A projekt/kutatás finanszírozója/támogatója/szervezeti kerete
Európai Bizottság – ERASMUS+ Együttműködési Partnerségek - Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány
Projekt száma: 2022-2-HU01-KA220-HED-000094859
A projekt futamideje: 2023.01.01. – 2025.02.28.
Elnyert támogatás: 250 000 EUR, kb. 100 M HUF, ebből a BGE része: 80 849 EUR, kb. 32 M HUF
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe, a BGE-s csapat tagjai
Budapesti Gazdasági Egyetem (koordinátor)
J. Selye University
Portucalense University
Istanbul Medeniyet University
BGE-s csapat:
Dr. Soós Gabriella, Dr. Kozák Tamás, Dr. Gajzágó Éva, Dr. Lugasi Andrea, Varga László, Farkas Katalin, Pataki-Juhász Attila
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Az egészséges életmód egyre fontosabbá válik, mivel a civilizációs betegségek egyre inkább terjednek a lakosság körében. Sok innovatív élelmiszer és összetevő megtalálható a piacon, de az élelmiszer-allergiában vagy intoleranciában érintett fogyasztók számára összetett problémát jelent, amikor próbálják elkerülni az allergén összetevőket és egy egészséges változattal szeretnék a „normál” élelmiszert helyettesíteni.
A HoReCa szektor szereplői különböző módon és színvonalon képesek kielégíteni az élelmiszer-allergiával kapcsolatos igényeket és a szektor alkalmazottai is különböző szintű tudással rendelkeznek a speciális táplálkozási igényekről. Az egyes országok szabályozása a területre vonatkozóan eltérő lehet annak ellenére, hogy mindegyik a közös Európai Uniós alapokon nyugszik.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei:
Annak érdekében, hogy a civil szervezetek, hatóságok, vállalatok jobban tudják képviselni a közös elveket és értékeket, elemezzük és összehasonlítjuk a projektben résztvevő országok jogszabályi környezetét és jó gyakorlatait.
A kapott információk alapján kidolgozunk egy rövid ciklusú képzést saját hallgatóink és külső szereplők, a HoReCa szektor képviselői számára. Új és korszerű információkat nyújtunk a kurzus résztvevői számára az allergén menedzsmentről, emellett hangsúly helyezünk a digitális képességfejlesztésre is. Célunk, hogy hallgatóinkat és a kurzus résztvevőit érzékenyítsük az élelmiszer-allergia problémájának, az életmód nehézségének megértésére, így munkájuk során magasabb szinten lesznek képesek kielégíteni a speciális igényeket. A korszerű ismeretekkel hallgatóink nagyobb eséllyel helyezkednek el a munkaerőpiacon, míg a már dolgozó szakemberek az élelmiszer-allergiával kapcsolatos igényeket magasabb szinten kiszolgálva hozzájárulnak a vállalat sikeréhez.
Várható eredmények:
· Jogszabálygyűjtemény és javaslatcsomag
· Gyűjtemény a jó gyakorlatokról
· Új, rövid ciklusú kurzus
· Hálózatfejlesztés
Egyebek
Honlap: https://etdtfa-project.com (fejlesztés alatt)
A projekt a Tempus Közalapítvány támogatásával valósul meg.
A projekt/kutatás finanszírozója/támogatója/szervezeti kerete
Közvetlen finanszírozó a Visegrádi Alap.
Projekt száma: 22220080
A projekt futamideje: 01/10/2022–28/02/2024
Elnyert támogatás: 21 472 EUR, kb. 8,8 M HUF, ebből a BGE része: 7 920 EUR, kb. 3,2 M HUF
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe, a BGE-s csapat tagjai
J. Selye University
University of Chemistry and Technology, Prague (UCT Prague)
University of Economics in Katowice
BGE-s csapat:
Dr. Kozák Tamás projektvezető, Dr. Gajzágó Éva, Dr. Soós Gabriella
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A V4-es országok gazdasági, kereskedelmi befektetési kapcsolatai fejlesztésre szorulnak, bár láthatók a fejlődés jelei, ugyanakkor a KKV szektor különösen hátrányban van. A V4 szövetség elsősorban a politikai aspektusokra koncentrál, így a közös gazdasági projektek nem kapnak elegendő hangsúlyt.
A V4 gazdaságok jelentősen függnek külföldi befektetőktől, külföldi tulajdonú bankoktól és nemzetközi nagyvállalatok helyi leányvállalataitól, ugyanakkor a szektorszintű együttműködés mégis gyenge. Ez vonatkozik a koordinációs mechanizmusokra, a beruházások növelésére, a vállalatkormányzásra, az ipari kapcsolatokra, az oktatási rendszerre, a tudás- és innovációtranszferre és a versenyelőnyökre is.
A visegrádi országok gazdasági növekedéséhez szükséges optimális feltételek biztosításában jelentős szerep hárul az oktatásra, a partner egyetemek képzési szerkezetén keresztül. Az üzleti szférából közvetlenül érkező információk felhasználása az oktatásban lehetővé teszi, hogy a hallgatók megszerezzék a szükséges tudást és képességeket a munkaerőpiac és vállalatok elvárásainak megfelelően.
A projekt fő célja, hogy erősítse a V4 országok gazdasági együttműködési területeit az oktatásfejlesztés segítségével. A projektben érintett hallgatók képesek lesznek új KKV-t indítani a V4 országaiban. A részt vevő egyetemek közötti együttműködés segít a különböző kultúrák, a technikai és regionális politikai szempontok megértésében.
A közös tréning- és kutatási programok fő témái a KKV szektor jellemzőire, menedzselésére, a környezet megértésére vonatkoznak, makroökonómiai, szabályozási, pénzügyi, stratégiai területeit fejlesztik, különös tekintettel olyan kompetenciák fejlesztésére, mint a stratégiai tervezés, projekt menedzsment, operatív tervezés és a KKV-szintű befektetés-menedzsment, értékesítési folyamatfejlesztés, humán erőforrás-menedzsment, folyamatmenedzsment, illetve a vállalkozásindítás jogi környezete.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei:
A projekt az oktatási, képzési rendszeren keresztül fejti ki ösztönző hatását a vállalati kultúrára, többek között a kutatás és ipar közötti együttműködések fokozásával, a KKV szektor szociális kohéziójának erősítésével ösztönzi a kezdeményezéseket, fokozza a hatékonyságot és a környezettudatosságot, akciótervet dolgoz ki figyelemfelhívási céllal a KKV szektor V4 országokban való népszerűsítésére vonatkozóan.
Innovációnk egy integrált képzési modell és befektetési program a partner egyetemek hallgatói számára, mely a következőkre fókuszál: lehetséges befektetők felkutatása, üzletértékelési modell, integrált kockázatmenedzsment modell, stratégiai terv-minta. A projekt fő irányelvei a multi-diszciplinaritás és diverzitás.
A projekt eredményeit 4 országban hasznosítjuk, melyek eltérű kulturális háttérrel rendelkeznek és különböző tudást igényelnek.
A tág értelemben vett fenntarthatóság fontos szempont a projekt megvalósítása során, szem előtt tartjuk szociális, gazdasági és környezeti szempontból is.
Várható eredmények:
· Új kurzusok kidolgozása a résztvevő felsőoktatási intézmények szakértelmére és kutatásaira építve
· Tanácsadó szervezetekkel való kapcsolatfejlesztés annak érdekében, hogy biztosítsuk határon átívelő vállalkozások megfelelő és hatékony kezelését a V4 országokban, elsősorban a KKV-szektorban.
· A hallgatók tudásának és képességeinek fejlesztése közös képzési anyagok kidolgozásával.
· Közös adatbázis és információs tér létrehozása a partnerintézmények részére.
· Közös stratégiai tervalkotási modell fejlesztése KKV vállalkozások előkészítésére és a vállalkozás-indítás segítésére.
· Gyakorlatorientált oktatás erősítése.
Egyebek
Honlap: https://uni-bge.hu/hu/visegrad-fund-v4-project-bbs
A projekt a Visegrádi Alap támogatásával készült.
A projekt/kutatás finanszírozója/támogatója/szervezeti kerete
Európai Bizottság – ERASMUS+ Stratégiai partnerségek, felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány
Projekt száma: 2021-2-HU01-KA220-VET-000049615
A projekt futamideje: 2022.04.01 – 2024.03.31.
Elnyert támogatás: 227 135 EUR, kb. 84 M Ft, ebből a BGE része: 36 498 EUR, kb. 13,5 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe, a BGE-s csapat tagjai
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest (Magyarország) - Koordinátor
Würzburg-Schweinfurt University of Applied Sciences (Németország)
Hanze University of Applied Sciences (Hollandia)
Lappeenranta-Lahti University of Technology (Finnország)
Moravian Business College Olomouc (Csehország)
Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság, Budapest
BGE-s csapat:
Dr. Csekő Katalin – projektvezető
Dr. Andrási Gábor
Varga László
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A pályázat a BGE stratégiai pillérjei egyrészt az üzleti vállalkozásokkal való partnerséghez, másrészt a gazdasági fejlődésért az alkalmazott tudományok célkitűzéshez illeszkedik, amikor olyan új témakört emel be a nemzetközi felsőoktatási együttműködésbe, mint az etikai vonatkozásokkal is rendelkező ún. „deemed export”.
A nemzetközi áru és szolgáltatásáramlások szabadsága nem korlátlan; csak az ún. exportellenőrzést biztosító nemzetközi egyezményekben rögzített szabályok szigorú betartása mellett létezik. Az uniós rendeletek hatálya kiterjed az akadémiai tevékenységekre is, így különösen a kutatás-fejlesztésből származó információkra és publikációkra, az oktatási anyagokra, az egyetem-ipar kapcsolatára és a nemzetközi egyetemi együttműködésekre. Az akadémia viszonya az exportellenőrzéssel komplex, és sajátosan meghatározott. Ez abban ragadható meg, hogy miközben a felsőoktatás elsődleges célja a tudás generálása és nyilvános megosztása, addig ez az alapelv konfliktusba kerülhet az érvényes uniós (magyar és nemzetközi) szabályozással.
Miután az akadémiai intézményektől elvárt, hogy innovációik révén hozzájáruljanak a technológiai és technikai fejlődéshez, így szükségszerűen kapcsolatba kerülhetnek – akár közvetve, akár közvetlenül – az ún. „ellenőrzött termékek és technológiák” és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások (pl. szakmai tanácsadás, tréningek) körével. Különös élességgel jelenik meg ez a probléma, amikor az egyetemek vállalati együttműködésben tartanak fönn közös laboratóriumokat, vagy kutatásokat működtetnek. Az egyetemek ún. „ellenőrzött termékekkel és technológiákkal” és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokkal összefüggő nemzetközi, felsőoktatási intézményekkel, nagyvállalatokkal, kisvállalkozásokkal és egyéb szervezetekkel való együttműködései során merül fel az ún. „deemed export” problémája, az exportellenőrzési szabályok megfelelő betartása.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
A projektben az alábbi szellemi termékek készülnek el:
Egyebek
Honlap: www.we-are-committed.eu fejlesztés alatt
Információk a BGE weboldalán – magyarul és angolul (fejlesztés alatt):
ERASMUS+ Program logója
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság – ERASMUS+ Program, Együttműködési partnerségek, Szakképzés
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány
Projekt száma: 2021-1-HU01-KA220-VET-000033052
A projekt futamideje: 2021.11.01. – 2024.04.30.
