Az FHERC csapata széles körű bevonással, hazai és nemzetközi kutatói együttműködésekben és innovatív módszertannal készít témaspecifikus kutatásokat, melyek eredményei közvetlenül hasznosíthatók a felsőoktatási szektoron belül és pozitív befolyással bírhatnak a felsőoktatási intézmények és a munkaerőpiac együttműködésére. Az FHERC küldetése, hogy a hazai és nemzetközi akadémiai közösség irányába képviselje a BGE magas szintű kutatási kapacitásait és a felsőoktatás-kutatás területén magas színvonalú kutatóműhelyt működtessen.
Kapcsolódási lehetőségek | |
---|---|
Aki szeretne többet megtudni csapatunkról, | annak ajánljuk saját weboldalunkat. |
Aki követné kutatói tevékenységünket, | a Researchgate-en megtalál minket! |
Aki a nemzetközi felsőoktatás világából szeretne érdekes kutatásokat olvasni, | annak érdemes nyomon követnie összefoglalóinkat. |
Aki bővebben is olvasna a kutatásokról,
| annak ajánljuk szakmai blogunkat! |
A tudományos publikációk és kutatási eredmények | nyilvánosan elérhetőek minden érdeklődő számára ITT. |
Ha kapcsolódni szeretne hozzánk, | írjon nekünk az fherc@uni-bge.hu email címre. |
Az FHERC 2020-ban egy új Horizon Scanning jelentéssorozatot indított, amely az akadémiai és szakértői diskurzusok alapján arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen trendek azonosíthatók a felsőoktatás jövőjével kapcsolatban. Ez a projekt – amely egy hosszabb NKFIH által támogatott kutatás (FK127972) része – a COVID19 járvány következtében megváltozott helyzet miatt égetően aktuálissá vált. Ezért az FHERC folyamatosan elérhetővé teszi a készülő jelentéseket, hogy segíthesse a szektor különböző érintettjeit eligazodni napjaink átalakuló felsőoktatási környezetében. A jelentéssorozat ITT elérhető.
A BGE Felsőoktatás Jövője Kiválósági Központjában a felsőoktatás jövőjével kapcsolatos kihívásokat és lehetőségeket vizsgáljuk mind folyamatban lévő, mind korábbi kutatásainkban. Elsősorban az érdekel minket, hogy a folyamatos gazdasági, társadalmi és technológiai változások mentén hogyan alakul át a felsőoktatás szerepe és feladata. Felelős felsőoktatási intézményként kiemelten fontos számunkra, hogyan lehet fenntartható felsőoktatási képzést, tudást biztosítani hallgatóink számára.
Az FHERC magas szintű kutató- és tudásmegosztó műhelyként segíti a felsőoktatás jövőjével kapcsolatos kihívások és lehetőségek feltérképezését. Eredményeik, tudományos kutatásaik, publikációik az akadémiai közeg, a gazdasági, vállalati szektor, a felsőoktatási szereplők, a jövő hallgatói és az egész társadalom számára hasznosak. A kutatások alapvetően az alábbi területekre fókuszálnak:
Aktuális kutatásaink egyikében az üzleti képzés jövője a vizsgálati fókusz, ezen belül is az, hogy milyen társadalmi szerepet tulajdonítanak maguknak az üzleti iskolák és gazdasági képzőhelyek a jelenben, illetve milyen jövőképet közvetítenek kommunikációjukban. Mindezt nemzetközi összehasonlításban elemezzük, így a hazai helyzetkép mellett egy általános áttekintést is tudunk adni a vezető üzleti iskolákról. A kutatásról ITT lehet bővebben olvasni.
Egy feltáró kutatással azonosítani szeretnénk a felsőoktatási szektort és intézményrendszert érintő legfontosabb kihívásokat, az ezzel kapcsolatos véleményeket, megoldási javaslatokat, az aktuális trendeket, amelyek az akadémiai diskurzusban erről megjelennek. A kutatás 2018-ban kezdődött, egy nemzetközi kutatócsapat felállításával, és 2018 és 2022 közötti időszakra NKFIH Fiatal Kutató pályázati támogatást nyert (FK127972). A kutatásról ITT lehet bővebben olvasni.
Ebben a kutatásban több mint 2700 mesterképzés online profilját elemeztük 30 olyan egyetemnél, amelyek a Reuters TOP Innovatív Egyetemek rangsorában regionálisan vezető egyetemek. Kutatásunk fókuszában a STEM és a gazdasági képzések, valamint ezek keverésével kialakított MA programok álltak.
Egy már lezárt kutatásunk fókuszában a hallgatói csalással kapcsolatos vélekedések álltak. A 2017-ben indult magyarországi vizsgálat interjúk elemzésén és modellezésén alapult, és a hallgatói csalás jelenségével, okaival és következményeivel kapcsolatos véleményekre volt kíváncsi a két fő érintetti csoport – az oktatók és a hallgatók – körében. A kutatással kapcsolatban megjelent publikációkról ITT lehet bővebben olvasni.
A folyamatos kutatómunka mellett aktív szerepet vállalunk a disszeminációban is. Többek közt részt vettünk a “Global Essay Mills Survey” (GEMS) nevű projektben, szerkesztettünk a Futures című lapnak egy különszámot Future of Higher Education címmel és 2018-ban a torontói XIX. Szociológiai Világkonferencián (ISA) szekcióvezetőként is képviseltük a Budapesti Gazdasági Egyetemet.
A központ vezetője, Géring Zsuzsanna (PhD), az ISA RC07 Futures Research nemzetközi kutatói hálózat vezetőségének tagja. Az FHERC szakmai vezetője, Király Gábor (PhD) 2018-ban EU Bizottság szakértő elemzői felkérést kapott, melynek keretében szakértői háttéranyagot készített az Európai Unió JRC bizottsága számára a ’Felsőoktatás jövője – a vállalkozói egyetem koncepcióval a középpontban’ témában.
Az FHERC aktív a hazai és a nemzetközi pályázatokban. Rendszeresen részt vesz konferenciákon, és azok szervezésében is a BGE-n belül és kívül egyaránt.