A tudományos teljesítmény mérésének anomáliái, avagy mennyit ér a tudomány? címmel jelent meg Sárközy Helga és Juhász Tímea írása a Magyar Minőség című lapban.
Absztrakt:
A kutatás célja az, hogy értékelhető módon járuljon hozzá a tudomány fejlődéséhez. Kutatók millió dolgoznak nap mint nap azon, hogy az erősödő nemzetközi versenyben képesek legyenek megtalálni azt az új ismeretet, mely valós hozzáadott értéket képvisel a tudomány számára. A kutatásokba fektetett erőfeszítéseknek és az emberi tehetségnek köszönhetően megszületett eredmények nem szolgálhatják öncélúan a kutató érdekeit, nyilvánosságra kell hozni őket, majd azután az általuk kiváltott társadalmi hatás és a szakmai visszajelzések mutatják meg a valódi értéküket. A tudomány mérésének és bölcs értékelésének problémaköre egyidős a tudomány születésével.
A médiahasználati szokások megváltozása radikálisan átértékelte az online média jelentőségét, ami a hagyományostól eltérő, új lap-kiadói gyakorlat az „Open Access” térhódítását eredményezte. Így újabb és újabb kihívásokkal kell szembenézniük a tudományértékelés konzervatív híveinek, hiszen olyan korszak köszöntött be, ahol az internetes felületek idézéseinek számlálásához és az online folyóiratokban publikált közlemények értékeléséhez új mutatószámok kidolgozására és merőben új módszertanra van szükség. Időszerű a mérések felülvizsgálata és finomítása. Az online folyóiratok között nem kívánt szereplők ún. „predátor” folyóiratok és kiadók jelentek meg. Az írás röviden bemutatja, hogy milyen gyengeségek tették lehetővé, hogy a nem mindig igazságos gyakorlatok elterjedjenek, és ezek milyen hatással lehetnek egy kutató munkásságának megítélésében.
A szerzőknek gratulálunk!