés szeptemberben → őszi félévre

-    kezdés októberben, befejezés decemberben → őszi félévre kell felvenni a gyakorlatot.

A fenti példák közül a 2. és a 3. esetében tehát a gyakorlatot azután kell felvenni a Neptun rendszerben, hogy az már ténylegesen megkezdődött. Erre azért van szükség, mert a gyakorlat értékelését visszamenőlegesen, a már lezárt félév jegyei közé rögzíteni nem lehet.

A szakmai gyakorlat aktív hallgatói jogviszonyban teljesíthető (és kezdhető meg).

Mind a Szakmai gyakorlat 30 kredit, mind a Szakmai gyakorlat 20 kredit esetében a gyakorlati hely és gyakorlati pozíció elfogadása a hallgató specializációjának megfelelő szaktanszék (Turizmus Tanszék vagy Vendéglátás Tanszék) feladata. 

A gyakorlat értékelése

Turizmushoz kötődő specializációk esetén nem szükséges szakmai gyakorlati beszámolót leadni.


Amennyiben a gyakorlati pozícióval kapcsolatban szakmai vonatkozású kérdésed merülne fel, úgy

  • a magyar és az idegen nyelvű képzés esetén keresd Dr. Szalók Csilla szakmai gyakorlati felelős oktatót e-mailben a Szalok.Csilla@uni-bge.hu címen.
  • az angol nyelvű képzés esetén keresd Weninger Ágnes szakmai gyakorlati felelős oktatót e-mailben a Weninger.Agnes@uni-bge.hu címen.
  • a német nyelvű képzés esetén keresd Dr. Nagy Adrienne szakmai gyakorlati felelős oktatót e-mailben a Nagy.Adrienne@uni-bge.hu címen.
  • levelező munkarend esetén keresd Dr. Szalók Csilla szakmai felelős oktatót e-mailben a Szalok.Csilla@uni-bge.hu címen.
Közösségszervezés BA
Szakmai gyakorlat időtartama
  • 80 órás kulturális szakmai gyakorlaton
  • 160 órás szakirányú szakképzettséghez kapcsolódó szakmai gyakorlaton.
Szakmai gyakorlat helye a mintatanterveben, lehetséges időpontok
  • A 80 órás kulturális szakmai gyakorlat (Szakmai gyakorlat kulturális intézményben, SZEN0BA00, 0 kredit) a 3. félévben kerül meghirdetésre, mely tantárgyat fel kell venni. A gyakorlat már a 2. félév vizsgaidőszak vége utáni napon elkezdhető. Teljesíteni, a dokumentumokat leadni a 3. félév 12. hetének utolsó munkanapjáig kell.
  • A gyakorlat több intézményben is teljesíthető, azonban egy helyszínen minimum 40 órát kell eltölteni, ezért a 80 órás gyakorlatot max. 2 intézményben teljesíthető.
  • A 160 órás szakirányú szakképzettséghez kapcsolódó szakmai gyakorlat (Szakmai gyakorlat, SZGY0BA12, 12 kredit) a 6. félévben kerül meghirdetésre, mely tantárgyat a fel kell venni. A gyakorlat már a 4. félév vizsgaidőszak vége utáni napon elkezdhető. Teljesíteni a 6. félév 14. hetének utolsó munkanapjáig kell.
  • A gyakorlat több intézményben is teljesíthető, azonban egy helyszínen minimum 40 órát kell eltölteni, ezért a 160 órás gyakorlatot max. 4 intézményben teljesíthető. 
  • A két gyakorlat nem teljesíthető egy félévben összevontan.
A szakmai gyakorlati hely és munkapozíció engedélyeztetésének folyamata

A választott szakmai gyakorlati helyet és munkapozíciót a Befogadó Nyilatkozat Pedagógia Tanszéken történő leadás után a Pedagógia Tanszék vezetője, a szak felelőse vagy a szakmai gyakorlatért felelős oktató bírálja el szakmai szempontból, majd aláírja a dokumentumot. Amennyiben a választott szakmai gyakorlati hely és munkapozíció nem megfelelő, egyeztethetsz és segítséget kérhetsz a szakmai gyakorlatért felelős oktatótól.

Szakmai gyakorlatokhoz kapcsolódó dokumentumok

A szakmai gyakorlat megkezdéséhez a következő dokumentumokat szükséges leadnod:

  • Befogadó nyilatkozat A és B
  • A - 80 órás kulturális szakmai gyakorlat
  • B - 160 órás szakirányú szakképzettséghez kapcsolódó szakmai gyakorlat
  • Együttműködési Megállapodás (6 hetet elérő vagy azt meghaladó gyakorlat esetén kötelező a megkötése)
  • 160 órás szakirányú szakképzettséghez kapcsolódó szakmai gyakorlat
A gyakorlati beszámoló formai és tartalmi követelményei

Mindkét gyakorlatról szükséges beszámolót készíteni, melyet csatolni kell a Karrier Platformon.