Elnyert támogatás: 318 514 EUR, kb. 132 MFt, ebből a BGE része: 62 073 EUR, kb. 23 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe, a BGE-s csapat tagjai
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, Magyarország - Koordinátor
Université Paris Nanterre, Párizs, Franciaország
Universidate Catolica Potuguesa - Portuguese Catholic University, Porto, Portugália
Tallin University of Technology, Tallin, Észtország
Wroclaw University of Economics and Business, Wrocław, Lengyelország
CEPOR - Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva, Zágráb, Horvátország
ADINVEST Europe, Brüsszel, Belgium
BGE-s csapat:
Dr Csillag Sára – projektvezető, Réthi Gábor – szakmai vezető, Dr Soltész Péter, Varga László – projektkoordinátorok, Diószeginé Balázs Krisztina, Gyüre Ágnes – a pénzügyi adminisztráció felelősei
A kutatásban és a képzési anyag fejlesztésben résztvevők:
Csizmadia Péter, Zsigmond-Heinczinger Száva, Németh Tamás
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Célja, előzményei
Az Budapesti gazdasági Egyetem az elmúlt évtizedekben számos nemzetközi projektet kezdeményezett, amelyek célja a kis és középvállalkozások (KKV) tudásfejlesztése volt, a vállalkozások életét érintő legkülönbözőbb témákban. A korábbi sikeres projektek eredményeit felhasználva kezdeményeztük a LEAD projektet.
A projekt alapgondolata arra a felismerésre épül, hogy a képzés és fejlesztés (mind a vezetők, mind a munkavállalók esetében) a vállalkozások sikeres alkalmazkodásának egyik kulcstényezője. A nagyobb méretű vállalkozások esetében relatíve nagyobb erőforrás áll rendelkezésre a dolgozók (és vezetők) kompetenciáinak fejlesztésére, a kis-(10-49 fő), és még inkább a mikro-vállalkozások (0-9 fő) esetében ez azonban korántsem magától értetődő. A projektben résztvevő partnerek korábbi oktatási és kutatási tapasztalataira alapozva döntöttünk úgy, hogy a LEAD projekt keretében ennek a célcsoportnak igyekszünk olyan tartalmakat fejleszteni, amelyek egyrészt a valós képzési és fejlesztési igényeikhez és gyakorlataikhoz illeszkednek, másrészt viszont hozzájárulnak ezen gyakorlatok fejlesztéséhez.
A LEAD projekt céljai a következők:
Összegezve, a projektben résztvevő partnerek olyan, közvetlen kutatási eredményekre épülő tananyagok fejlesztését tűzték ki célul, amelyek közvetlenül fejlesztik a fejlesztő szemléletű vezetői gyakorlatokra épülő emberi erőforrás kezelési gyakorlatokat a mikro- és kisvállalkozások esetében. Mindkét vezetői csoport (mikor- és kisvállalkozások) közvetlenül gyarapodhat a projekt eredményei révén, olyan módszertani és társas kompetenciák elsajátítása révén, amelyek mind a céges, mind az egyéni szintű tanulási folyamatok hatékony facilitálásában nyújtanak segítséget. A fejlesztő szemléletű HR gyakorlatok révén javulhat a munkavállalói elégedettség és elköteleződés, illetve a szervezeti teljesítmény. A projekt eredményeit pilot képzésekben próbáljuk ki, és értékeljük. Az eredményeket különböző hazai és nemzetközi szakmai és tudományos rendezvényeken igyekszünk minél szélesebb körhöz eljuttatni.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Kutatás
Képzési anyag fejlesztés
Disszeminációs rendezvények
Egyebek
Honlap: https://www.lead-mse-project.eu
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója/támogatója/szervezeti kerete
Európai Bizottság – ERASMUS+ Program, Együttműködési partnerségek, Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány
Projekt száma: 2021-1-HU01-KA220-HED-000032002
A projekt futamideje: 2021.12.01 – 2023.12.31.
Elnyert támogatás: 220 270 EUR, kb. 79,3 M Ft, ebből a BGE része: 36 857 EUR, kb. 13,3 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe, a BGE-s csapat tagjai
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest (Magyarország) - Koordinátor
Moravian College Olomouc (Csehország)
College of Economics and Computer Science, Cracow (Lengyelország)
Würzburg-Schweinfurt University of Applied Sciences (Németország)
Baden-Wuerttemberg Cooperative State University Loerrach (Németország)
Magyar Műanyagipari Szövetség, Budapest
BGE-s csapat:
Dr. Csekő Katalin – projektvezető, Dr. Andrási Gábor, David Parker, Varga László
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Célja, előzményei
A pályázat a BGE stratégiai pillérjei közül az oktatási és a vállalati együttműködési pillérekhez kapcsolódva az üzleti készségek fejlesztését célozza digitális környezetben, nemzetközi felsőoktatási együttműködés és a munkáltatói szektor aktív bevonása révén.
A Külkereskedelmi Kar (KKK) több éve sikeresen működtet ún. ’double degree’ (kettős diploma) programokat, amely során az angol nyelvű Nemzetközi gazdálkodás alapképzési szak hallgatóinak lehetősége nyílik az Erasmus hallgatói mobilitási támogatás olyan kihasználására, hogy egy teljes tanévet (2 félévet) egy partnerintézménynél töltve a BGE diplomája mellé a partnerintézmény diplomáját is megszerezhetik. Az Európai Felsőoktatási Térség lehetőséget ad az ilyen együttműködésekre kreditbeszámítás révén, amelyekkel kapcsolatban a BGE a másik EU-tagállamban lévő felsőoktatási intézménnyel külön kétoldalú megállapodást köt. A KKK jelenleg belga, holland és német partnerekkel folytat ilyen kettős diplomához vezető együttműködéseket és további lehetséges partnerekkel jelenleg is sikeres tárgyalásokat folytat. A pályázat a meglévő, valamint a folyamatban lévő kettős diploma partnerségekre épít, továbbá a pályázati tevékenységek eredményeit a kettős diploma programon belül közvetlenül, valamint közvetve (disszeminációs tevékenységek révén) egyéb képzéseken lehet majd felhasználni.
Alkalmazott tudományok egyetemeként a BGE, és ezen belül a KKK széleskörű vállalati partnerkapcsolatokkal rendelkezik, valamint a magyar piacon piacvezető számos gyakorlatorientált képzést nyújt. A hallgatók elhelyezkedési esélyeinek növelése érdekében az intézmény a különböző üzleti készségek fejlesztésére irányuló tevékenységek során is régóta sikeres. Ezekre építve a pályázat az üzleti készségek közül az angol nyelven, digitális környezetben történő kommunikációs, prezentációs és problémamegoldó készségek fejlesztését célozza, szorosan együttműködve a munkáltatói oldal képviselőivel. Az angol nyelvű üzleti kommunikációs tárgyak oktatói között többen foglalkoznak prezentációs készségekkel, valamint annak speciális válfajával, az ún. pitch prezentációval. Ez rövid, tényekre alapozó prezentáció, amelynek célja általában leendő befektetők, üzleti partnerek meggyőzése, akiknek utána lehetősége van kérdéseket feltenni és a részletek tisztázása után azonnali döntésükről a prezentálót tájékoztatni. Ez a fajta prezentáció egyszerre igényel felkészültséget és rugalmasságot, meggyőző erőt és fejlett kommunikációs készségeket. A pályázat célja, hogy az ilyen típusú prezentációkra különböző tantárgyak aktuális témáiban, digitális környezetben, online platformokon keresztül képes hallgatókat felkészítse, illetve az ilyen típusú prezentációra való felkészítésre, annak digitális lebonyolítására és munkáltatók bevonásával ezek értékelésére képes szaktárgyi oktatókat képezzen.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
A projektben az alábbi szellemi termékek készülnek el:
Egyebek
Honlap: fejlesztés alatt (www.bespoke-project.eu)
Információk a BGE weboldalán – magyarul és angolul (fejlesztés alatt):
ERASMUS+ Program logója
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója/támogatója/szervezeti kerete
Európai Bizottság – ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a Finn Nemzeti Iroda
A BGE KVIK partnerként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2020-1-FI01-KA226-HE-092760
A projekt futamideje: 2021.03.01 – 2023.02.28.
Elnyert támogatás: 256 979 EUR, kb. 93,1 M Ft, ebből a BGE része: 42 578 EUR, kb. 15,4 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Haaga-Helia University of Applied Sciences Ltd (Finnország) - Koordinátor
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest (Magyarország)
Instituto Politecnico de Castelo Branco (Portugália)
Vysoka Skola Chemicko-Technologicka V Praze (Csehország)
Stichting Saxion (Hollandia)
A BGE-s csapat
Dr. Pál Ágnes, Dr. Asztalos Réka, Schultz Éva, Dr. Petykó Csilla, Debreceni János
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Célja, előzményei
A LEARN&CHANGE projekt a 2020 márciusában bevezetett kényszertávoktatás nemzetközi jó gyakorlataira épít, azokat fejleszti tovább. A projekt egyetemi oktatókat, hallgatókat és a turizmusban érintett partnereket fog össze. A közös cél egyrészt a digitális történetmesélés gyakorlati alkalmazásának előmozdítása. A digitális történetmesélést az interaktivitás, a rugalmasság, a linearitástól való elszakadás, az aktív felhasználói részvétel, valamint a közös alkotás jellemzi. Ezek kivétel nélkül olyan tulajdonságok, amelyek a folyamatosan változó piaci és technológiai környezetben egyre inkább elvártak. A digitális történetmesélés a hétköznapi technikai eszközök alkalmazására épül, és képessé teszi azokat is, akik korlátozott multimédiás készségekkel és erőforrásokkal rendelkeznek, hogy saját szemszögükből és saját szavaikkal meséljenek el és osszanak meg erőteljes történeteket. Ehhez kapcsolódóan a projekt általánosabb célja a fenntartható változások előmozdítása olyan kompetenciák erősítésén keresztül, mint a rendszerszintű gondolkodás, a normatív és előrejelző kompetenciák, a stratégiai beavatkozások, és az interperszonális kompetenciákkal kapcsolatos gyakorlati interakciók. A projektben központi szerepet kapnak az európai turizmus pandémia utáni helyreállása, az újraindulás kérdései, kételyei; a fenntarthatóság; a kulturális örökségi helyszínek, geoparkok és az okos városi megoldások szerepe a turizmusban.
