BGE központi honlap
Hallgatóknak
EN - English

BGE Hallgatói fiók

  • Felvettek, hogyan tovább?
      • Elsőveseknek
      • Az első lépések a BGE-n
      • Online beiratkozás
      • Bejelentkezés az egyetem informatikai rendszereibe
      • Adatvédelem, biztonság és etika
      • Nyelvtanulás
      • BGE a közösségi médiában
  • Tanulmányi ügyek
      • Tantervek
      • Felsőoktatási szakképzés
      • Alapképzés
      • Mesterképzés
      • Szakirányú továbbképzés
      • Előrehaladás ellenőrzése
      • Évfolyamtájékoztatók
      • Tanulmányok
      • Félévi feladatok
      • Kérelmek
      • Specializáció-választás
      • Szakdolgozat
      • Szakmai gyakorlat
      • Záróvizsga
      • Rövidített alapképzés
      • Hallgatói tudományos és szakmai lehetőségek
      • Hallgatói Követelményrendszer
      • Pénzügyek
      • Finanszírozási feltételek
      • Ösztöndíjak
      • Állami ösztöndíj és átsorolás
      • Diákhitel
      • További díjak
      • Szolgáltatások
      • Nyelvtanulás
      • Egyetemi Könyvtár
      • Egyetemi Kollégium
      • Informatikai szolgáltatások
      • Állásportál
      • Vizsgaközpont
      • Idegen nyelvi és nemzetközi lehetőségek
      • Idegen nyelvi lehetőségek
      • Szakmai tárgyak angolul
      • Mobilitási lehetőségek
      • Partnerintézmények
      • Ügyintézés
      • IDŐPONTFOGLALÁS
      • Problémamegoldás
      • Hallgatói Ügyfélszolgálat
      • Hova fordulj a kérdéseiddel?
      • Ügyintézés a tanszéken
  • Hallgatói élet
      • Közösségek és lehetőségek
      • Hallgatói Önkormányzat
      • Hallgatói Öntevékeny Csoportok
      • Önkéntesség
      • Mentorprogramok
      • Vállalati Mentorprogram
      • Vállalkozói Mentorprogram
      • Hallgatói jóllét
      • Mentálhigiénés tanácsadás
      • Fogyatékossággal élő hallgatók támogatása
      • Esélyegyenlőség és sokszínűség
      • Sport
      • Testnevelés
      • Sportolási lehetőségek
      • Élsportolói program
      • Hallgatói versenyek
Nyitólap >
Távoktatás
BGE Hallgatói fiók
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Keresés
Menü
Keresés
Menü
Távoktatás
Távoktatás

Tájékoztató A szakmai gyakorlat rendjéről azon PSZK-s távoktatásos hallgatók részére, akik tanulmányaikat 2016-ban vagy azt megelőzően kezdték.


A diploma egyenértékűségének biztosítása érdekében azonos követelményeket kell megfogalmazni a távoktatásos és a nappali munkarendű képzésben.

Ennek megfelelően a képzés részeként szakmai gyakorlatot kell teljesíteni a távoktatáson is, mely az abszolutórium megszerzésének is feltétele.

A szakmai gyakorlat célja

Az egyetem elméleti és gyakorlati oktató-nevelő munkájának kiegészítése és elmélyítése, a tanultak adaptálási készségének fejlesztése.


A szakmai gyakorlat

Szakmai gyakorlat a 4. aktív félév után, bármely félévben teljesíthető, időtartama 13 összefüggő hét.

A gyakorlatról beszámolót kell készíteni, mely egy 20-25 oldalas terjedelmű tanulmány a gyakorlat során végzett szakmai feladatokkal kapcsolatosan.

A Neptun rendszerben arra félévre kell felvenni a szakmai gyakorlati tanegységet-tanegységeket (Szakmai gyakorlat 1-2-3-4 tantárgyakat),-amikor a beszámolót a hallgató leadja és megvédi. Minden esetben egyszerre, egy félévben kell felvenni a 30 kredit értékű tanegységet, tanegységeket (Szakmai gyakorlat tárgyakat).