A beszámolók tartalmi követelményei:

  • Az intézmény megnevezése, rövid bemutatása, és az intézményre vonatkozó országos és helyi jogi szabályozás megismerése és bemutatása
  • A közösségszervezés (az intézményben, annak szervezeti egységében végzett tevékenység) feltételeinek és lehetőségeinek elemzése (pénzügyi és humán erőforrás)
  • A helyi társadalom (gazdasági környezet, végzett tevékenység célcsoportja) megismerése és bemutatása
  • Az intézményben zajló kulturális/ifjúsági/humánfejlesztő munka tervező és elemződokumentumainak megismerése és bemutatása (pl. SZMSZ, alapító okirat, stratégia, éves beszámoló, tervek stb.)
  • Az intézmény szolgáltatásai és tevékenységrendszerének bemutatása
  • Az intézményben végzett gyakorlatának és a projektfeladatainak részletes bemutatása
  • Mellékelhető: a tevékenység ideje alatt elkészített további dokumentum /szakmai anyag / egyéb produktum (pl. szórólap, plakátterv, programfüzet, forgatókönyv stb.)

A munkanapló/beszámoló terjedelme:

  • 80 órás gyakorlat esetén: 3000-4000 karakter
  • 160 órás gyakorlat esetén: 8000-10000 karakter szóközökkel, mellékletek nélkül

Amennyiben a gyakorlati pozícióval kapcsolatban szakmai vonatkozású kérdésed merülne fel, úgy fordulj a szakmai gyakorlat kurzushoz rendelt oktatóihoz e-mailben, adminisztratív kérdéseiddel a Karrier Iroda munkatársait keresheted a BGEKarrierIroda@uni-bge.hu e-mail címen.


Bővebb információk a szakról ezen az oldalon.

Üzleti szakoktató BSc

A szakmai gyakorlat részeként – a képzéssel párhuzamosan – szakiskolában, tanműhelyben vagy munkahelyen folyik a gyakorlati oktatás.

A képzés utolsó félévében szervezett összefüggő iskolai vagy munkahelyi oktatási gyakorlat – mentorok irányításával végzett önálló oktatási tevékenység – a szakmai és az üzleti szakoktatói kompetenciák fejlesztését biztosítja.

Az összefüggő oktatási gyakorlat az alábbi tárgyak teljesítését foglalja magában:

  • Pedagógiai gyakorlat tanköteleseknek (PEEK0BB10) 
  • Pedagógiai gyakorlat felnőtteknek (PEEK0BA10) 
2021 előtti mintatanterv

A szakmai gyakorlat megkezdésének feltétele legalább 171 kredit megszerzése a szak mintatanterve szerint. Az előírt kreditmennyiség nem tartalmazhatja a Szakdolgozat tárgy kreditjeit. 

2021-től érvényben lévő mintatanterv

A szakmai gyakorlat megkezdésének feltétele legalább 138 kredit megszerzése a szak mintatanterve szerint. Az előírt kreditmennyiség nem tartalmazhatja a Szakdolgozat tárgy kreditjeit. 

A szakmai gyakorlat során szerzett tapasztalatokat portfólióban kell rögzíteni. 

A gyakorlat szervezéséért és a szakmai felügyeletért a Pedagógia Tanszék felelős. A szakmai gyakorlatra való jelentkezést, a gyakorlat lebonyolítását és értékelését külön eljárásrend szabályozza.

Mesterképzés
Turizmus-menedzsment MSc

A szak képzési rendszere nem tartalmaz szakmai gyakorlatot.

Tanári (Közgazdásztanár) MA

A szakon köznevelési intézményben, felnőttképzést folytató intézményben megszervezett összefüggő egyéni iskolai gyakorlatot kell elvégezni. 

Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat a képzésben szerzett elméleti ismeretekre és gyakorlati tapasztalatokra épülő, gyakorlatvezető mentor és felsőoktatási tanárképző szakember folyamatos irányítása mellett köznevelési intézményben, felnőttképzést folytató intézményben végzett gyakorlat. Az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési feladatrendszerének elsajátítása, illetve az iskolát körülvevő társadalmi, jogszabályi környezet, valamint a köznevelési intézményrendszer megismerése.

Területei:

  • a szaktárgyak tanításával kapcsolatos tevékenységek, 
  • a szaktárgyak tanításán kívüli oktatási, nevelési alaptevékenységek, 
  • az iskola, mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése.