A projekt célkitűzései:
A tanulási módszerek közös alkotási folyamatában érintett célcsoportok:
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Az együttműködésen alapuló digitális történetmesélés mobil tanulási erőforrásai jól integrálhatók a nyelvi, kommunikációs, marketing- és turisztikai kurzusokba úgy, hogy széles körű hatást fejtsenek ki az egyes tudományterületeken.
Egyebek
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója/támogatója/szervezeti kerete
Európai Bizottság – ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány.
A BGE KVIK koordinátorként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2019-1-HU01-KA203-061070
A projekt futamideje: 2019.12.01 – 2022.11.30.
Elnyert támogatás: 261 713 EUR, kb. 86,4 M Ft, ebből a BGE része: 58 278 EUR, kb. 19,2 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest (Magyarország) - Koordinátor
Beuth-Hochschule FUER Technik Berlin, Berlin (Németország)
Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu Oy (Finnország)
Eckonomicka Univerzita V Bratislave, Pozsony (Szlovákia)
Instituto Politecnico Da Guarda, Guarda (Portugália)
Ceske Vysoke Uceni Technicke v Praze / škola chemicko-technologická v Praze, Prága (Csehország)
A BGE-s csapat
Dr. Pál Ágnes, Dr. Asztalos Réka, Dr. Szénich Alexandra
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Célja, előzményei
Az Erasmus+ 2. kulcstevékenység keretében a KVIK Gazdasági Szaknyelvek Tanszék sikeres Felsőoktatási Stratégiai Partnerség pályázatot nyújtott be. Az autonóm nyelvtanulás fejlesztése olyan, a pedagógiai kultúraváltást elősegítő megközelítés, amely megfelelő támogatói eszköztárral, a nyelvtanulói felelősségvállalás és tudatosság fejlesztésével a nyelvi kurzusokon folyó munka eredményességének növeléséhez járul hozzá. Ennek a támogatói eszköztárnak a szaknyelvoktatás igényeire épülő kidolgozása fontos feladat. A nyelvoktatás nyelvtanulói autonómiát előtérbe állító megközelítését segíti az egyéni nyelvi tanácsadás vagy coaching is. A pályázatot az intézeti kutatócsoport Autonóm tanulás támogatása c. projektjének Módszertani Kísérleti Műhely című kutatási projektje alapozza meg, amelyben Dr. Szénich Alexandra az autonómia, és Dr. Pál Ágnes a telekollaboráció kutatási téma felelősei voltak. A kutatási projektnek már kezdetben megfogalmazott távlati célja az volt, hogy a kutatási eredményeket beforgassa az oktatási gyakorlatba, a benyújtott pályázat révén most erre nyílt lehetőség, nemzetközi együttműködés keretében. A tanszék két oktatója, Dr. Asztalos Réka és Dr. Szénich Alexandra 2018 nyarán vettek részt nyelvi coaching továbbképzésben, amely a nyelvoktatásnak egy új területe, majd kezdeményezésükre a BGE Oktatás-módszertani Központ segítségével a BGE oktatói közül kb. 40 fő részesült egy olyan képzésben 2019. januárjában és februárjában, amely a coaching szemléletet mutatta be, és megalapozza azt, hogy széleskörűen bevonhatók legyenek a résztvevő oktatók a projektbe. A nyelvtanulói autonómia és a nyelvi coaching módszertanának beépítése a tanszék szakmai gyakorlatába azért is kézenfekvő, mert a módszertani innovációnak azon elemeire épül (autonóm és kooperatív készségek fejlesztése a (szak)nyelvoktatáson keresztül), amelyekben a Gazdasági Szaknyelvek Tanszék 2012 óta kiemelt eredményeket ért el (2013: Európai Nyelvi Díj, 2014: nyertes intézményi CEDEFOP pályázat, 2015-17: ICCAGE nívódíjas stratégiai partnerségi projektben való részvétel, 2016: 100 fős nemzetközi szakértői rendezvény lebonyolítása).
A bevonni kívánt külföldi partnereket az alábbi kritériumok alapján választottuk ki: a KVIK Gazdasági Szaknyelvek Tanszékhez hasonló profilú szervezeti egységek releváns tapasztalattal rendelkezzenek a hallgatók autonóm készségeinek fejlesztése területén a nyelvoktatáson keresztül, és kiemelten fontos legyen számukra ennek továbbfejlesztése.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
A projektben az alábbi szellemi termékek készülnek el:
Egyebek
Honlap: https://corallprojecteu.wixsite.com/presentation
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a cseh nemzeti iroda.
A BGE KVIK partnerként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2019-1-CZ01-KA203-061163
Projekt futamideje: 2019.09.01 – 2022.02.28
Elnyert támogatás: 250 452 EUR, kb. 82,6 M Ft, ebből a BGE része: 48 468 EUR kb. 16 M Ft
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Czech Technical University - Masaryk Institute of Advanced Studies, Prága (Csehország) – Koordinátor
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest (Magyarország)
Instituto Politecnico de Castelo Branco, Castelo Branco (Portugália)
Universidad de Extremadura, Badajoz (Spanyolország)
Universidade do Algavre, Faro (Portugália)
A BGE-s csapat:
Dr. Pál Ágnes, Dr. Asztalos Réka, Dr. Babos Krisztina
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Számos kutatási eredmény támasztja alá azt a tényt, hogy pusztán attól, hogy a hallgatók idegen nyelven tanulnak egy-egy tárgyat, nyelvi készségeik fejlődése még nem biztosított, illetve azt, hogy valójában felsőfokú idegen nyelvi tudással rendelkező hallgatók esetében tud igazán hatékony lenni az idegen nyelvű képzés. A hallgatók munkavállaláshoz szükséges nyelvi és több egyéb készség fejlesztésére az egyes felsőoktatási intézmények más-más megoldásokat kínálnak.
A BGE versenyképességéhez hozzájárul, hogy a szaknyelvoktatás a képzési programok szerves része. Az INCOLLAB projekt a partnerintézmények, így a BGE szaknyelvoktatás terén elért korábbi eredményeire épít, hiszen a projekt a 2015 és 2017 között megvalósított nívódíjas stratégiai partnerség projekt (ICCAGE) folytatása. Míg a korábbi projekt kifejezetten a hallgatók interkulturális kommunikációs készsége, és az online együttműködési készségük fejlesztésére fókuszált, az INCOLLAB az idegen nyelvet és egyéb szakmai tárgyak oktatóinak együttműködési lehetőségeit igyekszik feltárni. A korábbi projekt során a partnerek számára világossá vált, hogy az intézményen belüli valós interdiszciplináris együttműködés megvalósulását hatékonyan segítheti elő egy nemzetközi stratégiai projekt.
Az INCOLLAB projekt célja tartalmilag és módszertanilag innovatív oktatási modulok kidolgozása nemzetközi kooperációban, amelyek adott témában alkalmasak lehetnek mind a szakmai ismeretek átadására, mind pedig a szaknyelvi és egyéb készségek fejlesztésére. A BGE KVIK több tanszékének oktatója vesz részt az interdiszciplináris együttműködést gyakorlatban megvalósító projektben.
A főpályázó az előző pályázathoz hasonlóan a Prágai Műszaki Egyetem (CTU-MIAS), a projektpartnerek a korábbi partnerintézmény BGE és a portugáliai IPCB mellett az új belépő szintén portugál Algarve-i (UAlg), és a spanyol Extremadurai (UEx) Egyetem. A projektet a BGE Idegen Nyelvi és Kommunikációs Intézeti kutatócsoport Autonóm tanulás támogatása - Módszertani Kísérleti Műhely című kutatási projektje alapozza meg.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
A pályázat keretében ismereteket feldolgozó és szaknyelvi készséget fejlesztő modulok kerülnek kidolgozásra, amelyek egy mobiltelefonos applikáción lesznek elérhetőek, mint nyílt hozzáférésű szellemi termékek. A tervezett szellemi termékek:
A pályázat közös oktatói továbbképzést is tartalmaz, és Egyetemünkön kerül megrendezésre a projekt első multiplikációs rendezvénye: 2021 januárban. A szakértői szeminárium címe:
A felsőoktatás modernizációja: új trendek, együttműködések és innovatív oktatási megközelítések a szaknyelvoktatásban
A projektzáró konferencia 2021 júniusában kerül majd megrendezésre Prágában.
Egyebek
Weboldal: https://incollabeu.wixsite.com/project
Az ERASMUS+ Program logója + projektlogó
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója/támogatója/szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Szakképzés
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány.
A BGE PSZK koordinátorként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2019-1-HU01-KA202-060911
A projekt futamideje: 2019.10.01 – 2022.08.31.
Elnyert támogatás: 328 999 EUR, kb. 108,6 M Ft, ebből a BGE része: 51 820 EUR, kb. 17,1 M Ft
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest (Magyarország) - Koordinátor
Leeds Beckett University, Leeds (Egyesült Királyság)
Hochschule Rhein-Waal, Kleve (Németország)
University of Udine, Udine (Olaszország)
Wroclaw University of Economics, Wroclaw (Lengyelország)
Babes-Bolyai University, Kolozsvár (Románia)
MAC-Team aisbl, Brüsszel (Belgium)
EFAA – European Federation of Accountants and Auditors for SMEs, Brüsszel (Belgium)
Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége, Budapest (Magyarország)
A BGE-s csapat
Dr. Csillag Sára, Madarasiné Dr. Szirmai Andrea, Dr. Győri Zsuzsanna, Dr. Kardos Barbara, Dr. Losoncz Miklós, Dr. Fellegi Miklós, Dr. Sági Judit
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Célja, előzményei
A kelet-európai országok gazdasági fejlődése olyan pontba ért, amely korábban történt a régi EU-államokban, ahol a kkv-knak együtt kell működniük nagy, multinacionális vállalatokkal, különféle pénzügyi szolgáltatók és más érdekelt felek befektetéseire van szükségük, és nemzetközivé kell válniuk. E kihívások teljesítése érdekében biztosítani kell vállalkozásuk átláthatóságát és ezzel növelniük kell a bizalom elnyerő képességet. Ehhez világos és tömör áttekintést kell adniuk az értékteremtési folyamatról, amely átfogja teljes üzleti tevékenységüket. Itt jutunk el a holisztikus vállalati beszámoló fogalmához, amelyet integrált beszámolónak (IR) hívnak, amely a vállalkozás összes kulcsfontosságú tevékenységére vonatkozó integrált gondolkodás terméke.
A vállalati jelentéstétel nem a KKV-k erőssége, de a fent említett igények gyors fejlődést követelnek ezen a területen is. A KKV-k teljes értékteremtési folyamatának bemutatása, jóval a pénzügyi beszámolón túl, elengedhetetlen a befektetők, a pénzügyi szolgáltatók és más érdekelt felek bizalmának növeléséhez.
