Frissítve: 2024.09.13.
Témavezető tanár: Dr. Benkei-Kovács Balázs PhD
Altémák:
1. A felnőttoktatás és művelődésszervezés kialakulása
2. A hazai és nemzetközi intézményrendszer fejlődése és átalakulása
3. Művelődési lehetőségek különböző korszakokban
Altémák:
1. A közösségszervezés jó gyakorlatai és mechanizmusai hazánkban és külföldön
2. Komparatív andragógia, az európai képesítési, oktatási keretek és rendszerek összevetése a magyar oktatási keretrendszerrel
3. Európa felnőttképzési fejlesztési irányai, programjai, támogatások
4. Az Európai Unió kultúrpolitikája, meghatározó pályázati formák, eredmények
5. Innovációk és aktuális trendek az európai felnőttoktatásban és képzésben
Altémák:
1. A roma lakosság, mint speciális célcsoportok, munkaerő-piaci beilleszkedésének támogatása. (negatív-pozitív diszkrimináció, előítélet, sztereotípia, szegregáció, integráció, inklúzió)
2. A hátrányos helyzetű régiók vizsgálata
3. A szakképzés felzárkóztató funkciója és programjai (Híd program, Dobbantó program)
Altémák:
1. A helyi értéktárak lokális szintű vizsgálata
2. Egy-egy település meghatározó művelődési intézményeinek elemző bemutatása
3. Szabadidő felhasználás és művelődés lokális-kistérségi szinten
Altémák:
1. A munkahelyi tanulás és képzés sajátosságainak vizsgálata
2. Az informális és nem-formális tanulás vizsgálata
3. Az Élethosszig tartó tanulás (LLL) európai trendjei
Altémák:
1. A szakképzés modernizálása, az Ipar 4.0.
2. A felnőttképzés és a közművelődési jogszabályi változásai
3. Innováció a felnőttkori tanulásban (digitalizáció; Erasmus + projektek eredményei)
Altémák:
1. A közösségszervezők pályaképe
2. A közösségi művelődés területének empirikus vizsgálata
3. A francia szociokulturális animáció hagyományai és európai hatása
Altémák:
1. A munkaerőpiac és a szak/felnőttképzés kapcsolata, tendenciái egy-egy konkrét példa feldolgozásán keresztül
2. Felnőttképzési módszerek alkalmazási lehetőségek a vállalati szektorban, fejlődési irányok, az innováció és a hagyomány kapcsolata (kiképzés, átképzés, továbbképzés)
3. Munkahelyi belső képzések jellemzői, fontosságuk növekedése a jövőben. Professzionális, testreszabott képzés lehetőségei, tréning és coaching módszerek jelentőségének vizsgálata
Témavezető tanár: Czipperer Zsófia
Altémák:
1. Közművelődési lehetőségek a különböző településtípusokon
2. Kultúrakutatás: az idősek kultúrafogyasztási szokásai
3. Közművelődés és idősek
4. Generációs kapcsolódások a közművelődésben és a kultúrában
5. Különböző korcsoportok művelődési szokásai
6. Geronto-andragógia – idősek és a tanulás, a korosztály sajátosságai, trendek, jó gyakorlatok
7. Aktív időskor – az idősklubok újradefiniálása, lehetőségek a közművelődésben
8. Ageizmus a mindennapokban – előítéletek, sztereotípiák, diszkrimináció – különös tekintettel a munkaerőpiacra
9. Konfliktus és stresszkezelési módszerek a munkahelyen
10. Társadalmi felelősségvállalás a magyar munkahelyeken különös tekintettel az idősekre
Témavezető tanár: Dr. Farkas Julianna PhD
Altémák:
1. Kultúra, kulturális politika, mecenatúra
2. Művelődéstörténeti korszakok összehasonlító elemzése
3. Szellemi mozgalmak kultúrtörténete
4. A nők művelődési lehetőségei
5. A szabadidőben való művelődés lehetőségei
6. A különböző generációk művelődési szokásai
7. Egy település művelődéstörténeti korszakai
Altémák:
1. Állami iskolák, oktatási törvények, tanárszerep
2. Egyházi iskolák, tanárszerep, művelődési lehetőségek
3. Alternatív iskolák, reformpedagógia, tanárszerep
4. Egy adott település iskolaügyének története
5. Iskolai ártalmak
Altémák:
- A közösség, a közösség és az egyén kapcsolata
- Iskolai közösségek, kirekesztődés
- Diákönkormányzat
- Az osztályfőnök szerepe az iskolai közösségek alakításában
- Diszfunkcionális családok, családi ártalmak
- Ifjúsági szubkultúrák
Altémák:
1. Tehetségmodellek
2. Tehetséggondozás az iskolában