A szakmai gyakorlat előírásai az egyes képzéstípusok esetén:


(*) A gyakorló iskolában töltendő kötelező időtartamon felül teljesítendő szakmai gyakorlat időtartamába beszámítható a gyakorlat megkezdésének időpontjáig megszerzett, igazolt köznevelési munkatapasztalat. 

A mesterszak részeként folytatott (vagyis nem a munkatapasztalat beszámításán alapuló) szakmai gyakorlatot az általad választott szakképző iskola vezetője vagy az ezzel megbízott szakmai munkaközösség vezetője írásban minősíti. A minősítés figyelembe veendő az értékelés során. 

A gyakorló iskolában teljesített tanítási gyakorlatokon a hallgatókat a szakképző iskola ezzel megbízott vezető tanára, valamint a Pedagógiai Tanszéket az adott iskolával összekötő oktatója segíti, minősíti. 


A szakmai gyakorlattal kapcsolatos további teendőket eljárásrend szabályozza.

2) Szakmai gyakorlat online jelentkezés:
Online jelentkezés menete

A platform segítségével időt spórolhatunk a különböző adminisztrációs, illetve a gyakorlati helyek megtalálásával. Ezen az oldalon megtalálhatod a cégeknek a munkaerőpiaci ajánlatait, legyen szó álláslehetőségről, projektmunkáról, avagy szakmai gyakorlat teljesítésének a letöltéséről. A Karrier Platform fogja generálni a szükséges dokumentumokat, így nem kell fejben betartanunk, hogy most épp melyik hiányzik. 

Két területre bontható: 

  • Online űrlapkitöltő rendszer 
  • Karrier platform 

A szakmai gyakorlati Karrier Platformon elvégzendő adminisztrációjához a karrierplatform.uni-bge.hu oldalán találtok útmutatót. 

A hallgató kétféle módon választhat gyakorlati helyet: 

  • a BGE partnerei által ajánlott helyek közül vagy 
  • saját maga által felkutatott gyakorlati hely elfogadását kérve. 

Az online rendszerben a hallgatóknak lehetőségük van megtekinteni azokat a partnereket, akiknek az Egyetemmel van már együttműködési megállapodásuk szakmai gyakorlati képzésre. 

Az online platformon ezen dokumentumoknak a kitöltése szükséges: 

Befogadó nyilatkozat (partnernek szükséges kitöltenie) 

A dokumentum kitöltésével a szakmai gyakorlati hely nyilatkozik a fogadásodnak szándékáról. A nyilatkozat kitöltése során meg kell adnotok a szakmai gyakorlati hely számára az alábbi információkat: 

  • Név 
  • Neptun-kód 
  • Kar 
  • Szak 

A befogadó nyilatkozatot majd az online rendszeren keresztül fogod megkapni. Legkésőbb a gyakorlat kezdete előtt 2 héttel kell leadnod, kivéve Közösségszervezés szakon, itt 4 héttel a gyakorlat kezdete előtt.  

Hallgatói nyilatkozat (ezt Te töltöd ki) 

Ezután majd meg kell erősítened, hogy valóban az adott cégnél, illetve abban a pozícióban és időpontban szeretnéd a gyakorlatodat teljesíteni. Egyúttal hozzá kell járulnod ahhoz, hogy személyes adataidat az Egyetem megadja a szakmai gyakorlati hely részére az együttműködési megállapodás megkötéséhez és nyilatkoznod kell róla, hogy a szakmai gyakorlat kezdetéig eleget tettél a tantárgyi követelményeknek. 

Szaktanszéki nyilatkozat 

Miután a fent említett dokumentumokat kitöltötted, az adott tanszéken a szakmai gyakorlati felelős munkatárs elbírálja, hogy szakmailag megfelelő-e a pozíció, amelyről majd mindketten, a gyakorlati helyed és te is kapsz visszajelzést a rendszerben.  

Együttműködési megállapodás 

Ezt a dokumentumot az Egyetem és a gyakorlati helyed köti meg egymással az online rendszeren keresztül. A megállapodás rögzíti a gyakorlatod munkajogi vonatkozásait, a felek jogait, és kötelességeit a gyakorlat kapcsán. 

Ha ezt kitöltötted, akkor a gyakorlati helyednek ki kell nyomtatnia, cégszerűen alá kell írnia és le kell pecsételnie, majd ezt el kell juttatni a kari Karrier Iroda munkatársainak. Illetve, ha ezt már megkötöttétek, akkor a következő félévek során ezt nem szükséges újra megkötni. 