Mivel a távoktatásos hallgatók esetében, úgynevezett „visszamenőleges” igazolása van a szakmai gyakorlatnak, ezért az adott félévben a kari időrendben meghatározott beszámoló leadási határidejéig be kell fejeződnie a 13 hetes gyakorlatnak.

A beszámoló és az igazolás leadásának határideje a kari időrendben található a weboldalon, a kari dokumentumok között.


A munkahely szempontjából különböző helyzetben lévő hallgatók szakmai gyakorlati kötelezettségének teljesítése:
  1. Olyan hallgatók, akik szakjuknak, specializációjuknak megfelelő munkahelyen, munkakörben dolgoznak és olyan igényű és szakmai tartalmú munkát végeznek, amely szakmai gyakorlatként elfogadható.
  2. Akik nem dolgoznak, vagy nem a szakjuknak megfelelő munkakörben dolgoznak


Szakmai gyakorlati adminisztrációja

Szakmai gyakorlati adminisztrációja

1. Akik a munkahelyükön teljesítik a szakmai gyakorlatot- tehát olyan munkakörben dolgoznak, mely a szakjuknak megfelelő-, azoknak a hallgatóknak előzetesen nem kell leadniuk semmilyen dokumentumot. (A munkakör megfelelőségének eldöntésében az Oktatástámogatási Iroda, valamint a szaktanszék nyújtanak segítséget)

Abban a félévben, amikor a gyakorlatot teljesíteni szeretnék:

  • vegyék fel a Neptun rendszerben a szakmai gyakorlatos tárgyat (tárgyakat),
  • vegyék fel a kapcsolatot az Oktatástámogatási Iroda munkatársaival a szakmaigyakorlat@uni-bge.hu címen


Beszámoló a szakmai gyakorlatról

A 13 hetes gyakorlatról írásbeli beszámolót kell készíteni (20-25 oldal).


A tanulmány két részből áll:

  • az első részben be kell mutatni azt a vállalatot, szervezetet, ahol gyakorlatát töltötte, valamint fel kell sorolni azokat a feladatokat, amelyeket a 13 hét során elvégzett (max. 5 oldal)
  • a dolgozat második részében a gyakorlat jellegétől függően a megadott feladatokból hármat kell részletesen kidolgozni. (elvégzendő feladatok jelen tájékoztató végén)

Az előlapon szerepeljen a hallgató neve, NEPTUN kódja, szak, évfolyam, valamint a gyakorlat helye (Times New Roman betűtípus, 12-es betűnagyság, másfeles sortávolság).


Az elkészített beszámoló elküldése:

  • az elkészített beszámolót és a munkáltatói igazolást az Oktatástámogatási Iroda munkatársai részére szükséges elküldeni a szakmaigyakorlat@uni-bge.hu címre.


Elvégzendő feladatok a gyakorlat során

Ha Ön gazdálkodó szervezetnél, gazdasági társaságnál (egyéni vállalkozó, Bt., Kft., Rt., Zrt., Nyrt., stb.) tölti gyakorlatát:

a.) A gazdasági társaság tevékenységének tanulmányozása az adott társaság szervezeti rendszerének, döntési mechanizmusának és hatáskör-szabályozásának vizsgálata és elemzése

b.) A társaság számviteli politikájának ismertetése, tanulmányozása, kiemelten az alkalmazott értékelési elvek, módszerek (az amortizációs politika kialakítása, a készletek értékelése).

c.) A vezetői számvitel körébe tartozó témakörök áttekintése, az adott társaság vezetői információs rendszerének, beszámolási kötelezettségének felmérése és elemzése.

d.) A zárlati munkálatok során végrehajtandó feladatok, ezek sajátosságai.

e.) A pénzügyi és számviteli folyamatok számítógépes feldolgozásának felmérése, és elemzése.