3. Tehetséggondozás az iskolán kívül, országos tehetséggondozó programok
Altémák:
1.Biológiai, pszichológiai, szociológiai elméletek
2. Agresszió, mobbing, cyberbullying
3. Prevenciós lehetőségek
Altémák:
1. Börtönpedagógia
2. Kórházpedagógia
3. Drámapedagógia
4. Múzeumpedagógia
Altémák:
1. A globalizáció hatásai a művelődésre
2. Lokális művelődési lehetőségek, helyi értékek
3. Művelődési házak egykor és most
4. A múzeumok szerepe a művelődésben
5. A könyvtárak szerepe a művelődésben
Témavezető: Dr. Fekete Imre
Altémák:
1. A virtuális elemekkel megvalósított / blended / hibrid tanulás lehetőségei és beválása tanulói szemszögből
2. Tanulási készségek és attitűdök vizsgálata (nyelvtanulás, szövegértés stb.) tanulói szemszögből
3. Tanulás és tanítás napjaink oktatási rendszerében (jógyakorlatok, digitális eszközökkel megvalósított tanulás, felkészülés stb.) tanulói szemszögből
4. A digitális készségek és a XXI. századi tanulás összefüggései
Altémák:
1. Virtuális tanulási / művelődési környezetek lehetőségei és beválása
2. A digitális / audiovizuális eszközökkel támogatott tanulás és művelődés lehetőségeinek vizsgálata
3. Tanulástámogató technológiák fejlődése, fejlesztése a tudásalapú társadalomban
4. A digitális készségek, kompetenciák fogalmi kereteinek változása (digitális kompetenciák régen és napjainkban, digitális állampolgár, etikus eszközhasználat stb.)
Témavezető tanár: Dr. Fekete-Frojimovics Zsófia
Altémák:
1. Fogyatékossággal élők munkavállalási lehetőségei
2. Munka-magánélet egyensúlya
3. Kulturális különbségekből adódó problémák a munkahelyen
4. Vezetői problémák a HR-ben
5. Burnout - kiégés a munkahelyen
Témavezető tanár: Dr. Hegedüs Gyula
Altémák:
- A helytörténeti kutatás szerepe a közösségszervezésben
- A családtörténeti kutatás szerepe a közösségszervezésben
- Történelmi emlékhelyek (helyi, regionális vagy országos szinten)
- Emlékezetpolitika (helyi, regionális vagy országos szinten)
Témavezető tanár: Hübner Andrea
Altémák:
1.Örökséginterpretáció
2.Látogatókutatás
3.Posztmodern mítoszok
4.Vallások, vallási közösségek
5.Kulturális emlékezet
6.Gyász, gyászkísérés,gyászcsoportok
7.Culture clash
8.Irodalmi turizmus
9.Filmturizmus
10.Kulturális turizmus
11.Orientalizmus, posztkoloniális elmélet
12.Orientalizmus (egyiptománia,chinoiserie,japnizmus, stb
13.Egzotikum
14.Kontaktzónák
15.Eurocentrikus gondolkodás
16.Globalizáció
Altémák:
1. Hálózatok, hálózatelmélet
2.Online közösségek,frusztrációk_FOMO,FOJI, stb
3.Interkulturális kommunikáció
4.Kulturális appropriáció
5.Közösségi traumák
6.Mediáció
7.Gender elméletek.Feminizmus
8.Memetika
Altémák:
1.Veszteségek (gyász, válás)
2.Traumák
3.Attitűdök, rasszizmus
4.Fogyasztói magatartás, fogyasztásszociológia
5.Trendek, trendkutatás
6..Vallásszociológia
7.Esélyegyenlőség
8.Művelődésszociológia
9.Reklámlélektan
10.Életkezdési válság
11.Agizmus, gerontoszociológia,gerontopszichológia
Altémák:
1.Alterntív iskolák vs. frontális oktatás
2.Tanári bántalmazás
3.Iskolai bántalmazás
4.Vizuális kultúra, vizuális oktatás
5.Andragógia
6.LLL-Life Long learning
Témavezető tanár: Joós Tamás
Altémák:
1. Közösségek, a közösség definíciója és típusai, a közösségi élet szerepe az egyén életében egykor és ma. A kapcsolatok, a kapcsolati tőke átalakulása, virtuális kapcsolatok és hálózatok szerepe, merre vezet a jövő
2. A közösségfejlesztés funkciói a mai társadalomban
3. Közösségek szervezése a különböző típusú településeken
4. Közösségek szerepe funkciói a XXI századi nagyvárosokban
5. Művészet és művelődés, művészet és kreativitás a közösségekben. Az alkotás öröme és fontossága, lehetőségének megteremtése felnőttkorban
Altémák:
1. A művelődési házak szerepe egykor és most, híres művelődési házak
2. Program-, rendezvényszervezés a kultúraközvetítő intézményekben. Egy (jelentős) rendezvény, fesztivál, kulturális esemény bemutatása, hatásának elemzése