Szakmai gyakorlat teljesítése 

Amit feltöltöttél a rendszerbe, aszerint az időintervallum szerint fogod végezni a gyakorlatodat. Ha az együttműködési megállapodásban leírtakkal kapcsolatban változás, lényeges eltérés, felmerülő bármilyen probléma történik, akkor az Egyetemet értesítened kell róla. 


Külföldi szakmai gyakorlatok sajátosságai 

A platform elérhető angol és magyar nyelven is, így az eljárásrend megegyezik a Magyarországon teljesítésre kerülő eljárásrenddel. 

Szakmai gyakorlat értékelése

A gyakorlatod befejeztével háromféle értékelést is kaphatsz:

  • A gyakorlati helyednek ki kell töltenie a 'Szakmai gyakorlati igazolás és értékelőlap' című űrlapot. A teljesítményednek megfelelően, százalékos formában kerül értékelésre. Az összesített érték alapján a tanszék rögzíti az érdemjegyedet a Neptunban.
  • Ki kell töltened 'A szakmai gyakorlóhely értékelése' című űrlapot, így visszajelzést adsz az Egyetem számára. Ha több visszacsatolás is érkezik, akkor generálódni fog egy átlag, amely a szakmai helynek a minősítése lesz. Ennek alapján a többi hallgató is látni fogja a gyakorlati hellyel való elégedettséget.
  • Ha a szakodon elvárt a Beszámoló elkészítése, akkor azt csatolni kell a Karrier Platformon.


A gyakorlati hely megváltozásának menete

Indokolt esetben meg tudod változtatni a gyakorlatod helyét. Előtte mindenképp egyeztetned kell a kari Karrier Iroda munkatársaival!

A gyakorlati hely váltásánál a szakmai helynek ugyanúgy ki kell töltenie a Szakmai gyakorlati igazolás és értékelőlapot, illetve neked is ki kell töltened a Hallgatói minősítés/partner értékelő űrlapot.

Az új gyakorlati helyednek a fent felsorolt adminisztrációs folyamatokat ugyanúgy végig kell járnia, a rendszerben megadott időszakig.

Fontos, ha az Egyetemen elfogadásra kerül a két gyakorlóhelyen teljesített gyakorlati időszakod, úgy a két gyakorlóhelyeden eltöltésre kerülő időszakoknak együttesen kell kiadniuk az előírt kötelező óraszámot.

A szakmai gyakorlatod végén (ha a szakodon kötelező), akkor mindkét gyakorlati helyedről Beszámolót kell nyújtanod.

Az értékelő dokumentumok feltöltési határideje: a szakmai gyakorlat utolsó napját követő 7 napon belül.

Amennyiben valaki nem tartja be a dokumentumok leadási határidejét, nem vehet részt a záróvizsgán!


Munkatapasztalat beszámítása

A képzéseden folytatott tanulmányokban a kötelező jellegű szakmai gyakorlat kiváltható munkatapasztalat beszámításával, ha van már olyan meglévő munkatapasztalatod, amely megfelel a szakod szakmai gyakorlat követelményeinek.  

A szakmai gyakorlat munkatapasztalat alapján történő elismerését az Online Karrier Platformon a „Munkatapasztalat beszámítás” nevű nyilatkozat kitöltésével.

  • Nappali tagozatos hallgatóként olyan munkatapasztalat beszámíttatása lehetséges, amely a tantárgyi követelmények teljesítését követően történt és megfelelt a szakmai gyakorlattal szemben támasztott követelményeknek.  
  • Ezt megelőző időszakban nem tudjátok beadni ezt a kérelmet.  
  • A tantárgyi követelményeket a szak szakmai gyakorlat Általános tudnivalók részénél találjátok a fentebbi leírásban.  
  • Levelező tagozatos hallgatóként a Szakmai gyakorlat (SZGY0BA20) teljesítése helyett elismertethető a foglalkoztatás során szerzett munkatapasztalat, melynek elismerését a kérelem benyújtásával kérvényezhetsz.


Szakdolgozat / projektmunka

Első lépések

Felkészülés

A képzésed során megismerkedhetsz a záródolgozat elkészítésének módszereire vonatkozó tudnivalókkal és a lehetséges kerettémákkal.

Az erre szolgáló tárgyak:

  • alapszakon: Kutatásmódszertan
  • mesterszakon: Szakszeminárium
  • felsőoktatási szakképzésen: Itt a szakmai gyakorlatodra épülő projektmunka készül, nem elvárás a tudományos módszertan alkalmazása.


Téma-konzulens választás

A dolgozat leadása előtti félévben témát és ettől függően konzulenst kell választania a hallgatónak.
Az egyes szakokon választható témák listáit a Neptunból érik el.
A témajelentkezési időszakok szakonként és szak típusonként eltérőek.

Ennek menetéről részletesebben lejjebb írunk.


