A Budapest LAB csapata azon dolgozik, hogy minél több platformon és formában közelebb hozza a vállalkozókról szóló és a vállalkozói léthez szükséges tudást és inspirációt a vállalkozókhoz, vállalkozni szándékozókhoz, és elsősorban persze az Egyetem belső közösségéhez. Emellett célja, hogy a külvilágnak is megmutassa, mi zajlik a BGE-n vállalkozásfejlesztés témában.
Aki elsőként szeretne értesülni a LAB friss híreiről, | annak ajánljuk a Facebook oldalunkat. |
Aki tanulni, inspirálódni vágyik a témában, | az mindenképp kattintson a Budapest LAB hivatalos oldalára, ahol érdemes a hírlevélre is feliratkozni. |
Ha a vállalkozás témájú rendezvények is érdekesek, | akkor érdemes ellátogatni a StartLab Vállalkozói Klubra. |
Aki bővebben is olvasna a kutatásokról, | annak ajánljuk a tudományos publikációkat és working paper sorozatot! |
A tudásra szomjazó üzleti szakos hallgatókat | várjuk az üzleti tervezés kurzusra! |
Kutatási, előadói együttműködések és szolgáltatások kapcsán, | a budapestlab@uni-bge.hu címre várjuk a leveleket! |
2020-tól a világ legnagyobb vállalkozás kutatása, a Global Entrepreneurship Monitor (GEM) magyar partnere a BGE, a kutatás központja az egyetemen belül szintén a Budapest LAB-ben van. A GEM adatfelvétele több mint 70 országban zajlik 1999 óta minden évben, és eredményeként rengeteget megtudhatunk az emberek vállalkozási hajlandóságáról, motivációiról, attitűdjéről, a még csak fejben létező és a már működő cégek és azok alapítóinak magatartásáról, az üzleti lehetőségek és a vállalkozói karrier észleléséről, vagy éppen a fiatal generációk vállalkozási motivációiról.
A Budapest LAB 2017-ben – elsőként – indította el ezt a vállalkozói csoportot szisztematikusan vizsgáló hazai kutatást. A hosszú távú programban számos kutató és kisebb kutatócsoport dolgozik, így a nagy reprezentatív felmérés mellett mélyfúrásokra is van lehetőség – eddig többek között utódlás, HR, fenntarthatóság témában. A LAB az eredményeket nem csak tudományos publikációkban, de olvasmányos cikkekben is közzéteszi, és rendszeresen bemutatja – többek közt saját szervezésű – üzleti konferenciákon is.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) oktatóival közösen fejlesztett kurzus 2018 tavasza óta minden félévben meghirdetésre kerül. A két egyetem különböző szakterületekről érkező (menedzsment, marketing, formatervező, grafikus, stb.) hallgatói kis csoportokban dolgoznak együtt. A design thinking és az üzleti modell vászon módszertant használva facilitált közös munka során fejlődnek a hallgatói projektek. Az élménybeszámolók ITT olvashatók.
A 2018 szeptemberében indított StartLAB célja, hogy segítse a vállalkozó, a vállalkozást tervező, illetve a vállalkozás iránt érdeklődő egyetemi hallgatók tapasztalatszerzését, kapcsolat- és közösségépítését. A hagyományosan minden hónap első keddjére szervezett rendezvény vendége minden alkalommal egy sikeres vállalkozó, aki mesél arról, hogy miképp jutott el oda, ahol most tart. Mivel a közönség is kérdezhet, így aki eljön, biztos lehet benne, hogy mindent megtudhat, ami számára érdekes az adott sztori kapcsán. Mögé nézünk a magazinok sikersztorijainak, hogy ne csak érdekes, hanem praktikus dolgokat is tanulhassanak a résztvevők. Az elmúlt időszakban a StartLAB vendége voltak többek között Vágó Réka cipőtervező, a Julius-K9, a Zing Burger, az Oszkár TeleKocsi és a ChocoMe alapítói.