Az IR általános gyakorlat a nagy nemzeti vagy multinacionális vállalatok világában. E javaslat eredeti gondolata az, hogy megpróbálja ebből a tapasztalatból a kis- és középvállalkozások számára adaptálhatóbb elemeket levezetni, és azokat praktikus iránymutatási és képzési anyagokká alakítani a KKV-k számára. Az előzetes kutatás rámutatott arra, hogy szakosodott nemzetközi szervezetek KKV-k IR-keretrendszerének kidolgozására irányuló kutatásokat folytatnak és fognak folytatni. Tehát partnerségünk tagjai kapcsolatba léptek ilyen szervezetekkel: Nemzetközi Integrált Jelentési Tanács (IIRC), Globális Jelentéstételi Kezdeményezés (GRI), Könyvelők Nemzetközi Szövetsége (IFAC), Könyvelők és KKV-k Európai Szövetsége (EFAA) stb. A tagok megvizsgálták a „Nem pénzügyi beszámolók közzététele” című EU irányelvet is, ami kötelező szabályokat tartalmaz, és ami megadja a nagyvállalatok számára a nem pénzügyi információk elkészítésének és azok közzétételének szabályait.
A konzorcium tagjai rámutattak, hogy a világban nagyon eltérő, olykor egymásnak ellentmondó IR keretrendszerek terjednek, amelyek nagy akadályt jelentenek az IR konvergáló fejlődésének az útjában.
Annak elkerülése érdekében, hogy átfedések legyenek a fent említett kutatásokkal, partnerségünk nem önmagában végez kutatást, hanem felhasználja az említett kutatások eredményeit és eredményeit. Ezért konzorciumunk a következő fő célokat tűzte ki:
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Annak érdekében, hogy a projekt eredményei a lehető legáttekinthetőbbek legyenek, a legfontosabb eredményeket a projekt három szellemi termékben (IO) adja meg:
A projekt általános, hosszú távú célja az integrált gondolkodásmód bevezetése az országok KKV-rendszereibe. Ez teszi a projekt információs munkacsomagját kiemelkedő jelentőségűvé. A partnerek és a társult partnerek terjesztési képességei adják e hosszú távú cél sikerének a zálogát. A projekt kommunikációs tervének teljesítése a projekt kimagasló eredménye.
A projekt elindítja a KKV-k számára kifejlesztett IR képzés szakképzési akkreditációs eljárását országonként. Ezek az eljárások a projekt élettartama alatt minden bizonnyal nem fejeződnek be, de a KKV-k teljesítménye európai összehasonlíthatóságának hosszú távú elérése a projekt célja, és ezt a projekt élettartamán belül kell megkezdeni.
Egyebek
Honlap: https://www.interest-project.eu/
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója/támogatója/szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Szakképzés
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány.
A BGE koordinátorként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2018-1-HU01-KA202-047730
A projekt futamideje: 2018.11.01 – 2021.08.31.
Elnyert támogatás: 364 511 EUR, kb. 116,644 MFt, ebből a BGE része: 53 031 EUR, kb. 16,97 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest (Magyarország) - Koordinátor
Leeds Beckett University, Leeds (Egyesült Királyság)
IEDC Bled School of Management, Bled (Szlovénia)
Cologne Business School, Köln (Németország)
Lappeenranta University of Technology, Lappeenranta (Finnország)
INFODEF, Valladolid (Spanyolország)
BCSDH – Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért, Budapest (Magyarország)
CEEMAN - International Association for Management Development in Dynamic Societies, Bled (Szlovénia)
A BGE-s csapat:
Dr. Csillag Sára, Dr. Szegedi Krisztina, Nagy Andrea, Dr. Győri Zsuzsanna, a Fenntarthatósági Központ tagjai
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Célja, előzményei
A felelős gondolkodás a BGE tradicionális értékei közé tartozik és jelenleg is stratégiájának fókuszában áll. Az egyetem 2017 első félévében megalkotta és elfogadta fenntarthatósági stratégiáját, amelynek alapján felelős felsőoktatási intézményként tudatosan felméri, kezeli és kommunikálja saját társadalmi-gazdasági-környezeti hatásait, a tapasztalatokat pedig beépíti működési, kutatási és oktatási stratégiájába. A fenntarthatósági stratégia egyik kulcsterülete a felelős oktatás és kutatás, és a pályázat részeként az Egyetem olyan módszertani megoldásokat keres, amellyel a belső közösséget segíti a téma mélyebb megértésében és aktivizálhatja a résztvevőket, bevonva őket a fenntarthatósági kezdeményezésekbe. A módszertanok és megoldások esetén elsődleges, hogy minél több gyakorlati, valós gazdasági kihívást bemutató elem megjelenjen, továbbá élményalapú, a gamification szemléletet erősítő megoldások szülessenek. A hallgatók és munkavállalók bevonása mellett hangsúlyos az üzleti szereplőkkel való közös gondolkodás kialakítása, releváns esettanulmányok, szakmai együttműködések és kezdeményezések által. Mivel az Egyetem a PRME (Principles for Responsible Management Education) szervezet tagja, így a partnerek kiválasztásánál szempont volt, hogy más nemzetközi csatlakozókkal közösen pályázzunk.
A 2018 novemberében megkezdett ISSUE projekt fő célja, hogy a fenntartható fejlődés elvein és céljain alapuló különféle oktatási eszközöket fejlesszen ki és alkalmazzon a felsőoktatási intézményekben. A fenntarthatósággal kapcsolatos gondolkodás minden szervezet életébe be kell építeni a tudás, az elkötelezettség, az együttműködés és az innováció révén. A felsőoktatási intézményeknek gondoskodniuk kell arról, hogy a vezetésük, a karok, a személyzet és a diákok ne csak megértsék a fenntarthatóságot, hanem képesek legyenek fenntartható módon cselekedni, viselkedni és a fenntartható gyakorlatokat terjeszteni. A projektpartnerek különböző fenntartható fejlődési témákban olyan tartalmakat és eszközöket fognak kifejleszteni, amelyek modern pedagógiai megközelítéssel, az egyetem különböző célcsoportjaihoz igazodnak.
A projekt munkacsomagjai a következők:
A projekt eredményeinek különböző érdekeltek körében történő terjesztése érdekében több regionális rendezvény kerül megrendezésre a partnerországokban a következő években.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
A projekt konzorcium elkötelezett amellett, hogy új módszereket, innovatív és interaktív megoldásokat dolgozzon ki az egyetemek belső közössége (vezetés, kar, személyzet és diákok) számára, amelyek támogathatják a fenntarthatósági kérdések megértését és a fenntarthatósági szempontok előmozdításában való részvételt.
Kutatás
Képzési anyagok fejlesztése
o IO3 - 21 napos kihívás (e-learning és videoelemekkel)
o IO4 - Jövőbeli fenntarthatósági vezetők nyári egyetemi programja
o IO5 - Zöld iroda koncepció az egyetemi személyzet számára
o IO6 – Szabadulószoba (a fenntartó fejlődési célokra/témákra összpontosítva)
Multiplikációs események és disszeminációs anyagok
Egyebek
Honlap: https://www.issue-project.eu/
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a lengyel nemzeti iroda.
A BGE KVIK partnerként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2020-1-PL01-KA203-081852
A projekt futamideje: 2020.09.01. – 2023.08.31.
Elnyert támogatás: 425 255 EUR, kb. 148,8 MFt, ebből a BGE része: 29 220 EUR, kb. 10,2 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
University of Economics in Katowice, Lengyelország – Koordinátor
Budapest Gazdasági Egyetem, Magyarország
Université Savoie Mont Blanc, Franciaország
Universitatea din Bucuresti, Románia
Immanuel Kant Baltic Federal University, Oroszország
Universitaria San Pablo-CEU-Universidad CEU Cardenal Herrera, Spanyolország
Hogeschool West-Vlaanderen Howest, Belgium
Universidad de Leon, Spanyolország
Università degli Studi di Trento, Olaszország
Haute École Specialisée de Suisse Occidentale, Svájc
Bauhaus-Universitaet Weimar, Németország
University of Economics in Katowice, Lengyelország
A BGE-s csapat:
Papp Judit, Dr. Kozák Tamás, Dr. Merliot-Almássy Eszter
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A projekt bemutatása
Az Élményalapú oktatás, interaktív/intenzív európai márkamenedzsment kurzus (BrandY) az Európai Unió támogatásával és finanszírozásával megvalósuló 36 hónapos Erasmus+ projekt. A fő célkitűzés, hogy létrehozzon és a felsőoktatási kurzus kínálatba beépítsen egy innovatív, élményalapú tananyagmodult az európai márkamenedzsment témakörében. A modul fő célcsoportja a marketingtanulmányokat folytató hallgatók és a márkák, a márkamenedzsment jobb és mélyebb megértésén keresztül szeretné segíteni a fiatal, egyetemről kikerülő szakemberek munkaerőpiaci érvényesülését. A projekt egyik fő értéke és fontos tulajdonsága az interdiszciplinaritás, mely a csoportszellemen és a magas szintű szakmai hozzáértésen túl biztosítja a sokoldalú megközelítést és ezen keresztül a komplex közös európai gondolkodást. Az interdiszciplináris megközelítés a szakmai tartalmon túl abban is tetten érhető, hogy a 11 résztvevő egyetem magasan képzett, nagy tapasztalatú professzorain túl vállalati szakértőket, független kutatókat és a partnerintézmények tehetséges diákjait is bevonja a közös gondolkodásba és alkotófolyamatba a nemzetközi marketing, márkamenedzsment, új technológiák és a gamifikáció területéről. A projekt kézzelfogható eredménye az élményalapú, interaktív nemzetközi márkamenedzsment oktatási modul lesz. A modul egyik fő eleme egy internetes platformon futó számítógépes játék lesz, mely igyekszik fokozni és növelni a hallgatók bevonódását az oktatási-tanulási folyamatba. A projekt oktatók, tanárok számára kifejlesztett módszertani modulja pedig a tanárok élményalapú oktatás módszertani fejlesztésén keresztül igyekszik segíteni a hallgatókat a nemzetközi márkamenedzsment jobb alkalmazhatósága területén, mely segítheti a jobb munkaerő piaci alkalmazkodást a kivételesen turbulens gazdasági környezetben.
A projekt részletes céljai:
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
A projekt főbb tevékenységei:
A projekt részben párhuzamos, részben egymásra épülő munkacsoportokban működik:
A projekt hasznosulása és várható eredményei:
A projekt haszonélvezői egyfelől az egyetemi hallgatók, akik tudást és a munkaerőpiacon hasznosítható kompetenciákat kapnak; másfelől a tanárok, akik jártasságot szereznek az online tananyag fejlesztésben. A projekt további nyertesei lehetnek azok a munkáltatók, akik a kurzust majd sikerrel elvégző, márkamenedzsment területén kiválóan képzett európai munkaerőt kívánnak alkalmazni.