Szakdolgozattal, projektmunkával és a záróvizsgával kapcsolatos fontosabb határidők

a 2024/2025. tanév 2. félévére vonatkozóan a Szakdolgozattal, projektmunkával és a záróvizsgával kapcsolatos fontosabb határidők 2024/2025. tanév 2. félév című dokumentumban olvashatók.


További hasznos információkat találhatóak a BGE honlapján ezen az oldalon. Érdemes átolvasni.

Leadása
  • Hivatalos példánya az elektronikus verzió, melyet később megadott utasítás szerint kell feltölteni.
  • A szakdolgozat és a projektmunka leadásánál egykapus feltöltés van.

Az elkészült záródolgozatokat elektronikus példányát fel kell tölteni a Moodle-rendszerbe. Erről az oldal alján lévő mappákban találhatóak információk (a saját képzési szinted mappájának kiválasztása után a Szakdolgozat mappa), illetve ezen az oldalon.

Témakörök és a konzulens választásának menete
Témakörök kihirdetése

A dolgozatok téma meghirdetését a szakfelelős koordinálja, szükség esetén delegálva a vonatkozó feladatok egy részét a képzésért felelős további oktatókra. 

A dolgozati témák meghirdetésének határidejét és a témákra való jelentkezés időszakát a meghatározott tanév időbeosztásához kötődő kari kiegészítésben kell meghatározni. A mintatanterv szerinti utolsó előtti félévben, illetve, ha a mintatantervtől eltérő módon haladsz, akkor a tanulmányaidnak tervezett befejezését megelőző félévben köteles vagy dolgozati témára jelentkezni a Neptunban.  

Az adott évi aktuális témakörök kihirdetése a BGE honlapján történik a Záródolgozat (szakdolgozat/Projektmunka) és záróvizsga teendők áttekintése fülnél. Ezek a hallgatói témajelentkezés időszaka előtt kerülnek meghirdetésre. 


Témakörök választása, hallgatói feladatok a Neptun rendszerben

Szakdolgozati/projektmunka témajelentkezés:

A hallgatóknak a szakdolgozat/projektmunka témajelentkezési időszakban a Neptun rendszerben megadott oktatói kerettémák és altémák alapján témát kell megjelölniük. A leírás mezőben szereplő altémák közül választva, azt a Cím mezőbe feltűntetve tehetik meg.

Egyedi témát – figyelembe véve a megadott kerettémát - hasonló módon a Cím mezőbe beírva lehet megadni. Egyedi témát mindenképpen érdemes a témavezető oktatóval előzetesen egyeztetni!

A témajelentkezési időszakban egy szakdolgozati/projektmunka témára lehet leadni a jelentkezést. A jelentkezési időszak alatt a hallgató változtathat (témát és témavezető oktatót is). Amennyiben a hallgató kimerítette a leadható jelentkezése számát, a rendszer a további jelentkezését elutasítja. A témavezető oktató a hallgatók által megadott témákat a véleményezési időszakban értékeli. 

Menete: 

  1. A Tanulmányok - Szakdolgozat/Szakdolgozat jelentkezés menüpont alatt a jelentkezési időszakban láthatod a képzésedhez, illetve az adott félévben szakokhoz hozzárendelt, érvényes szakdolgozat-jelentkezési keret- és altémák listáját.
  2. Szakdolgozat jelentkezés gombra kattintva tovább.
  3. A szakdolgozat jelentkezésénél az időszakok közül kell kiválasztani az érvényes időszakot, majd megnyomni a listázás gombot. Ennek hatására megjelennek azok a témák, melyek az adott képzésen elérhetőek (… (tanár neve) szakdolgozati témái).
  4. Az egyes témáknál a sor végén lévő + jelre kattintva a témáról bővebb információt lehet találni, illetve itt lehet jelentkezni. Itt a Jelentkezés lehetőséget kell választani tovább.
  5. A jelentkezéskor a konkrét témajavaslatot kell beírni a Cím mezőbe, felülírva az ott található kerettémát. A konkrét témajavaslatot ki lehet választani a „Leírás” mezőben szereplő szakdolgozati altémák közül, módosítani is lehet azokat, vagy saját témát megadni, ami illik a témavezető oktató által meghirdetett témakörbe.
  6. Amennyiben a tanszék elvárja a témavázlat/koncepció feltöltését, fel kell tölteni azt, amit a + Fájl feltöltés gombra kattintva lehet elvégezni. (Csak a felsorolt típusú file-ok tölthetők fel.) Ezt követően a Tovább gombbal lehet tovább haladni.
  7. Ha minden rendben megadásra került, a sikeres jelentkezésről visszajelzést érkezik.
  8. Másik témára való jelentkezésre csak a jelentkezési időszak végéig van lehetőség, azaz az adott témáról lejelentkezni és másikra átjelentkezni. Ezt a Szakdolgozat jelentkezés ablakban lehet megtenni. Sor végén + jelre kattintva kiválasztva a Lejelentkezés lehetőséget. Ez után lehet a másik választott témára jelentkezni.

