Mesterséges Intelligencia az Egyetemi Oktatásban: Útmutató Oktatóknak címmel jelent meg Dr. Marciniak Róbert (szerk.); Dr. Marciniak Róbert ; Balázsné Dr. Lendvai Mariett; Dr. Győri Zsuzsanna; Dr. Harmat Vanda; Dr. habil. Kozma Tímea; Majsai Richárd és Dr. Németh Szilárd e-könyve a Budapesti Gazdasági Egyetem kiadásában.
Absztrakt
Több mint 70 éve zajlanak mesterséges intelligencia (MI) fejlesztések és számosyakorlati alkalmazás terjedt el széles körben az elmúlt évtizedekben, melyek láthatatlanul végzi a dolgukat és támogatják a munkánkat vagy a magánéletünket. A mesterséges intelligencia fejlődése ciklikus, amelyben egy-egy technológiai áttörés, tudományos eredmény rendszeresen fellendülést hozott, ami fokozott rdeklődéssel és befektetéssel járt együtt, de ezeket egy idő után a fejlődés lassulása és az érdeklődés visszaesése követte.
Kétségtelen, hogy a fellendüléshez vezető egy ilyen mérföldkő volt lassan két éve (2022. november) az OpenAI nevű szervezet ChatGPT 3.5 chatbot modelljének a megjelenése, amely olyan mértékű áttörést hozott a természetesnek tűnő, emberhez hasonlító, mégis mesterséges (ember-gép) kommunikációban, amelyre korábban nem volt példa. Ahogy az érdeklődés és a felhasználók száma rendkívül gyorsan, soha nem látott magasságokban emelkedett, a generatív mesterséges intelligencia (GMI) fejlesztések és befektetések is felpörögtek. Ez a felfokozott figyelem azóta sem állt le, a korábbi mesterséges intelligencia lassú evolúciója után sokan revolúciót emlegetnek, sőt számos területen egyenesen diszrupciót. Hogy ez bekövetkezik-e arra valószínűleg még korai lehet teljes bizonysággal választ adni, de az biztos, hogy ahogy egyetlenegy ágazatot, úgy a felsőoktatást és a tudományos kutatást sem hagyta érintetlenül. Annak érdekében, hogy az BGE PSZK Menedzsment és Vállalkozás Tanszék oktatóinknak legyen valamilyen támogató anyaga, elkészült egy útmutató a tanszék kollégáinak együttműködésében. Ez az anyag igyekszik összefoglalni a témával kapcsolatos legfontosabb ismereteket, fogalmakat, modelleket, valamint bemutatja a GMI hatását a felsőoktatásra, a
saját primer kutatási eredményeket és a nemzetközi tapasztalatokat, ógyakorlatokat oszt meg a technológiával kapcsolatban, végül pedig egy ajánlott GMI applikáció listát és javaslatokat is megfogalmaz a technológia felelősségteljes és etikus felsőoktatási használata érdekében. Ugyan az útmutató nem törekszik a technológia népszerűsítésére, sőt inkább igyekszik kiegyensúlyozott lenni, azonban a szerzők hisznek abban, hogy a technológiai fejlődés nem tud megállni az intézmény falainál, ráadásul alapvető munkaerőpiaci elvárássá válik a hallgatóinkkal szemben. Ezért a megoldás nem a technológia korlátozása, tilalma, hanem a jól meghatározott keretek és világos, transzparens kommunikáció közepette való tudatos használat lehet. Az útmutató szerzői, a technológia pozitivista megközelítését elfogadva, bíznak benne, hogy az anyag segítheti az oktatókat a GMI tudatos és felelősségteljes használatának első lépéseiben, miközben egy jó keretet adhat a technológiai változások megértéséhez. Különösen fontos ez nem csupán az oktatóink képzése miatt, hanem azért is, mert az egyetemi hallgatók felé hiteles és értékes mintát mutathatnak a felhasználással kapcsolatban. A felelősség azonban nem csupán az oktatóké a technológiával támogatott tanulási környezet újragondolásával és világos kommunikációjával, hanem az intézményé is abban, hogy az önálló munkával és a szerzői nyilatkozatokkal kapcsolatos szabályozásokat megalkossa és minél előbb elfogadtathassa.
Az e-book ITT érhető el.
A szerzőknek gratulálnunk!