A Budapest LAB a K&K Magazinnal együttműködve rendszeresen szervez kifejezetten családi vállalkozások vezetőinek szóló teltházas, több mint száz cégvezetőt vonzó konferenciákat. A gyakorlatias és interaktív rendezvények lehetőséget adnak arra, hogy a BGE releváns kutatási eredményeit közérthető formában juttathassuk el az érintettekhez, akik hasznosítani tudják azokat cégük sikeresebb működtetése érdekében. A rendezvények célja emellett, hogy lehetőséget teremtsenek a vállalkozóknak arra, hogy egymás tapasztalataiból is tanulva készülhessenek fel a cégátadással kapcsolatos, és más, a családi cégeket érintő kihívásokra.
A Budapest LAB olyan kutatásokat végez és koordinál, amelyekből többet tudhatunk meg a hazai kis- és középvállalkozásokról. Fontos cél, hogy eredményeiket a tudományos közösség mellett maguk az érintettek – a vállalkozók és vállalkozni tervezők, valamint a szakpolitika – is hasznosítani tudják, ezért azokat mindig közérthetően közzéteszik, hogy a mindennapi tudás részévé válhassanak. A Tudományos tevékenységről bővebben a publikációkban és a working paper sorozatban lehet olvasni. A kutatások az alábbi területekre fókuszálnak:
A BGE-n komoly hagyománya van a családi vállalkozások kutatásának, ezt tovább erősítve, a Budapest LAB 2017-ben elindította a Családi Vállalkozás Kutatási Programot, amely Magyarországon elsőként vizsgálja szisztematikusan e vállalkozói kör sajátosságait. A hosszú távú kutatási programhoz kapcsolódva számos kisebb kutatócsoport dolgozik, így a reprezentatív adatfelvételek mellett „mélyfúrásokkal” vizsgálják többek között a magyar családi vállalkozások HR sajátosságait és utódlási terveit, gyakorlati megoldásait, illetve egy, a vizsgált cégeket hosszú távon követő program kidolgozása és tesztelése is zajlik. A Családi Vállalkozás Kutatási Programról és eredményeiről ITT lehet bővebben olvasni.
2018-ban elindult a startup vállalkozások tudományos igényű vizsgálata is, melynek részeként, többek között a startupok túlélésének és növekedésének tényezői, valamint az „ideális startupper” képe került górcső alá, a hazai startup ökoszisztéma feltérképezése és egy, a cégeket hosszabb távon követő nagyobb kutatás megalapozása mellett. Emellett a világszerte egyre nagyobb gazdasági szerepet játszó szabadúszók, ún. freelancerek vizsgálata is elindult.
A Budapest LAB szívesen bekapcsolódik mások által indított kutatásokba, valamint külső partnerek számára is végez és vállal alkalmazott kutatásokat, hogy a hazai vállalkozói szféra számára valóban fontos kérdésekre válaszok szülessenek. Az elmúlt években a LAB feltérképezte például a hazai vállalkozásfejlesztési ökoszisztémát, valamint összegyűjtötte és elemezte a hazai és nemzetközi mentorálást szolgáló rendszereket a fiatal vállalkozók és a generációváltás előtt álló családi vállalkozások esetében.
A Budapest LAB csapata folyamatosan fejleszt és kísérletezik, hogy izgalmas és hatékony módszereket állítson az egyetemi vállalkozói készségfejlesztés és vállalkozói hajlandóság növelésének szolgálatába - iskolai kereteken belül és azon kívül is.