Egyebek
Honlap: fejlesztés alatt
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Kedvezményezett: Budapesti Gazdasági Egyetem
Konzorciumi partner: Pannon Fejlesztési Alapítvány
A projekt megvalósításának kezdete: 2017.07.01.
A projekt megvalósításának vége: 2022.03.31
Elnyert támogatási összeg: 347 064 433 Ft
A támogatás mértéke: 100%
A projekt keretében az IFT-ben meghatározott célok megvalósítása érdekében a duális képzés minőségfejlesztését célozzuk, kialakítjuk az egyetemi Duális Képzési Központot, a duális képzés vállalati tananyagainak fejlesztjük célozzuk, vállalati együttműködésben duális laborokat hozunk létre, fejlesztjük a duális képzés stakeholdereit (hallgatókat, oktatókat, mentorokat), innovatív megoldásokat alkalmazunk a duális képzés ösztöndíjrendszerének fejlesztése, kutatási, disszeminációs és nemzetköziesítési tevékenységeiben.
A projekt általános célja az Egyetem az oktatási rendszerének olyan irányú fejlesztése, amiben a duális képzési forma fejlesztését célzó beavatkozások eredményeképpen a hallgatók és az oktatók, valamint az Egyetem sikeresebben képesek reagálni a munkaerő-piaci kihívásokra és megfelelni a munkaerő-piaci igényeknek. Célunk ezzel az egyetemi oktatás teljesítményének fokozása és hozzáférhetőségének javítása.
A projekt közvetlen célja, hogy érdemben hozzájáruljon a végzettek pályakezdéséből származó nehézségeinek csökkentéséhez, a munkaerőpiac által igényelt szakmai tudás megszerzésén túl a soft-skill-e megszerzése, a képzés és a munkaerőpiac közötti szorosabb és érdemibb kapcsolódás biztosítása, a képzés társadalmi és térségi szerepének erősítése.
A projekt céljai megvalósítása során a felsőoktatási intézmény kevésbé fejlett régiós duális gyakorlati helyű hallgatói, valamint az intézménnyel kapcsolatban lévő duális üzleti szervezetek igényeinek kielégítésére törekszik. A hallgatók igénylik a tudásuk, kreatív képességeik minél teljesebb kielégítését. A környezetben működő vállalkozások innovációs tevékenységének támogatásra van szükség, oktatási visszacsatolása indokolt. A civil lakosság alapvető érdeke, hogy tudásbázisa bővüljön, ennek egyik eleme a fejlesztésekről, illetve azok eredményeiről való tájékozódás. Ezen igények kielégítését szolgálja a projekt, így ezekből a körökből kerülnek ki a projekt közvetlen és közvetett célcsoportjai, érintettjei.
A szakterületi szükségletek alapján kialakított célrendszer alapján megtervezésre került a projekt tevékenységi köre, mely vázlatosan az alábbi főtevékenységekből áll:
A pályázati tevékenységek megvalósításával az alábbi eredményeket kívánjuk elérni:
A projekt finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Szakképzés
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány.
A BGE PSZK koordinátorként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2017-1-HU01-KA202-035953
Projekt futamideje: 2017.11.01 – 2020.02.28.
Elnyert támogatás: 263 938 EUR, kb. 82,1 MFt, ebből a BGE része: 52 300 EUR, kb. 16,3 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, Magyarország – Koordinátor
Leeds Beckett University, Leeds, Egyesült Királyság
Universidate Catolica Potuguesa - Portuguese Catholic University, Porto, Portugália
Politechnika Warszawska - Warsaw Univversity of Technology, Varsó, Lengyelország
ADINVEST International, Párizs, Franciaország
EFCoCert Foundation, Renens, Svájc
A BGE-s csapat
Dr. Csillag Sára, Madarasiné Dr. Szirmai Andrea, Dr. Csizmadia Péter, Talabos István, Fábián Tamás, Dr. Németh Tamás, Dr. Németh Szilárd, Dr. Németh Krisztina
A projekt célja, indoka, a problémafelvetés
Célja, előzményei
A MentorCert pályázat logikus folyománya előző projekteknek, különös tekintettel a TRUST ME projektre. A TRUST ME kutatás alapú tananyagfejlesztés, ami a KKV mentorok képzését célozta, a mentori munkához általánosan szükséges soft skill-ek és hard tudásanyag meghatározását és tananyaggá formálását végezte el. Az új pályázat céljai a következők:
Tervezett tevékenységek:
A projekt nemzetközileg akkreditált mentorok képzését és vizsgáztatását fejleszti ki, ami az eredmények tesztelése után az egész nemzeti KKV populáció folyamatkonzultáns hálózatának fejlesztését teszi lehetővé.
Résztevékenységek:
A projekt legfontosabb eredményei
Kutatás
Képzési anyag fejlesztés
Európai szintű tanúsítás
Disszeminációs rendezvények
Egyebek
Honlap: http://mentorcert.eu
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a lengyel nemzeti iroda.
A BGE KVIK partnerként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2016-1-PL01-KA203-026569
Projekt futamideje: 2016.09.01. – 2019.08.31.
Elnyert támogatás: 312 980 EUR, kb. 96,7 MFt, ebből a BGE része: 22 110 EUR, kb. 6,8 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Uniwersytet Ekonomiczny W Katowicach, Lengyelország – Koordinátor
Seinajoki University Of Applied Sciences Ltd, Finnország
Universite Savoie Mont Blanc, Franciaország,
Universitatea Din Bucuresti, Románia
Universita Degli Studi Di Trento, Olaszország
Hogeschool West-Vlaanderen Howest, Belgium
Budapesti Gazdasági Egyetem, Magyarország
Isik University, Törökország
A BGE-s csapat
Papp Judit, Kasza Lajos
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A pályázat kiindulópontját a Közös Piacon végzett fogyasztói jogokkal kapcsolatos kutatás adta, amely bizonyította, hogy szükség van az Európai Unióban fogyasztóvédelemben jártas szakemberekre. Továbbá levonja a következtetést, hogy a felsőoktatás feladata ezen szakemberek európai szinten is megfelelő képzése. Ilyen szakemberek hatékony és magas színvonalú képzése kizárólag nemzetközi együttműködés keretében valósítható meg. Kutatások bizonyítják, hogy összefüggés van az emberek legmagasabb végzettsége és a fogyasztási szokásaik között, valamint hogy a felsőoktatás és a fogyasztói tapasztalatok együttesen alkalmasak felhívni a figyelmet a fogyasztók jogaira.
A fogyasztók jogai nem csak a fogyasztók, hanem a vállalkozások szempontjából is fontosak, ezért fontos, hogy egy vállalkozás már a kezdetektől figyeljen arra, hogy a vállalati értékek közé sorolja a vevői értékeket. Így a fogyasztók pozitívabban fognak hozzáállni a vállalkozáshoz és annak termékeihez, szolgáltatásaihoz is.
Ezért a CONSUME-AWARE projekt célja hogy kiépítsen egy keretrendszert, amelyben interaktív platformon keresztül lesz lehetőség a tudatos fogyasztói magatartással kapcsolatos specifikus ismeretek, tudás átadására a résztvevők között. Az European Consumer Agenda 2012 alapján annak ellenére magas a megoldatlan ügyfélpanaszok száma, hogy általánosságban véve elég magas a fogyasztóvédelmi szabályozás szintje. Emellett a fogyasztóvédelmi hatóságok erőforráshiánnyal küzdenek, amely hátráltatja a hatékony működést, főleg határon átnyúló esetekben.
A projekt széles körű Nyugat-és Kelet-Európai együttműködésben valósul meg: a BGE mellett, lengyel konzorciumvezető, valamint finn, román, francia, olasz, belga és török partnerek is részt vesznek a projektben.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Egyebek
Weboldal: https://consume-aware.eu/
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány.
A BGE PSZK koordinátorként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2016-1-HU01-KA203-022930
Projekt futamideje: 2016.12.31 – 2018.12.31
Elnyert támogatás: 216 498 EUR, kb. 67,1 MFt, ebből a BGE része: 63 300 EUR, kb. 19,6 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, Magyarország – Koordinátor
Leeds Beckett University, Leeds, Egyesült Királyság
Cracow University of Economics, Krakkó, Lengyelország
MAC-TEAM aisbl, Brüsszel, Belgium
CEPOR Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeca i podzetnistva, Zágráb, Horvátország
BUSINESS HUNGARY – Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége, Budapest, Magyarország
A BGE-s csapat
Dr. Ábel István, Dr. Losoncz Miklós, Dr. Németh János Pál, Dr. Nick Chandler, Madarasiné Dr. Szirmai Andrea, Dr. Juhász Péter (külső szakértő), Dr. Csillag Sára, Szászvári Karina, Dr. Németh Tamás, Ujváry Lajos
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A pályázat kiindulópontját a folyamatban lévő, és az idei évben záródó INSIST projektünk adta, mely a családi vállalkozások generációváltásának problémáival foglalkozik, és a generációváltás előtt álló vállalkozók és a vállalkozást átvevő családtagjaik számára kínál majd képzési programot, melynek kidolgozása egy átfogó kutatáson alapul közép-kelet- és nyugat-európai partnerek részvételével. Ennek a projektnek is részben a felsőoktatási hallgatók jelentik a célcsoportját, a BGE esetében a PSZK Vállalkozásfejlesztés mesterképzésén zajlanak majd próbaképzések.
Az új pályázat az eddigi tapasztalatok és a látható szükségletek (melyek elsősorban az INSIST keretében kerültek feltérképezésre) alapján már kizárólag a mesterképzésben résztvevő hallgatókra fókuszál. Célunk egy olyan mesterképzési specializáció (második év) tananyagainak kifejlesztése, melyek újszerűek, innovatívak; olyan, nagyvállalatokra rendelkezésre álló elméletek családi vállalkozásokra történő átdolgozását is tartalmazzák, mely európai szinten egyedi, és a hazai környezetben is jól alkalmazható (például ha kisebb vállalkozások szeretnének összeolvadni, vagy multinacionális vállalatok beszállítóivá válni.
A 24 hónapra tervezett fejlesztés során a partneri kör nagyrészt megegyezik az INSIST projekt konzorciumával, családi vállalkozásokkal foglalkozó nemzetközi szervezetek bevonásával egészül ki.
A projekt célja az INSIST projektben kifejlesztett tananyagok mélyítése és kiterjesztése reguláris Master szintű képzéssé. Az angol és lengyel egyetemi partnerek mellett két nemzetközi think tank és egy belga QA cég a részvevők.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
o IO2 Fundamentals of SME management (Strategy, Marketing, Logistics… )
o IO3 Entrepreneurial finance (From controlling performance to anticipation and management of exit)
o IO4 Corporate Governance, HR, Immigrants’ Integration
o IO5 Transition issues (Psychology of transmission of power, engineering of the process of transition)
Egyebek
Weboldal: https://www.fame-programme.eu/
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Szakképzés
Közvetlen finanszírozó a spanyol nemzeti iroda.
