BGE központi honlap
Hallgatói fiók
EN - English

Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

  • Fókuszban
      • Fókuszban
      • Portfólió áttekintés
      • Gazdasági & társadalmi hatás
      • Díjak & elismerések
      • Rendezvények & tudásmegosztás
  • Portfólió
      • Kutatási portfólió
      • Vállalkozás- és Gazdálkodástudományi Doktori Iskola
      • BGE Tudástérkép
      • Kiválósági Központok
      • Prosperitas
      • Tématerületi Kiválóság Projekt
  • Tehetséggondozás & szolgáltatások
      • Tehetséggondozás & szolgáltatások
      • TDK
      • Szakkollégiumok
      • Kutatási Iroda
      • Könyvtár
  • Kiválósági Központok
      • Kiválósági Központok
      • Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ
      • Felsőoktatás Jövője Kiválósági Központ
      • Jövő Értékláncai Kiválósági Központ
      • A Fenntarthatóság Gazdasági és Társadalmi Hatásai Kiválósági Központ
      • Látogatógazdaság Kiválósági Központ
Nyitólap >
Automotive GVCs in Czechia and Hungary - a comparative analysis
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Tudomány
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Keresés
Menü
Keresés
Menü
Automotive GVCs in Czechia and Hungary - a comparative analysis
2022. június 28.
Automotive GVCs in Czechia and Hungary - a comparative analysis
# Tudomány
# Kutatás

Automotive GVCs in Czechia and Hungary - a comparative analysis címmel olvasható Gáspár Tamás, Sass Magdolna és Jana Vlckova cikke, a Proceedings of the 2nd International Conference on Automotive Industry-ban.

Absztrakt:

Czechia and Hungary are two economies, highly specialized in automotive production and engaged in automotive global value chains (GVCs) to a great extent. The main players in the two economies’ automotive industries are mainly foreign-owned: OEMs and suppliers mainly from Germany, although there are locally owned or controlled firms as well. In this paper, we analyzed and compare the backward linkages in the automotive GVCs of the two countries. We describe, what is the role of foreign OEMs and suppliers and domestic companies, and how these roles relate to each other? What is the role of OEMs in shaping these linkages? We rely on a combined methodology. First, we analyze the input-output matrixes in order to present the local and international links of the automotive industry and to estimate, in which activities local suppliers play an important role and from which countries the various inputs come. We supplement this quantitative analysis with a qualitative one: based on company interviews. According to our results, local linkages are different in the two countries, with low presence of locally owned companies in Hungary. However, industry averages conceal large differences between foreign-owned and local companies. Upgrading is present, though it is rather slow. Increasing R&D activities are mainly driven by foreign-owned firms, though even some local Czech suppliers have R&D units. 

Gratulálunk a szerzőknek!


2025 - Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem - Minden jog fenntartva v1.12.0
Hasznos linkek
  • Közérdekű adatok
  • Intézményi tájékoztató
  • Informatikai útmutatók
  • Elérhetőségek
  • Pályázati felhívások
  • Fejlesztéseink
  • Felhasználási feltételek
  • Süti beállítások
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Akadálymentesítési nyilatkozat
  • Hallgatói Követelményrendszer
  • Visszaélés-bejelentési rendszer
Kövess minket
készítette