A Budapest LAB és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) több éve működik együtt azért, hogy inspirációt és hasznos tudást nyújtson a fiataloknak a vállalkozói léttel kapcsolatban. Az első siker a kifejezetten a kreatívipari vállalkozásokra fókuszáló, alkalmanként száznál is több nézőt vonzó “COLLAB powered by Budapest LAB & MOME+” rendezvénysorozat volt, majd 2018-ban startolt a „COLLAB - Üzleti terv egy hét alatt” c. kurzus. A minden félévben meghirdetett intenzív hét célja, hogy a résztvevők valós projekten dolgozva szerezzenek gyakorlati tapasztalatot abban, milyen folyamatokkal, gondolkodással lehet megalapozni a sikeres vállalkozást. A különböző szakterületekről érkező (menedzsment, marketing, formatervező, grafikus, stb.) hallgatók a design thinking és az üzleti modell vászon módszertanával való ismerkedés közben facilitált közös munka során fejlesztik projektjeiket.
A Budapest LAB a K&K Magazinnal együttműködve rendszeresen szervez kifejezetten családi vállalkozások vezetőinek szóló teltházas, több mint száz cégvezetőt vonzó konferenciát. A gyakorlatias és interaktív rendezvény lehetőséget ad arra, hogy a BGE releváns kutatási eredményei közérthető formában jussanak el az érintettekhez, akik hasznosítani tudják azokat cégük sikeresebb működtetése érdekében. Emellett a vállalkozók lehetőséget kapnak arra, hogy egymás tapasztalataiból is tanulva készülhessenek fel a cégátadással kapcsolatos kihívásokra.
Tavaly a Startup Safari rendezvénysorozat részeként egy pörgős, moderált vitát, ún. Startup Disputát rendezett a Budapest LAB. Ebben az itthon kevéssé ismert, de annál izgalmasabb formátumban két csapat érvel pro és kontra egy adott szakmai kérdésben. A két csapatot a LAB szakértői vezették, mellettük az ökoszisztéma kiemelt szereplői vetették bele magukat a szórakoztató, ugyanakkor tartalmas vitába.
A tudományos megjelenések mellett a LAB rendszeresen tart előadásokat, képzéseket külső partnerek számára vagy velük együttműködésben. Így többek között a Világgazdaság Családi Vállalkozások konferenciáján, a Schneider Electric által szervezett Innovation Summit konferencián, a Design Hét Budapest rendezvénysorozaton, a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány Smart Budapest konferenciáján, vagy épp a Mathias Corvinus Collegium meghívására.
A Budapest LAB kiemelt célja, hogy inspirációt és hasznos tudást nyújtson a fiataloknak – elsősorban persze BGE-s hallgatóknak – a vállalkozói léttel kapcsolatban. Ez annál is inkább fontos, mert az (egyébként szintén a BGE-n zajló) GUESSS nemzetközi kutatás eredményei szerint a magyar fiatalok többsége inkább alkalmazottként dolgozna az egyetemi évek után. Pedig a fiatalok, és különösen az egyetemisták vállalkozási hajlandósága alapvető gazdasági és társadalmi hatással bír. Az általuk a jövőben létrehozott vállalkozások olyan pénzügyi és nem pénzügyi értéket teremtenek, amire nemzetgazdaságunknak és közösségeinknek nagy szüksége van.
Az eseménysorozat célja, hogy segítse a vállalkozó, a vállalkozást tervező, illetve a vállalkozás iránt érdeklődő egyetemi hallgatók tapasztalatszerzését, kapcsolat- és közösségépítését. A hagyományosan minden hónap első keddjére szervezett rendezvény vendége minden alkalommal egy sikeres vállalkozó, aki arról mesél, hogy miképp jutott el oda, ahol most tart. A beszélgetések közben mögé nézünk a magazinok sikersztorijainak, hogy ne csak érdekes, hanem praktikus dolgokat is tanulhassanak a résztvevők.
A Budapest LAB kiemelt figyelmet fordít arra, hogy kutatási eredményei a minőségi tudományos publikációkon kívül a vállalkozók, vállalkozni tervezők számára könnyen használható, praktikus módon is megjelenjenek. Ezért olvasmányos cikkekké formálják ezeket a saját online magazinjuk és a média számára. A LAB kutatásai alapján készült cikkek számos ismert médiumban helyet kaptak már a K&K Magazintól a Forbes-ig.