A BGE partnerként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2015-1-ES01-KA202-015934
A projekt futamideje: 2015.10.01 – 2017.09.30
Elnyert támogatás: 137 129 EUR, kb. 42,5 MFt, ebből a BGE része: 16 973 EUR, kb. 5,3 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Utopicus Innovacion Cultural S.L., Madrid, Spanyolország – Koordinátor
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, Magyarország
Instituto para el Fomento del Desarrollo y la Formación S.L. (INFODEF), Valladolid, Spanyolország
Cork Institute of Technology, Cork, Írország
BEST Institut für Berufsbezogene Weiterbildung und Personaltraining (BEST), Bécs, Ausztria
A BGE-s csapat
Sándorné Dr. Kriszt Éva, Ivanyos János, Dr. Győri Zsuzsanna, Tasi Péter
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A környezettudatos vállalkozói gondolkodás („Green Entrepreneurship”) terjedésével növekszik az olyan új szakemberek alkalmazása iránti igény, akik rendelkeznek a vállalkozói tevékenységek és a specifikus környezetvédelmi szempontok együttes támogatását biztosító szakmai készségekkel. Ezek a szakemberek alkalmasak:
a) „zöld vállalkozások” létrehozására, vagy meglévő vállalkozások átalakítására olyan eszközökkel, mint például a hulladékgazdálkodás, öko-tervezés, újrahasznosítás vagy hatékonyságnövelés;
b) a vállalkozási képességek fejlesztését szolgáló továbbképzések során a környezeti problémák és a vállalkozási lehetőségek összekapcsolásával a környezet-tudatosság erősítésére;
c) a vállalkozások számára technikai támogatás nyújtására a „zöld” piaci rések és lehetőségek beazonosításához és a kapcsolódó megoldások feltárásához;
d) a munkanélküliek, a nők és a fiatalok foglalkoztatásának elősegítésére a „zöld gazdaság” területén való vállalkozóvá válás támogatásával.
A GREEN MENTOR projekt célja innovatív továbbképzési tartalmak és termékek tervezése és kidolgozása a „zöld” vállalkozók mentorálásához alkalmazható szakmai profil kialakításával, továbbá azon kompetenciák, módszerek és eszközök meghatározásával és kifejlesztésével, amelyek szükségesek az európai zöld vállalkozások mentorok általi hatékony támogatásához - a szakmai továbbképzési programok megvalósításán keresztül.
Célkitűzések :
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
1. szellemi termék: Helyzetfelmérési jelentés a környezettudatos vállalkozások mentorálásának európai helyzetéről: A helyzetfelmérési jelentés célja a környezettudatos (zöld) vállalkozások és vállalkozók mentorálása kapcsán az összefüggések és a jelenlegi helyzet világossá tétele, a következő szempontokon szerint: fő stratégiák és létező politikai szándékok, képzési igények, a Green Mentor képességi- és kompetencia követelmények, innovatív módszerek, jó gyakorlatok, érdekelt felek, stb.
2. szellemi termék: Környezettudatos (zöld) vállalkozók mentorálása – ECVET képzési program: Az ECVET képzési program a helyzetfelmérési jelentésben beazonosított igények és javaslatok alapján, az EQF és ECVET keretrendszerek és útmutatók szerint kerül kidolgozásra. A fő célkitűzés a zöld vállalkozók mentorálásának innovatív szakmai képesség-profilját alkotó, a szükséges szakmai ismeretek, képességek és kompetenciák meghatározását és fejlesztését célzó képzési program kialakítása.
3. szellemi termék: GREEN MENTOR Kézikönyv: A kézikönyv fő célja, hogy részleteiben ismertesse a környezettudatos (zöld) vállalkozások mentorálását támogató új megközelítéseket és innovatív módszereket. Ez a termék is a helyzetfelmérés alapján kerül kidolgozásra annak érdekében, hogy a projekt egyéb gyakorlatias termékeit kiegészítő, hasznos segítséget jelentsen.
4. szellemi termék: GREEN MENTOR Eszköz-készlet: Az Eszköz-készlet a környezettudatos (zöld) vállalkozások mentorálását támogató innovatív módszerek alkalmazását elősegítő gyakorlati információk tárháza. A gyakorlatban alkalmazható eszközök és módszerek nem csak a zöld vállalkozók mentorálási igényeihez kerülnek adaptálásra, hanem más, a projekt eredményeit felhasználók és egyéb kedvezményezettek számára is hasznosak lehetnek az érintett szervezetek működtetésében, illetve szolgáltatások és szakmai tevékenységek nyújtásában.
5. szellemi termék: Videó-tananyagok a zöld vállalkozások támogatására: A video-anyagok nemcsak az oktatás számára, hanem a projekt főbb célkitűzéseinek megfelelő promóciók támogatására is készülnek. A környezettudatos vállalkozási témák feldolgozásának dokumentálása az alábbi célok mentén valósul meg:
a) kedvezményezettek és végfelhasználók bevonása és motiválása
b) a projekt értékeinek és újdonságainak elterjesztése
c) az eredmények széles körben való megismerésének biztosítása
d) a környezettudatos vállalkozók mentorainak képzési támogatása
6. szellemi termék: OPEN ONLINE CENTER: Az Open Online Center a GREEN MENTOR projekt céljairól, partnereiről, eredményeiről, eseményeiről és egyéb híreiről szolgáltat információkat. Nyílt oktatási erőforrásként hozzáférést is biztosít a projekt eredményeihez. Továbbá - a hozzá tartozó GREEN MENTOR PEDIA-n keresztül - hálózati megosztó eszközként a célközönség és egyéb kedvezményezettek számára biztosít információs szolgáltatást.
Egyebek
Honlap: http://greenmentor-project.eu/?lang=hu
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a spanyol nemzeti iroda.
A BGE partnerként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2014-1-ES01KA203-004892
A projekt futamideje: 2014.09.01-2016.08.31
Elnyert támogatás: 206 050 EUR, kb. 65 MFt, ebből a BGE része: 24 395 EUR, kb. 7,7 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Universidad de la Iglesia de Deusto, Bilbao, Spanyolország – Koordinátor
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, Magyarország
Fundacion Tecnalia Research & Innovation, Derio, Spanyolország
Jyväskyla University of Applied Sciences, Jyväskyla, Finnország
A BGE-s csapat
Dr. Csillag Sára, Tasi Péter, Zsigmond Száva, Mosolygó-Kiss Ágnes, Dr. Radácsi László, Dr .Németh Tamás, Radványi Marcell
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A vállalkozói gondolkodásmód és a cselekvésre kész európai állampolgárok iránti igény természetesnek vehető. Az Európai Bizottság, az OECD, az EU tagállamainak oktatásért és gazdasági ügyekért felelős minisztereinek jelentései is megerősítik ezt az igényt, megfogalmazva (szakpolitikai ajánlások formájában is) az üzenetet: tudatosabban kell cselekedni!
A felsőoktatási intézmények egyre tudatosabbak ezen a területen, és egyre több olyan projektet valósítanak meg, amelyek hallgatóik vállalkozói gondolkodásmódját erősítik, mind graduális, mind posztgraduális szinten.
A projekt célja egy „Vállalkozói és Innovatív vezetési” mesterképzés megalkotása a felsőoktatási hallgatók vállalkozói készségeinek fejlesztése érdekében, úgy, hogy mindezt cselekvésorientált oktatási módszertant alkalmazva teszi, kifejlesztve az új képzés struktúráját és tartalmát. Mindezt a gyakorlatba ülteti és teszteli is pilot program keretében.
A projekt tehát a következő kihívásokra koncentrál:
A projekt tevékenységei három cselekvési területet ölelnek fel:
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Szellemi termékek
Disszeminációs események
Egyebek
Honlap: http://handsonentrepreneurship.eu/
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a cseh nemzeti iroda.
A KVIK partnerként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2015-1-CZ01-KA203-013992
Projekt futamideje: 2015.09.01 – 2017.09.01
Elnyert támogatás: 168 193 EUR, kb. 52,9 MFt, ebből a BGE része: 38 410 EUR, kb. 12,1 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe, a BGE-s csapat tagjai
Ceske Vysoke Uceni Technicke v Praze (Cseh Műszakai Egyetem), Prága, Csehország – Koordinátor
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, Magyarország
Instituto Politécnico de Castelo Branco, Castelo Branco, Portugália
Universidad de Leon, Leon, Spanyolország
A BGE-s csapat
Dr. Jancsik András, Kovátsné Dr. Loch Ágnes, Dr. Pál Ágnes
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A projekt célja az Interkulturális Kommunikációs Készség (IKK) fejlesztése a felsőoktatási gyakorlatban az új technológiák, hallgatókat bevonó tanulási módszerek és a globális foglalkoztathatóság jegyében.
Az egyre inkább globalizálódó, nemzetközi kommunikációra és nemzetköziesedett üzleti életre épülő világban a felsőoktatási intézmények oktatói is szembesülnek a kommunikációs akadályokkal, kulturális sztereotípiákkal, előítéletekkel, identitás konfliktusokkal és nyelvi nehézségekkel, valamint azzal, hogy a hallgatók ilyen irányú készségeit fejleszteni kell.
Ezért a projekt két fő célcsoportja, akiket a projektbe be kell vonni:
Várható főbb tevékenységek:
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Egyebek
Honlap: http://iccageproject.wixsite.com/presentation
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás szervezeti kerete, támogatója
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Szakképzés
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány.
A PSZK koordinátorként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2014-1-HU01-KA200-002307
A projekt futamideje: 2014.09.01 – 2016.12.31
Elnyert támogatás: 298 807 EUR, kb. 91,5 MFt, ebből a BGE része: 74 138 EUR, kb. 22,7 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, Magyarország – Koordinátor
Leeds Beckett University, Leeds, Egyesült Királyság
Cracow University of Economics, Krakkó, Lengyelország
ADINVEST – AZUR Valorisation, Avignon, Franciaország
MAC-TEAM aisbl, Brüsszel, Belgium
Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége, Budapest, Magyarország
Employers Union of Malopolska LEWIATAN, Krakkó, Lengyelország
A BGE-s csapat
Prof. Dr. Heidrich Balázs, Prof. Makó Csaba, Ivanyos János, Dr. Németh János Pál, Madarasiné Dr. Szirmai Andrea, Dr. Ilyés Csaba
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A projekt keletkezése
A kis- és középvállalkozókat célzó kutatásai és projektjei során a Budapesti Gazdasági Főiskola (BGF) törvényszerűen ütközött a generációváltás problémakörébe. A nemzetközi kitekintés mutatta, hogy a generációváltás általában és speciálisan a családi vállalkozásoknál egy intenzíven kutatott terület, amit a vállalkozásokat régebben fejlesztő országoknál a konkrét vállalkozói igény serkentett. Ebből kiindulva választott és hívott partnereket a BGF régi vállalkozói hagyománnyal rendelkező országokból (Anglia, Franciaország, Belgium) és új tagországokból (Lengyelország és Magyarország). A BGF hangsúlyt fektetett az egyetemi partnereken kívül a nem egyetemi, vállalkozói képviseletek bevonására is.
