Mióta dolgozol a felsőoktatásban/az egyetemen?
2010-óta dolgozom a felsőoktatásban, 2011-óta oktatóként, a BGE-re pedig 2022 májusában érkeztem kari oktatásfejlesztőként és óraadó oktatóként.
Milyen tárgyakat, milyen hallgatói létszámmal oktatsz?
A BGE-n eddig Üzleti kommunikációt tanítottam nagy létszámú, 43-44 fős szemináriumi csoportokban, valamint most előadást tartok Integrált szervezeti kommunikáció tárgyból nappali és levelező képzésben is. Korábban más egyetemen tanítottam magyarul és angolul Politológiát, Összehasonlító politikatudományt, Komparatív közpolitikát, Történelem és politika régen és most című tárgyat, Német nyelvű országok politikai rendszerét, Nemzetközi politikát, Külpolitikai elemzéseket, Magyarország és nemzetközi környezete című kurzust, valamint Demokrácia és felelősség, Emberi jogok - demokratikus értékek című órát, Osztályozás és értékelést, Magyar, mint idegen nyelvet, továbbá Kutatásmódszertan tantárgyat.
Mely eszközök bizonyultak hasznosnak az online/offline oktatásodban? Hogyan fért bele az adott eszközök alkalmazása a félév/óra menetébe? Hogyan fogadták a hallgatók az újításokat?
A leghasznosabb eszköznek mindkét oktatási formában az interaktív lehetőséget biztosító eszközök bizonyultak számomra, legfőképpen a Mentimeter és a Padlet, valamint a hallgatói bevonódást elősegítő Kahoot alkalmazások. Az online és offline tanítás során egyaránt nélkülözhetetlen egy olyan tanulásmenedzsment rendszer, mint például a Moodle, amely lehetővé teszi az interaktív tananyag létrehozását és megosztását, a diákokkal való gördülékeny kommunikációt, valamint az együttműködés és az interakció szorgalmazását. Ez a platform egyaránt alkalmas a tananyag és a feladatok megosztására, vitafórumok létrehozására, valamint az online gyakorló tesztek és vizsgák megszervezésére. Emellett rendszeresen használom a Teams videokonferencia alkalmazást is csoportos megbeszélésekhez és virtuális fogadóórák tartására.
A diákok általában pozitívan fogadják ezeket az eszközöket, sokan értékelik az interaktivitást, valamint az online alkalmazások nyújtotta lehetőségeket. Ugyanakkor néhány olyan hallgató számára, aki nincs hozzászokva az online környezetben való tanuláshoz, kihívást jelenthet, legfőképpen a motivációval, az időbeosztással kapcsolatos nehézségek miatt. Ezért is fontos, hogy az oktatók megfelelő támogatást és útmutatást nyújtsanak a tanulóknak a tanulási céljuk elérése érdekében.
Mi az, amit az online oktatásból tanultál és beépítettél az offline oktatási gyakorlatodba?
Igyekszem folyamatosan visszajelzést kérni a hallgatóktól magára az oktatási folyamatra nézve, megértettek-e mindent, ha nem, merjenek kérdezni, jelezzék, ha problémájuk van.
Az online oktatás során folyamatosan azokat a kapcsolódási pontokat kerestem a tananyag és a mindennapi élet között, ahol a hallgatók az órák után is alkalmazhatják a tanultakat, vagyis megvalósul a kurzussal kapcsolatos tanórán kívüli tanulás, ezt a szinergiát igyekszem a kontakt órák alkalmával is szorgalmazni. Továbbá az online oktatásban elkezdtem alkalmazni az ön- és társértékelést értékelőtáblák segítségével, ezt átmentettem az offline térbe is.
Praktikus elemként pedig amit kiemelnék, hogy az adott kurzussal kapcsolatos minden lényeges dokumentumot, videót, határidőket feltöltök a Moodle rendszerbe is, nem csak szóban mondom el.
Mi az, ami a legnagyobb örömet jelenti számodra munkád során?
Nagy öröm számomra, amikor egy diák visszajelzi, hogy nagyon szerette az órámat és megnevez egy területet, ahol már alkalmazta is a kurzuson tanultakat. Ilyenkor leginkább az a tudat felemelő, hogy alkalmazható tudáshoz segítettem hozzá az illetőt.
Milyen oktatói jógyakorlatod van, amit megosztanál itt velünk?
Oktatói jógyakorlatomként az aktív tanulási stratégiák alkalmazását említeném meg, minél szélesebb hallgatói tevékenységrepertoárral, mint például csoportmunkával, projektfeladatokkal, disputa generálásával, gyakorlati tevékenységek szervezésével a tanulók bevonása és mélyebb tanulásuk elősegítése érdekében. Valamint nagyon fontosnak tartom a formatív értékelést a szummatív mellett, hogy még a tanulási folyamat közben és konstruktívan visszajelzést adjunk a tanulóknak a munkájukról, ami segíthet nekik azonosítani a fejlesztendő területeket és motiválhatja őket a tanulás folytatására.
Miben szeretnél még fejlődni?
Szeretnék a legtöbb órámon - csoportlétszámtól függetlenül - még több gyakorlatorientált példát alkalmazni, még több szimulációs feladatot használni az elméleti megközelítésű tárgyaknál is. Valamint szeretnék a lehető legjobban hasznosítható visszajelzést adni hallgatóim számára a teljesítményükkel kapcsolatban, ennek érdekében igyekszem többpontos mérési technikát alkalmazni, a jövőben ezt tovább bővíteném.
Mit kívánnál, ha lehetne egy kívánságod?
Az oktatással kapcsolatban azt kívánnám, hogy oktatóként tudjam abban támogatni a diákokat, hogy mindenki megtalálja a számára ideális tevékenységi kört, amellyel hasznos tagja lehet a társadalomnak, miközben számára is kielégítő munkát végez. Oktatóként úgy érzem, akkor végeztem sikeres munkát, ha hozzájárulhatok ahhoz, hogy hallgatóim megtalálják helyüket a munkaerőpiacon, vagyis az egyéni lehetőségeik és igényeik, valamint a társadalmi elvárások találkoznak egymással.