Az allergiamenedzsment problémái és jó gyakorlatok a HoReCa szektorban Magyarországon címmel jelent meg Lugasi Andrea, Szegedyné Fricz Ágnes és Soós Gabriella írása a VII. Zalaegerszegi Nemzetközi Egészségturizmus Konferencia absztrakt kötetében.
Bevezetés
Az élelmiszerallergia és -intolerancia egyre növekvő problémát okoz a fogyasztók körében, mely nyilvánvalóan hatással van a turisztikai, vendéglátóipari szolgáltatókra is. Egyre fontosabb a hatékony allergénmenedzsment rendszerek bevezetése és alkalmazása a mindennapi gyakorlatban, hiszen a speciális elvárásokkal érkező vendégek kiszolgálása fontos, a nem megfelelő szolgáltatás egyre nagyobb piacvesztést jelent. Ugyanakkor a jogszabályi, hatósági előírásoknak és a legkülönbözőbb fogyasztói igényeknek való megfelelés egyre nagyobb terhet ró a vállalkozásokra és nem utolsó sorban megemeli a költségeket is. Ezért fontos, hogy megismerjük a vállalkozások fő problémáit az allergén menedzsmenttel kapcsolatban és bemutassuk a jelenleg működő jó gyakorlatokat, melyek hatékonyabbá teheti ezt a funkciót.
Módszertan
Egy Erasmus+ program keretében 4 ország (Magyarország, Törökország, Portugália és Szlovákia) gyakorlatát vizsgáltuk 2023 tavaszán. Jelen tanulmányunkban a magyarországi helyzetet mutatjuk be. A kutatás során mélyinterjúkat készítettünk a szektor képviselőivel. Külön strukturált kérdéssor készült a vállalkozások, a civil szervezetek és hatóság képviselői számára, de ugyanazzal a céllal. A felmérés során kutatóink 27 mélyinterjút készítettek személyesen, illetve online. A beszélgetéseket rögzítettük (az adatvédelem szabályainak megfelelően), majd Arlite programmal leiratoztuk és elemeztük. A legfontosabb tapasztalatokat tanulmányban foglaltuk össze, melyhez javaslatokat is készítettünk.
Eredmények
A szervezetek között a leggyakoribb informálási mód a szóbeli tájékoztatás, de a hatóság tapasztalatai szerint ebben vannak hiányosságok. Előnye a viszonylag költségbarát jelleg. A vendéglátásban a szakemberhiány a hatékony allergénmenedzsment komoly gátló tényezője. A gyors fluktuáció megnehezíti az edukációt is. A közétkeztetésben a szabálykövetés magasabb szintű, ugyanakkor itt is gondot okoz az allergéneket nem tartalmazó ételkészítés és anyagtárolás elkülönítése, konyhatechnológiai megoldásai. Az online szállítás esetén kötelező „előretájékoztatás” sokszor gondot okoz. Gyakori megjelölés írásban vagy szóban, hogy a keresztszennyezés elkerülése nem biztosított. Ezt egy kockázatkerülő megoldásnak látják a szektor szereplői.
Következtetés
Fontos, hogy a turisztikai és vendéglátóipari szektorban nagyobb figyelmet fordítsunk az allergénmenedzsmentre, mert ez a trendek alapján egyre inkább a versenyben maradás feltétele lesz a jövőben. A hatékony allergénmenedzsment ugyanakkor komoly kihívás a vállalkozások számára, ebben a hatóságoknak, kormányzati szerveknek, oktatási intézményeknek és civil szervezeteknek is támogatni kell a szektort, hogy így a gazdaságos működés mellett a fogyasztó igényeinek is minél magasabb színvonalon meg tudjanak felelni.
A szerzőknek gratulálunk!