A projekt célkitűzései
A BGF előzetes vizsgálatai kimutatták, hogy míg a generációváltás elméleti kutatása gazdag eredményekben, addig kevés képzés célozta meg prioritásként a területet. Kézenfekvő tehát, hogy a projekt a partnerországokra vonatkozó kezdeti összehasonlító kutatás után fő célként egy ezen a kutatáson alapuló tananyagfejlesztést tűz ki célul, melynek eredménye segíti a generációváltás levezénylését mind a tulajdonlás, mind a menedzsment átadása szempontjából. A tananyag részeként a generációváltás általános stratégiai, jogi és financiális, szociális és kulturális és végül mentorálási kérdési jelennek meg moduláris formában.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Kutatás: Nemzeti riportok és esettanulmányok (Magyarország, Lengyelország és Egyesült Királyság), Összehasonlító riport és Javaslattételi riport a döntéshozók számára
Tananyagfejlesztés: 4 képzési modul 50-70 oldal terjedelemben, PPT előadás diákkal, kiegészítő/ajánlott irodalommal
Próbaképzések vállalkozók és hallgatók számára is
Disszeminációs anyagok – projekt brosúra, weboldal, különszám a Vezetéstudomány című folyóiratban
Multiplikációs rendezvények – workshopok és konferencia 4 országban (Magyarország, Lengyelország, Egyesült Királyság és Franciaország)
5. Egyebek
Honlap: http://insist-project.eu
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Felsőoktatás
Közvetlen finanszírozó a német nemzeti iroda.
A KVIK partnerként vesz résszt a projektben.
Projekt száma: 2014-DE01-KA203-000624
Projekt futamideje: 2014.09.01 – 2017.08.31
Elnyert támogatás: 404 090 EUR, kb. 126,2 MFt, ebből a BGE része: 25 409 EUR, kb. 7,9 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Universitaet Kassel, Kassel, Németország
Universita Degli Studi Di Pavia, Pavia, Olaszország
Budapesti Gazdasági Főiskola, Budapest, Magyarország
Haskoli Islands, Reykjavik, Izland
Universidad De Leon, León, Spanyolország
Vaasan Yliopisto, Vaasa, Finnország
International Business School At Vilnius University, Vilnius, Litvánia
Universita Degli Studi Di Trento, Trento, Olaszország
Universite De Savoie, Chambery, Franciaország
Stichting Hogeschool Utrecht, Utrecht, Hollandia
A BGE-s csapat
Dr. Jancsik András, Papp Judit
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A jövő vállalkozóinak ki-és továbbképzésének kiindulópontját az egyetemi tevékenységek jelentik. Számos európai egyetem kiépítette ezeket a tevékenységeket, azonban anélkül, hogy az európai keretrendszerben rejlő együttműködési lehetőségeket teljes mértékben kihasználták volna. A jelenleg uralkodó felsőoktatási rendszer – valamint a gyakorlati támogatási rendszer – több szempontból is elmaradott, a mai diákok, és ezáltal a jövő vállalkozóit nem megfelelően készítik fel a leendő kihívásokra. Ez kiemelten érvényes az ügyfélkapcsolatok menedzselésére, az online marketingre és a kommunikációs tervek európai szempontú kialakítására.
Jelen projekt a vállalkozók kommunikációs intézkedések professzionalizálására fókuszál különböző kulturális kontextusokban. A projekt a vállalkozók ügyfeleikkel történő kapcsolattartásában rejlő kihívásra válaszol: a vállalkozók a saját szakterületükön gyakran innovátorok, azonban az ügyfélkommunikációban és új vevők megszólításában nem eléggé képzettek, és ezért nem bíznak a modern technológiákban amik akár megsegíthetnék ezt a folyamatot.
Mivel a mai Start-upok nagy része már eleve nem a hazai hanem a nemzetközi piacot célozza meg, ezért további nehézséget jelent számukra a nemzetközi üzleti és kommunikációs környezetben való boldogulás.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Egyebek
Honlap:
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, ERASMUS+ Program, Stratégiai partnerségek, Szakképzés
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány.
A PSZK koordinátorként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2015-1-HU01-KA202-013535
A projekt futamideje: 2015.11.01 – 2017.10.31
Elnyert támogatás: 257 151 EUR, kb. 80,1 MFt, ebből a BGE része: 48 345 EUR, kb. 15,1 MFt
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest, Magyarország - Koordinátor
Lahti University of Applied Sciences, Lahti, Finnország
Babes-Bolyai University, Kolozsvár, Románia
ADINVEST International, Párizs - Avignon, Franciaország
Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége, Budapest, Magyarország
CDM Consulting - Fundatia Centrul de Dezvoltare Manageriala, Kolozsvár, Románia
A BGE-s csapat
Madarasiné Dr. Szirmai Andrea, Dr. Csillag Sára, Szászvári Karina, Zsigmond Száva, Dr. Németh Tamás, Tasi Péter, Csongrádi Gyöngyi, Csizmadia Péter (külső szakértő)
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Megalapozás
Az EU-szintű összehasonlító statisztikákból egyértelműen kiderül, hogy a tagországban nagy számban mennek csődbe KKV-szektorban tevékenykedő cégek - ráadásul fokozottan igaz ez a kelet-közép-európai tagországokra. Mivel a tagországok többségében a KKV-szektor hozzájárulása a GDP-hez igen magas arányt ölt, ezért célszerű megoldást keresni. Rá kell mutatni azokra a hiányosságokra, amelyek a KKV-k redukált fenntarthatóságához vezetnek, és ki kell küszöbölni ezeket a problémákat: mindez a nemzeti gazdaságpolitikákban kiemelt prioritást kapott. Együttesen pedig odavezettek, hogy a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) amellett döntött, hogy más európai uniós projektjeiben szerzett tapasztalatai alapján kifejleszti, majd terjeszti a KKV-kat célzó képzési programját: így indult útjára a TRUST ME projekt.
A BGE korábbi projektjei keretében már készültek tananyagok különböző KKV célcsoportok és potenciális vállalkozók számára. A különböző végzettséget adó és végzettséggel nem járó b-learning (a hagyományos oktatás és e-learning keverékét jelentő) képzések a különböző KKV csoportok egyedi igényeire szabva készültek, mellyel egyéb előnyök is jártak: a közreműködő oktatók online oktatási képességét is fejlesztették. Amellett, hogy a KKV-k elismerik a BGE képzési tapasztalatait, a programokban résztvevő vállalkozók visszajelzései rámutattak arra, hogy sem a hagyományos, sem pedig a b-learning képzések nem ideálisak többé a vállalkozók számára, ellenben a különböző mentori tevékenységek egyre hatékonyabb megoldásnak bizonyulnak. A projektben résztvevő nemzetközi partnerek felismerték, hogy ún. mentorálási/coaching megközelítésre van szükség a vállalkozók könnyebb eléréséhez. Ez a gyökeresen új megközelítés lényeges gondolkodásmódbeli-változást tett szükségessé az oktatók esetében. Mindezen kondíciók együttesen hívták életre a TRUST ME projektet.
Célok
A projekt fő célja egy nemzetközileg elismert (szak)képzés kidolgozása jövőbeni KKV-mentorok számára, akik az új tudással, ismeretanyaggal és szociális készségekkel képesek KKV-vezetőkkel/tulajdonosokkal folyamat-tanácsadóként együttműködni. Túl a mentorképzési anyagokon a belépési szint felmérését, valamint a folyamatos nyomon követési programot is kidolgozzuk. A projekt munkatervének részét képzik a kísérleti (pilot) képzések is, és az ezekből eredő visszacsatolások megkönnyítik a képzési anyagok finomhangolását és véglegesítését.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Kutatás
Képzési anyag fejlesztés
Vállalkozásfejlesztési központ és akkreditáció
Disszeminációs rendezvények
Egyebek
Honlap: http://trust-me-project.eu
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, Egész Életen Át Tartó Tanulás Program, Leonardo da Vinci Innovációtranszfer
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány.
A BGE koordinátorként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2012-1-HU1-LEO05-05847
A projekt futamideje: 2012.12.01 – 2015.02.28
Elnyert támogatás: 247 110 EUR, kb. 76,6 MFt (teljes költségvetés: 329 483 EUR, kb. 102,1 MFt), ebből a BGE része: 66 059 EUR, kb. 20,5 MFt (összesen: 88 079 EUR, kb. 27,3 MFt)
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Budapesti Gazdasági Egyetem (Főiskola), Budapest, Magyarország – Koordinátor
Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, Budapest, Magyarország
Babes-Bolyai University, Kolozsvár, Románia
Employers and Craftsmen Association Cluj Napoca, Kolozsvár, Románia
Lahti University of Applied Sciences, Lahti, Finnország
New Mind SA, Rixensart, Belgium
A BGE-s csapat
Prof. Dr. Heidrich Balázs, Dr. Csillag Sára, Makó Csaba,Csizmadia Péter és Illéssy Miklós (külső szakértők), Dr. Kása Richárd, Dr. Németh Tamás, Németh Szilárd, Lepp Katalin, Tasi Péter, Dr. Király Zsolt, Zsigmond Száva
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Célok és feladatok
Bebizonyosodott, hogy a technológiai áttörések termelési előnyökké való sikeres átalakításának a feltétele a technológiai és társadalmi innovációra helyezett egyenlő hangsúly. Viszont a társadalmi innováció a kelet-európai KKV rendszerek gyenge pontja.
A finn Munkahely-fejlesztési Program (TYKES) bevezetése nélkülözhetetlen inputja volt a híres finn sikertörténetnek, mely a finn gazdaságot a világ legjobbjai közé emelte. A Lahti Alkalmazott Tudományok Egyeteme (LUAS) e program alapján dolgozott ki különböző képzéseket a KKV vezetők számára a felnőttképzési szektorban. A projekt általános célja az volt, hogy a finn társadalmi innováció bevált gyakorlatait a fogadó országokban is népszerűsítse. Az adaptáció és a helyi újratervezés lényeges része volt a programnak. A közös cél az volt, hogy a finn partner által kidolgozott képzési formákat és módszereket a helyi körülményeknek megfelelően adaptálják.