  • főkönyvi és folyószámla nyilvántartás
  • munkaügyi, bér és jövedelem elszámolás és nyilvántartás
  • tárgyi eszköznyilvántartás
  • értékesítési folyamat számítógépes feldolgozása
  • beszerzési folyamat számítógépes feldolgozása
  • készletgazdálkodás számítógépes nyilvántartása
  • termelési és szolgáltatási folyamat számítógépes feldolgozás

f.) A gazdálkodó általános forgalmi adózással kapcsolatos feladatai (nyilvántartás, elszámolás, adókötelezettség megállapítása, stb.) A foglalkoztatottak személyi jövedelemadójával kapcsolatos elszámolási és nyilvántartási feladatok, a társasági adó (osztalékadó) fizetéssel kapcsolatos tennivalók. Vizsgálja meg és értékelje a társaságnak az adóhatósággal való kapcsolatát (adó-megállapítás, bevallás, ellenőrzés, önellenőrzés, stb.).

g.) A gazdasági társaság pénzforgalmának elemzése


Ha Ön a Gazdálkodási és menedzsment alapszak hallgatója és a szaknak megfelelően gazdálkodó szervezetnél tölti gyakorlatát

a.) A gazdálkodó szervezet szervezeti – jogi formája, tevékenységi köre, a termelés és/vagy szolgáltatás jellemzői, szervezeti felépítése

b) A gazdálkodó szervezet vezetési – irányítási rendszere, döntési mechanizmusa, hatásköri megosztása, alkalmazott vezetési stílus

c) A gazdálkodó szervezet stratégiája jellemzői

d) A gazdálkodó szervezet piaci helyzete, értékesítési iránya, elosztás politikája, a marketing tevékenysége jellemzői, alkalmazott marketing eszközök köre

e) A gazdálkodó szervezet beszerzési tevékenysége jellemzői

f) A gazdálkodó humánerőforrás politikája, létszáma és annak összetétele, a képzési – továbbképzési rendszer jellemzői

g) A gazdálkodó szervezet tevékenysége gazdasági – pénzügyi mutatói alakulása (éves beszámoló adataiból számított mutatók alapján)

h) A gazdálkodó szervezet pénzügyi helyzete, pénzforgalma jellemzői

i) A gazdálkodó szervezet számvitel-politikája jellemzői, a vezetői számvitel eljárásai alkalmazási áttekintése


Ha Ön költségvetési szervnél tölti gyakorlatát (önkormányzat, polgármesteri hivatal, minisztérium, államkincstár, NAV, stb.):

a) A költségvetési szerv elhelyezése az államháztartás rendszerében, besorolása a tanult szempontok szerint

b) Az alapító okirat, a szervezeti és működési szabályzat, mellékleteként a három FEUVE szabályzat, az ügyrend tanulmányozása. A törzskönyvi nyilvántartás. A költségvetési szerv feladatstruktúrája (alaptevékenység, kiegészítő, kisegítő, vállalkozási, programszerű tevékenység) és szervezeti felépítése közötti összhang megítélése. A feladat, a teljesítmény mérhetőségének kérdései. Feladatmutatók és teljesítménymutatók. Önkormányzatoknál kötelező és önként vállalt feladatok. Gazdasági társaság alapítása, vagy részvétel gazdasági társaságban, önkormányzatoknál működik-e közalapítvány?

c) A költségvetési szerv vertikális folyamatának tanulmányozása, folyamatábra elkészítése.

d) A költségvetési szerv tervezési folyamatának áttekintése. A tervezési feladatok delegálása, a hosszú és rövidtávú tervek típusai (kiemelten a kincstári költségvetés, az elemi költségvetés, a vagyongazdálkodási, a készletgazdálkodási és a közbeszerzés terve. Önkormányzatoknál a gazdasági program, költségvetési koncepció, költségvetési rendelet, stb) A tervezési módszerek. A tervezés információs rendszere

e) A költségvetési bevételek szerkezete (saját bevétel, támogatás, támogatásértékű bevétel, átvett pénzeszköz, pénzügyi bevételek, pénzforgalom nélküli bevételek) a 2012. költségvetési évben. A bevételek megoszlása, az előző évhez tervezett változások mértéke és okai. A pályázatok szerepe.