A szakdolgozat/projektmunka témajelentkezést a témavezető oktató véleményezi, azaz a hallgató jelentkezését támogatja vagy elutasítja. A jelentkezés eredményéről a hallgató a Neptun rendszeren keresztül értesülhet.

A hallgató elfogadott jelentkezésénél a „Beosztás eredménye” jelölőnégyzet IGAZ állítású lesz. Amennyiben az oktató az első témaválasztási időszakban elutasított egy hallgatói témajelentkezést bármilyen okból kifolyólag (pl. nem elfogadható egyéni téma, túl sokan választották ugyanazt az altémát stb.), vagy a hallgató lemaradt az alap témajelentkezési időszakról, a témaválasztási pótidőszakban lehetősége van a témaválasztásra a pótjelentkezési időszakra meghirdetett kerettémák és altémák közül. A témaválasztás menete az 1) pont szerint történik.


Konzulens választásának a menete

Az egyetemi tanulmányaid során ahhoz, hogy elvégezd a szakot záródolgozatot kell írnod. A dolgozat tervezett leadása előtti félévben témát és konzulenst kell választanod. A konzulensed lehet szaktanszéki is, de olyan oktató is lehet, aki nem azon a tanszéken van, ahova a szakotok tartozik.

Az általad választott konzulens meghirdetett témajavaslatai közül kell eldöntened, hogy melyik egy témáját választod. A kiszemelt témát konkretizálva vagy kisebb mértékben módosítva határozd meg, avagy saját magad is tehetsz egy témajavaslatot, viszont azzal akkor az általad választott konzulenseddel kell ezt megbeszélned.

A következő pontokban összeszedtünk neked pár gondolatot a konzulensekről, amit jó, ha tudtok:

  • A beadott dolgozat koncepciót a tanszék vezetése, illetve a belső konzulens megvizsgálja.
  • A belső konzulensek a tanszékek oktatói közül kerülnek ki, azonban a tanszékek belső konzulensként felkérhetnek az oktatásban részt vevő külső szakembereket is. 
  • Javasolt előre megkeresni az oktatót!
  • A külső konzulensek nem minden szakon kötelezőek, de ha előírás szerint kell, akkor a hallgatók maguk választhatnak ki egy, a témában jártas szakembert. Ehhez kérhetik a szakirány/specializáció-felelős segítségét. 
  • A belső és a külső konzulens (ha kell) értékeli a koncepciót, és kiegészítést vagy témaváltoztatást javasolhat.
  • A szaktanszékek konzultációs lehetőséget biztosítanak. A belső konzulensek konzultációs időpontjait a tanszékek írják ki és az egyéb feltételeket is ők határozzák meg (pl. a konzultációkon való megjelenés gyakorisága). A konzultálások elmulasztása, illetve a tanszékek által előírt egyéb feltételek nem teljesítése esetén a konzulens maga döntheti el, hogy aláírja-e a konzultációs igazoló lapot, valamint a Neptunban a záródolgozatodnak befogadási kérését is elutasíthatja. A konzultálásokon való megjelenést (minimum 3 alkalom, ideértve az elektronikus úton történő kommunikációt is) az erre szolgáló nyomtatványon igazolni szükséges.

A konzultációs igazoló lapot a Szakdolgozat fül Alapszakos hallgatók tanulmányi dokumentumai közül tudjátok letölteni. A konzulensi igazolás hiányában a hallgató a szakdolgozatát/projektmunkáját nem adhatja le védésre. A neptunbeli konzulensi dolgozat-befogadási támogatás nélkül nem tölthető fel véglegesen a záródolgozat a Moodle rendszerbe!

  • A Szakdolgozat befogadási kérése alapvetően is eleme a záródolgozat leadásának, mivel a témavezető oktatói támogatása nélkül a szakdolgozat/projektmunka nem tölthető fel és nem adható le!
  • Ha a konzulenssel egyeztetve nem adtok le konzultációs igazoló lapot, akkor a kérés támogatásának még nagyobb szerep van a záródolgozatotok feltöltési folyamatában.