A program konkrét célja az volt, hogy az innovációt befogadó országok az eddig egyoldalúan kidolgozott KKV-val kapcsolatos tananyagokat a LUAS fenntartható munkahelyi fejlesztéssel kapcsolatos szakképzési oktatási anyagainak adaptálásával egészítsék ki. A másik, közvetett célja pedig az volt, hogy megkönnyítse az idősebbek hosszabb munkahelyi elkötelezettségét azáltal, hogy a munkahelyet társadalmi és szervezeti innovációkkal vonzóbbá teszi. A kedvezőtlen finn demográfiai folyamatok – melyek Magyarországon még rosszabbak – munkaerőhiányt okoztak a KKV-kban, melyekben a TYKES program hozott fordulatot. Az ADAPTYKES projekt eredményei ezt a hiányt csökkenthetik hazánkban is.
Számos példa mutatja, hogy a különböző technológiai áttörések igazi hasznát nem az a cég, de még csak nem is az az állam élvezi, ahol a technológiát valójában kidolgozták. Ennek az a fő oka, hogy annál a cégnél, ahol az innovációt létrehozták, nem megfelelő a vezetési és szervezési munkahelyi fejlesztés. Mindez fokozottan igaz Magyarországra és Romániára, ám a projekt, mint ahogy azt a finn modell mutatja, mindezt orvosolhatja. Ez a tény határozza meg a projekt hosszú távú célkitűzést. A még hosszabb távú cél pedig az, hogy miután a projekt keretein belül végrehajtottuk a próbaképzéseket és elemeztük az eredményeket, javasoljunk nemzeti TYKES programok kidolgozását a befogadó országok (Magyarország és Románia) kormányainak.
4. A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Kutatás
Tananyagfejlesztés
Disszeminációs események és anyagok
Egyebek
Honlap:
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, Egész Életen Át Tartó Tanulás Program, Leonardo da Vinci Innovációtranszfer
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány.
A BGE koordinátorként vesz részt a projektben.
Projekt száma: 2011-1-HU1-LEO05-03632
A projekt futamideje: 2011.11.01 – 2014.01.31
Elnyert támogatás: 250 993 EUR, kb. 77,8 MFt (teljes költségvetés: 334 658 EUR, kb. 103,7 MFt), ebből a BGE része: 57 947 EUR, kb. 18 MFt (összesen: 79 462 EUR, kb. 24,6 MFt)
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Budapesti Gazdasági Egyetem (Főiskola), Budapest, Magyarország – Koordinátor
Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, Budapest, Magyarország
Babes-Bolyai University, Kolozsvár, Románia
Employers and Craftsmen Association Cluj Napoca, Kolozsvár, Románia
Ecole de Management de Normandie, Caen, Franciaország
New Mind SA, Rixensart, Belgium
CESIM OY, Helsinki, Finnország
A BGE-s csapat
Prof. Dr. Heidrich Balázs,Madarasiné Dr. Szirmai Andrea, Dr. Csesznák Anita, Dr. Sági Judit, Ország Gáborné, Dr. Pucsek József, Dr. Németh Tamás, Dr. Király Gábor, Almási Bálint, Dr. Kardos Barbara, Csongrádi Gyöngyi, Bán Erika, Eckert Bálint, Tasi Péter, László Csaba, Sólyom Csaba, Dr. Németh Patrícia, Ujváry Lajos, Pálinkás Péter, Agócs Tibor és Varga László
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
Indokoltsága:
A vállalkozásismereti képzés az európai szakképzésfejlesztés fő irányvonala, amely az Európai Bizottság Oktatásügyi és Kulturális Főigazgatóság és a Vállalkozáspolitikai Főigazgatóság prioritásainak is a fókuszában helyezkedik el.
Az ENELFA projekt a Leonardo da Vinci program Innováció transzfer alprogramjától kapott támogatást. A BGF hazai partnere a projektben a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara. A jó gyakorlatok egy neves francia üzleti iskolától (EM Normandie) kerültek átvételre a hazai, és projektben szintén részvevő, romániai partnerek felé. A transzfer tárgya egy 30 elemből álló modulrendszer és egy speciális, web 2.0 alapú, IKT eszközökön alapuló pedagógiai módszertan volt. A modulok rugalmasan kombinálhatók, az előálló képzések nem a reguláris felsőoktatás részei kívánnak lenni, hanem különböző felnőtt vállalkozói és leendő vállalkozói célcsoportok igényeit kívánják kielégíteni. Különös figyelmet fordítottunk arra az egyre növekvő rétegre, amelyik nem gazdasági területen dolgozik, de rákényszerül vállalkozást indítani, vagy legalábbis vállalkozásba belépni.
A modulok egyrészt általános vállalkozói készségek és kompetenciák fejlesztését, másrészt ún. transzverzális készségek kialakítását tűzik ki célul. Ez utóbbihoz tartoznak pl. a csapatmunkára, tárgyalási technikákra, pénz- és időmenedzsmentre, önismeretre, ill. önfejlesztésre alkalmas modulok. Egy modul elvégzéséhez, az interaktív elemek és belső kontrollok abszolválásával együtt átlagosan mintegy 4 órára van szükség. Az alkalmazott információs technikák könnyű hozzáférést és élvezetes egyéni tanulást tesznek lehetővé.
Az üzleti szimulációs játék pedig az elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazására biztosít megfelelő terepet.
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
Termékek/eredmények:
Egyebek
Honlap:
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.
A projekt/kutatás finanszírozója / támogatója / szervezeti kerete
Európai Bizottság, Egész életen át tartó tanulás, ERASMUS Multilaterális projektek, Virtuális campusok
Közvetlen finanszírozó a Tempus Közalapítvány.
A BGE koordinátorként vett részt a projektben.
Projekt száma: 134350-LLP-1-2007-1-HU-ERASMUS-EVC
Projekt futamideje: 2007.10.01. – 2010.03.31.
Elnyert támogatás: 295 861 EUR, kb. 88,8 MFt (teljes költségvetés: 394 481 EUR, kb. 118,3 MFt), ebből a BGE része: 80 996 EUR, kb. 24,3 MFt (összesen: 107 995 EUR, kb. 32,4 MFt)
Együttműködő partnerek, a BGE szerepe
Budapesti Gazdasági Egyetem (Főiskola), Budapest, Magyarország – Koordinátor
Université Paris Ouest – Défense, Párizs, Franciaország (visszahívásra került a projektből)
Essex Business School, University of Essex, Essex, Egyesült Királyság
University of Technology, Business and Design, Wismar, Németország
Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége, Budapest, Magyarország
Bundesverband Mittelstandische Wirtschaft, Schwerin, Németország
Ecole Supérieure de Commerce et de Management Tours-Poitiers, Tours cedex, Franciaország (a visszahívott francia partner helyére lépett)
A BGE-s csapat
Dr. Roóz József, Sándorné Dr. Kriszt Éva, Dr. Gubán Miklós, Dr. Ternovszky Ferenc, Dr. Konnerth György, Dr. Eszes István, Dr. Pucsek József, Ujváriné Melich Katalin, Dr. Marosán György, Dr. Jánosa András, Ivanyos János (külső szakértő), Dr. Csesznák Anita, Dr. Ternovszky Ferenc, Dr. Illés Ivánné, Dr. Horváth István (külső szakértő), Burján Ákos, Dr. Sztanó Imre, Dr. Kardos Barbara, Sólyom Csaba, Tátrai Anna, László Csaba, Jelen Tamás (külső szakértő)
A projekt/kutatás célja, indoka, a problémafelvetés
A program háttere:
A projekt konzorciuma folytatni kívánja a kezdeményező célkitűzéseinek megvalósítását: egy kis- és középvállalkozói európai digitális campus létrehozását. A kezdeményező BGF, különbözı nemzetközi együttműködések keretében kidolgozott egy közös online tananyag-fejlesztési módszert, mely ekvivalens képzésekhez vezet többnyelvű környezetben. Az eddig elért eredmények több mint biztatók, és az Erasmus program digitális campus alprogramja nagyszerű lehetőséget kínál a következı fontos lépések megtételéhez a többnyelvű virtuális campus létrehozása felé. A többszintű igényfelmérések megmutatták, hogy a különböző társadalmi csoportoknak, jóval túlmutatóan az itt célcsoportot jelentő felsőoktatáson, nagy szükségük van nemcsak elméleti tudásra, hanem annak gyakorlati ismeretére is, hogy hogyan alapítsunk és irányítsunk egy KKV-t, és ismerjük ennek nemzetközi vonatkozásait. Ez a projekt a szükséges tananyagrendszer csúcsát jelentő KKV Menedzsment Master képzés fejlesztésére irányul. Ma már elengedhetetlenül szükséges a hozzáférés megkönnyítése ezekhez a képzésekhez az új technológiák alkalmazásával. Tulajdonképpen b-learning modulok fejlesztése történik, ahol az ismeretátadási módok aránya témától függően kerül meghatározásra. A kurzusok KKV-khez kapcsolódó tartalmát a vállalkozók maguk értékelik és nyújtanak visszacsatolásokat a fejlesztéshez. Ezt a feladatot a vállalkozói szövetségek látják el a konzorciumban.
A program céljai:
A projekt/kutatás legfontosabb eredményei
A kifejlesztésre került 17 tananyagmodul:
Modul 1 - Stratégiai marketing és marketingtervezés, kvantitatív marketing módszerek
Modul 2 - Nemzetközi pénzügyek, finanszírozás és pénzgazdálkodás
Modul 3 - Általános stratégia és üzleti politika, projektmenedzsment
Modul 4 - Menedzsment információs rendszerek, kockázatkezelés
Modul 5 - Gazdasági jog és a vállalkozások gazdaságtana
Modul 6 - Stratégia és szervezet
Modul 7 - Kontrolling (Audit Of Management)
Modul 8 - Pénzügyi politikák és pénzügyi piacok
Modul 9 - EU Szociális jog
Modul 10 - Az Európai Unió pénzügyi politikája
Modul 11 - Vezetői számvitel
Modul 12 - Beszerzési stratégiák, termelés és logisztika
Modul 13 - Az Európai KKV-k menedzsmentje
Modul 14 - Pénzügyi-gazdasági elemzés
Modul 15 - Import-export
Modul 16 - Vállalkozásalapítás
Modul 17 - Emberi erőforrás menedzsment az EU-ban
Egyebek
Előzmény projekt:
SOCRATES-ERASMUS Tananyag-fejlesztés projekt
Projekt címe: Master commun en PME - nouvelle méthode du développement du contenu pédagogique
Partnerek: Université Paris Ouest – Défense, Párizs, Franciaország és EHSAL - Hogeschool-Universiteit Brussel, Brüsszel, Belgium
Projekt száma: 51693-IC-1-2003-1-HU-ERASMUS-PROGUC-1
Projekt futamideje: 2004.10.01. – 2006.09.30.
Elnyert támogatás: 62 035 EUR, kb. 18,6 MFt (teljes költségvetés: 83 980 EUR, kb. 25,2 MFt), ebből a BGE része: 21 945 EUR, kb. 6,6 MFt (összesen: 29 709 EUR, kb. 8,9 MFt)
Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.