f) A vonatkozó illetménytörvény alapján a költségvetési szerv létszámterve, a létszám alakulását befolyásoló tényezők, változások az előző évhez képest. Mennyibe kerül a foglalkoztatás? A személyi juttatások összetételének elemzése. Hogyan tervezik meg a rendszeres, a nem rendszeres és a külső személyi juttatásokat. Sajátosságok.

g) A kincstári, illetve az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás sajátosságai. Az eszközgazdálkodási folyamatok tanulmányozása. Az intézmény eszközállományának összetétele a könyvviteli mérleg alapján. A karbantartás, felújítás, beruházás tervezése, a tervezés alkalmazott módszertana. A kincstári, illetve az önkormányzati vagyon hasznosítása: értékesítés, térítésmentes átadás, vagyonkezelésbe adása. A készletgazdálkodás sajátosságai, a készletek tervezése.

h) Egy közbeszerzési folyamat tanulmányozása

i) A kincstári körbe tartozó költségvetési szerv esetén a kincstári finanszírozás tanulmányozása. A Kincstárnál és esetleg más banknál vezetett számlák. A kincstári számlavezetés feltételei, költségei. Fizetési módok a Kincstárban. A KTK szerepe. A Kincstár ellenőrzési tevékenysége. Az időarányos és az időarányostól eltérő finanszírozás rendje. A feladatfinanszírozás. A kincstári finanszírozás bizonylatai. Készpénzkezelés a kincstári körben. A kincstári kártya fajtái és funkciói.

j) Helyi önkormányzat esetében a banki kapcsolatok tanulmányozása. Számlavezetés, fizetési módok, hitelfelvételek, a hitelfelvétel jogszabályi korlátja, hitelkondíciók, fedezet. Kötvénykibocsátás.

k) Mi az üvegzseb program és hogyan teljesíti a költségvetési szerv?


Ha Ön pénzügyi intézménynél, befektetési alapkezelőnél vagy vállalkozásnál (bank, takarékszövetkezet, stb.) tölti gyakorlatát:

a) A betétformák, betétszerződések jogi sajátosságai, betétszerződés megkötése. A betéti kamatok számításának módszerei

b) Az értékpapír-forgalmazásból adódó adminisztratív feladatok. Értékpapír-számla nyitása.

c) A banki hiteladminisztráció folyamata, az iktatási, tárolási rendszer, a hitelezési eljárási rend

d) Pénzforgalmi bankszámla, illetve lakossági folyószámla nyitása, számlavezetés, és a bankszámlák pénzforgalmával kapcsolatos feladatok. A Pénzforgalmi jelzőszámok felépítése, helyességük ellenőrzése

e) Az ügyfelek szakszerű tájékoztatása a banki kondíciótípusokról (költségek, kamatozás, óvadék, díjak stb.)


A hallgató a szakmai gyakorlat során az előzőekben felsorolt témák tanulmányozása mellett köteles a napi munkában is részt venni.

Bármilyen kérdés esetén forduljon az Oktatástámogatási Iroda munkatársaihoz a szakmaigyakorlat@uni-bge.hu e-mail címen.

2025 - Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem - Minden jog fenntartva v1.13.6
Hasznos linkek
  • Közérdekű adatok
  • Intézményi tájékoztató
  • Informatikai útmutatók
  • Elérhetőségek
  • Pályázati felhívások
  • Fejlesztéseink
  • Sajtószoba
  • Felhasználási feltételek
  • Süti beállítások
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Akadálymentesítési nyilatkozat
  • Hallgatói Követelményrendszer
  • Visszaélés-bejelentési rendszer
Kövess minket
készítette