3. Ifjúság és kultúra, a XXI század kihívásai
4. A közösségi művelődés színtereinek funkcióváltozásai a rendszerváltást követően
5. Kultúra a piacon, a forprofit szféra hatása az állami és civil szektorban működő kulturális intézményekre.
6. Egy adott település, egy térség művelődéstörténeti korszakai, az oktatás, az intézményhálózat és a közösségszervezés, felnőttképzés tapasztalatainak feldolgozása
7. Program-, rendezvényszervezés a kultúraközvetítő intézményekben. Egy (jelentős) rendezvény, fesztivál, kulturális esemény bemutatása, hatásának elemzése
Témavezető tanár: Dr. Keszei Barbara PhD
Altémák:
1. A városhoz, városi terekhez való kötődés és a városi térhasználat vizsgálata.
2. Az otthoni munkavégzés és az otthonhoz való kötődés vizsgálata
3. A munkahelyi fizikai környezetek hatása a munkavégzésre, munkahelyi elégedettségre.
4. A BGE fizikai és virtuális tereinek használata.
5. Home-office kutatások, tanácsok dolgozóknak és vezetőknek
Altémák:
1. Az iskola, otthon, munkahely mint fizikai környezet elemzése szuggesztív kommunikációs szempontból.
2. A fiatalok (ifjúsági szubkultúrák) által használt fizikai és virtuális terek vizsgálata.
3. A látogatói-felhasználói élmény vizsgálata (online és offline kiállítás, fesztivál, üzlet, szálloda, stb. látogatásának vizsgálata a lehetséges hatások feltárása).
4. A krízisek (covid, háború, stb.) kommunikációja (iskolában, munkahelyen, stb.)
Témavezető tanár: Pető Lilla
Altémák:
1. Önkéntesség
2. Kultúrakutatás: a fiatalok kultúrafogyasztási szokásai
3. Ifjúság
4. Közművelődés intézményrendszere
5. Közművelődés története/ jeles személyek a közművelődésben
6. Projektmenedzsment
7. Művelődés, közösségek
Témavezető tanár: Popcsa Anna Mária
Altémák:
1. Egy választott szomszédság/nemzetiségi csoport élő hagyományainak vizsgálata
Altémák:
1. A mesterséges intelligencia és a művészet
2. Digitális kulturális örökség (pl.: digitális archívumok, OPEN GLAM,)
Altémák:
1. Oktatás, képzés a munkahelyen
2. Az informális tanulás szerepe az egyéni karriermenedzsmentben
3. Az 50+ korosztály tanulási motivációinak vizsgálata
Altémák:
1. Projekt alapú oktatás; projektoktatás;
2. Új lehetőségek a szakképzésben
3. Oktatási segédanyag fejlesztése
4. Nemzetközi összehasonlító elemzés a szakképzésről
Témavezető tanár: Schultz Éva
Altémák:
1. Egy kultúraközvetítő intézménytípus/intézmény működésének vizsgálata
2. Egy település kultúraközvetítő intézményrendszerének vizsgálata
3. A kultúraközvetítés kínálati/keresleti trendjei
Altémák:
1. A kultúrafogyasztás vizsgálata generációs szemszögből
2. A pandémia hatásának vizsgálata a kultúrafogyasztásra
Témavezető tanár: Dr. Thuma Orsolya PhD
Altémák:
1. Fenntarthatóság és jóllét
2. Munkahelyi teljesítménykrízisek, munkahelyi stressz, kiégés, fiatalok munkaerőpiaci-segítése, a munka értelme.
3. Mentálhigiéné, mint szakmai terület megjelenése a HR tevékenységben
4. Nők helyzete a munkaerőpiacon
5. Generációk a munkahelyen
6. Munkavállalói jóllét és szervezeti kultúra
7. Mentális jóllét és a környezet (szennyezés, klímakrízis, természet)
8. Jólléti programok egyéni és szervezeti szinten
Témavezető tanár: Dr. Takács Edit PhD
Altémák:
1. A fenntartható közösségszervezés elmélete és gyakorlata
2. A fenntarthatóság és a teremtésvédelem kapcsolata a közösségszervezés szempontjából
3. A vallási közösségek szerepe (különösen válság- vagy katasztrófahelyzet esetén)
4. Művészet és művelődés, művészet és kreativitás a közösségekben. Az alkotás öröme és fontossága, lehetőségének megteremtése
5. A kapcsolatok, a kapcsolati tőke átalakulása, virtuális kapcsolatok és hálózatok szerepe
6. A különféle médiumok, a virtuális világ lehetséges közösségformáló szerepe
7. Mesterséges intelligencia a közösségek szolgálatában
Altémák:
1. A globalizáció hatása a művelődési szokásokra, jövőképek, trendek
2. Mesterséges intelligencia a kulturális életben (intézmények, rendezvények, kommunikáció)
3. A könyvtárak szerepének, a szépirodalom presztízsének változása
4. Ifjúsági szubkultúrák a világban, illetve hazánkban. Ifjúsági kommunikáció sajátosságai
5. Civil szervezetek, közösségek által kínált művelődési lehetőségek
6. A fiatalok kultúrafogyasztási, művelődési szokásai
Altémák:
- Önkéntes, a civil környezetben végzett munka jellemzői, személyes és társas kompetenciák fejlesztésének lehetőségei
- A múzeumok szerepe a művelődésben (múzeumpedagógia, múzeumandragógia)
- Kommunikációs folyamatok felsőoktatási intézményben (oktató-hallgató viszonyt befolyásoló kommunikációs elemek)
Altémák:
- Értékrend változásának folyamata, következményei, az értékközvetítés felelőssége napjainkban
- A közösségszervezés és a konfliktuskezelés hatékonyságainak kapcsolata
- A hallgatói kutatómunka (pl. TDK tevékenység) motivációja
- Krízishelyzetek (veszteségek, gyász hatásai) megélése közösségekben
Témavezető tanár: Dr. Molnár Krisztina
Altémák:
1. Irodalom és közösségfejlesztés (ezen belül irodalomterápia, olvasókörök, íróiskolák, könyvklubok, irodalmiséta-mozgalom stb.)
2. Önismeret és közösségfejlesztés (ezen belül személyiségfejlesztő-mentálhigiénés csoportok, tréning- és coachingtípusok tematikus és életszakaszspecifikus összefüggésben, a női és férfikörök mozgalma stb.)
3. Film és közösségfejlesztés (ezen belül a filmklubmozgalom története, filmklubszervezés- és vezetés, tematikus lehetőségek és funkciók stb.)
Témavezető: Dr. Szénich Alexandra
Altémák:
1. A soft skillek szerepének vizsgálata a munka világában - képzési igények
2. A soft skillek szerepének vizsgálata az oktatásban és képzésben
3. Az idegennyelv-tudás szerepe a munka világában
4. Az autonóm tanulás a munka világában
1. A soft skillek és a XXI. századi tanulás összefüggései
2. Az autonóm tanulás az oktatásban és képzésben
3. Coaching és tanulás
Témavezető tanár: Dr. Szokács Kinga
Altémák:
1. Fogyatékkal élők tanulási, művelődési lehetőségei és a közösségfejlesztés
2. Börtönökben zajló, reszocializációt segítő kulturális tevékenység
Altémák:
1. A szépirodalom és a film szerepe a turizmusban
2. A közösségi színházak szerepe a civil társadalomban
3. A szépirodalom és az olvasás szerepe a közösségfejlesztésben
4. A műfordítás mint kultúrák közötti közvetítő tevékenység
Altémák:
1. Krízishelyzetek kezelése közösségekben
2. A mozgás- és táncterápiák szerepe a traumakezelésben, a személyiség alakulásában, fejlődésében, közösségek, csoportok kohéziójának megerősítésében.