Követelményei

A szakdolgozat olyan feladat, amelynek elvégzése során a bizonyítanod kell, hogy képes vagy:

  • egy adott szakterületen végzett önálló szakirodalmi feltárásra,
  • a szakirodalomban leírt eredmények dokumentálására, elemzésére értékelésére,
  • a tanulmányai és a szakirodalomban megszerzett ismeretanyag birtokában
  • önálló kutatási tevékenység elvégzésére és/vagy
  • kreativitást megkövetelő feladat önálló elvégzésére,
  • a szakirodalmi és saját kutatási tapasztalatok alapján tanulmányaidra támaszkodva értékelő tanulmány készítésére, megvédésére.

A szakdolgozat követelményrendszerét és a teljesítés feltételeit külön eljárásrend tartalmazza. A záródolgozat (szakdolgozat, projektmunka) leadásának előfeltételeit tartalmazza a Szakdolgozat és projektmunka beadásának feltételei és eljárásrendje.


A záródolgozat formai követelményei itt találhatók:

Alap- és mesterszakos hallgatók számára: Szakdolgozat formai követelményei oldal tartalmazza.

Felsőoktatási szakképzés hallgatói számára: Projektmunka formai követelményei oldal tartalmazza.


Záróvizsga

Mi az a záróvizsga?

Záróvizsgával a hallgató a tanulmányait fejezi be felsőoktatási szakképzésben, alap- és mesterképzésben, szakirányú továbbképzésben.

A záróvizsga a tantervben meghatározottak szerint több részből állhat:

  • szakdolgozat,
  • vagy diplomamunka megvédéséből,
  • szóbeli,
  • írásbeli,
  • gyakorlati vizsgarészekből.

Jelentkezés a Neptunban történik.

A hallgató a végbizonyítvány megszerzése után záróvizsgázhat, illetve a hallgatói jogviszony letelte után 2 éven belül, bármelyik vizsgaidőszakban, az érvényes képzési követelmények szerint letehető.

2 év letelte után a záróvizsga letétele feltételhez köthető, melyről a szakvezető dönt. Az 5. év után a záróvizsgát már nem lehet letenni!

Nem bocsátható záróvizsgára az, akinek van fizetési tartozása az egyetem felé!

A záróvizsgán való részvétel feltételei tehát:
  • Az abszolutórium megszerzése (amennyiben abszolváltál, a Neptun rendszerben a Tanulmányok/Képzési adatok fülön jelenik meg az abszolutóriumod dátuma).
  • Akkor kaphatsz abszolutóriumot, ha a tanterved által meghatározott összes kreditet megszerezted, valamint a mintatantervedben szereplő modulokból, a modul által előírt tárgyakat, illetve krediteket teljesítetted a záróvizsga előtt legkevesebb 5 munkanappal.

Ezek szakonként lebontva:

  • Kereskedelem és marketing FOSZK, Turizmus-vendéglátás FOSZK képzés esetében a tanterv által meghatározott összes teljesítendő 120 kredit
  • Kereskedelem és marketing, Turizmus-vendéglátás (2017-2019) és Üzleti szakoktató alapképzés estében a tanterv által meghatározott összes teljesítendő 210 kredit
  • Turizmus-vendéglátás (2020 és azt követően) alapképzés esetében a tanterv által meghatározott összes teljesítendő 240 kredit
  • Közösségszervezés alapképzés esetében a tanterv által meghatározott összes teljesítendő 180 kredit
  • Turizmus-menedzsment és Tanári (Közgazdásztanár) mesterképzés esetében a tanterv által meghatározott összes teljesítendő 120 kredit.
  • A záródolgozat határidőre történő leadása és annak elégtelentől eltérő bírálata(i)


Záróvizsga menete

Záróvizsga-bizottság előtt kell záróvizsgázni egy választott témakörből. A témakörökről a szakotokhoz kapcsolódó szaktanszéken tájékozódhattok. 

Felsőoktatási szakképzésen:
  • a projektmunka megvédéséből
  • és egy szakmai vitából áll a projektmunkához kapcsolódóan.
Alapképzésen:
  • a szakdolgozat megvédéséből
  • és egy komplex szóbeli szakmai vitából áll.
Mesterképzésen:
  • a szakdolgozat megvédéséből áll, amely
  • magába foglalja az eredmények prezentációját
  • és az arra épülő szakmai vitát.


Javítás/ismétlés esetén

Ismételt és javító záróvizsga a következő záróvizsga-időszakban tehető!

Sikeres záróvizsga javítási szándékát jelezni kell az OI-n:

  • az eredményhirdetéskor,
  • vagy a záróvizsgát követő munkanapon.

Ezt a tényt a záróvizsgajegyzőkönyvbe be kell vezetni. Ekkor a letett záróvizsga érvényét veszti!

A Záróvizsga díja (második vagy további alkalommal, vagy a hallgatói jogviszony megszűnése utáni teljesítés esetén) 20 000 Ft.


A záróvizsga után

A hallgató jogosult az oklevél átvételére 30 napon belül, amennyiben rendelkezik a tantervben előírt nyelvvizsgákkal és azokat bemutatta a HÜCS-ön. 

Egyéb részleteket ezen az oldalon találsz a szakdolgozatról / projektmunkáról és a záróvizsgáról.

Nyelvi kimeneteli követelmények

Aktuális szabályozás (2023.szeptember)

A végbizonyítvány megszerzéséhez már nincs szükség nyelvvizsgára, azonban arról, hogy az egyetemi tanulmányaid során milyen tanulmányi kötelezettségeid és lehetőségeid vannak - idegen nyelven - itt olvashatsz!

Folyamatosan frissítjük oldalunkat. 

Pontszámítás a felsőoktatási szakképzésen szerzett oklevél alapján

Pontszámítás a felsőoktatási szakképzésen szerzett oklevél alapján

Alapképzésre vagy osztatlan képzésre való jelentkezéskor, ha rendelkezel a felsőoktatási szakképzés elvégzését igazoló oklevéllel, lehetőség van rá, hogy ennek az eredményéből számolják az érettségi pontot. Ezzel a pontszámítási móddal nem szükséges a legalább egy emelt szintű érettségi vizsga.

Tekintettel arra, hogy a pontok megítélése a felsőoktatási szakképzésben letett záróvizsga minősítésétől függ, amelyet a felsőoktatási szakképzésben szerzett oklevél nem tartalmaz, így erre vonatkozóan külön igazolást kell benyújtania a jelentkezőnek (pl. a leckekönyv záróvizsga-eredményt tartalmazó oldalát, intézményi igazolást).

A felsőoktatási szakképzés elvégzését oklevél tanúsítja. A többletpont érvényesítéséhez azonban a záróvizsga eredményét is szükséges igazolni.

*További max. 100 többletpont szerezhető az Fkr. 20-21. §-a és 24. § (1) bekezdése szerint.

Ha a felsőoktatási szakképzésben szerzett oklevélből nem számítottak érettségi pontot, az azonos képzési terület szakjára történő jelentkezés esetén a felsőoktatási szakképzésben szerzett oklevélért 32 többletpontra jogosult.

Annak a jelentkezőnek, aki a jelenleg zajló felsőoktatási felvételi eljárás során szerzi meg oklevelét, adott időpontig be kell küldenie az oklevele másolatát. Ha adott időpontig az oklevelet nem állítják ki, akkor a felsőoktatási intézmény által kiállított oklevél-igazolás formanyomtatványt kell benyújtania, miszerint teljesítette az oklevél kiállításához szükséges valamennyi feltételt (záróvizsga, nyelvvizsga-bizonyítvány), vagyis az oklevél kiállítása folyamatban van. A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény (Nftv.) 51. § (3) bekezdése alapján az oklevél-igazolás csak akkor fogadható el, amennyiben azt a jelentkező számára a záróvizsga napjától vagy a nyelvvizsgát igazoló okirat bemutatásától számított legfeljebb harminc napon belül állították ki. A korábban oklevelet szerzettek kötelesek az oklevél másolatát benyújtani! A felvételt nyert jelentkezőnek be kell mutatnia eredeti oklevelét a felsőoktatási intézménybe történő beiratkozáskor, ennek hiányában az intézmény vezetője a felvételi döntést megsemmisíti.

A záróvizsga-eredmény nem egyezik meg az oklevél minősítésével (az érdemjegy lehet azonos, de ha csak a minősítést tartalmazza az igazolás, az alapján nem lehet többletpontot számolni). Olyan igazolást kell beküldeni, amely konkrétan a záróvizsga eredményét tartalmazza.


Ezen az oldalon is sok hasznos információt találsz.


Folyamatosan frissítjük oldalunkat.



Hasznos oldalak és dokumentumok

  • Szakmai gyakorlat
  • Karrier Platform
  • Szakdolgozat/Projektmunka
  • Záróvizsga

Mappa, dokumentum neve
Utolsó módosítás

A Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem Hallgatói Követelményrendszere V9.0 (hatályos 2025.02.01-től)

Frissítve:
2025. február 21.
2025 - Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem - Minden jog fenntartva v1.12.0
Hasznos linkek
  • Közérdekű adatok
  • Intézményi tájékoztató
  • Informatikai útmutatók
  • Elérhetőségek
  • Pályázati felhívások
  • Fejlesztéseink
  • Felhasználási feltételek
  • Süti beállítások
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Akadálymentesítési nyilatkozat
  • Hallgatói Követelményrendszer
  • Visszaélés-bejelentési rendszer
Kövess minket
készítette