BGE központi honlap
Hallgatói fiók
EN - English

Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

  • Fókuszban
      • Fókuszban
      • Portfólió áttekintés
      • Gazdasági & társadalmi hatás
      • Díjak & elismerések
      • Rendezvények & tudásmegosztás
  • Portfólió
      • Kutatási portfólió
      • Vállalkozás- és Gazdálkodástudományi Doktori Iskola
      • BGE Tudástérkép
      • Kiválósági Központok
      • Prosperitas
  • Tehetséggondozás & szolgáltatások
      • Tehetséggondozás & szolgáltatások
      • TDK
      • Szakkollégiumok
      • Kutatási Iroda
      • Könyvtár
  • Kiválósági Központok
      • Kiválósági Központok
      • Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ
      • Felsőoktatás Jövője Kiválósági Központ
      • Jövő Értékláncai Kiválósági Központ
      • A Fenntarthatóság Gazdasági és Társadalmi Hatásai Kiválósági Központ
      • Látogatógazdaság Kiválósági Központ
Nyitólap >
Sikeresen zárult a BGE PSZK fenntarthatósági témájú ERASMUS+ nemzetközi projektje
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Tudomány
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Keresés
Menü
Keresés
Menü
Sikeresen zárult a BGE PSZK fenntarthatósági témájú ERASMUS+ nemzetközi projektje
2022. június 29.
Sikeresen zárult a BGE PSZK fenntarthatósági témájú ERASMUS+ nemzetközi projektje
# Tudomány
# Kultúra
# Tájékoztató
# Fenntarthatóság
# Kutatás
# Pályázat

Az „Integrált beszámolás a KKV-k átláthatóságáért” (INTEREST) nemzetközi projekt 2019. novemberében kezdődött, és 2022. júniusában záródott. Az INTEREST projektben a BGE PSZK vezetésével hét európai ország (Belgium, Németország, Olaszország, Lengyelország, Románia és az Egyesült Királyság, valamint Magyarország) egyetemi partnerei, ipari és szakmai szövetségei működtek együtt.

A projekt szakmai vezetője Madarasiné Szirmai Andrea, a projekt általános koordinátora Varga László, oktató kollégák közül aktívan részt vett a téma feldolgozásában és oktatásában Losoncz Miklós, Sági Judit, Győri Zsuzsanna, Kardos Barbara, Fellegi Miklós, Hegedűs Szilárd és Szennay Áron.

A projekt célkitűzése az volt, hogy a KKV szektor vállalkozásai számára bemutassa a különböző fenntarthatósági témák feldolgozásának folyamatát, elemeit és a fenntarthatósági jelentés készítésének egyik lehetséges módszertanát. Egy fenntarthatósági jelentés elkészítése hosszú folyamat, és előfordulhat, hogy egy KKV számára nem is maga a jelentés lesz a releváns, hanem az oda vezető út tapasztalatai. A folyamat során erősödik a vállalaton belüli különböző részlegek együttműködése, így az integrált gondolkodás, ezáltal javul a kommunikáció és információáramlás hatékonysága. A fenntarthatósági jelentés folyamat elemeinek közös vállalati megválaszolása a vállalat értékét növeli és tudatosabb vállalatirányítást tesz lehetővé.

A projektben az Integrált Jelentés keretelveiből indultunk ki. Ennek központi elemei:

-        az integrált gondolkodás kialakításának jelentősége,

-       a vállalat érintettjeinek és hatásainak azonosítása,

-       a kettős személetű lényegességi elemzés,

-       a külső és belső környezet meghatározó elemeinek és kockázatainak felmérése,

-       az értékteremtés folyamata, amely magában foglalja a stratégia és üzleti modell elkészítését

-       és az ún. hat-tőke szemlélet, amely a gazdaság – társadalom – környezet hármas összefüggésére építve azonosítja és méri a különböző tőkéket. A gazdasághoz rendelhető a fizikai/gyártott tőke és a pénzügyi tőke, a társadalmi szegmenshez az intellektuális, a humán és a társadalmi – kapcsolati tőkék, valamint a mindent felölelő környezeti részhez a természeti tőkét.

Az INTEREST projekt keretében több szakmai anyagot is kidolgoztunk, amelyek kapcsolódásai támogatják a felhasználókat az integrált/fenntarthatósági folyamat megértésében és feldolgozásában és a jelentés elkészítésében. 

Az Integrált Jelentés Keretrendszerét az IIRC dokumentuma alapján készítettük, a KKV-számára értelmeztük az integrált jelentés célját, meghatározó alapelveit és elemeit.

Az integrált beszámoló megértését és alkalmazására való felkészülést és bevezetést megkönnyítő Útmutatót készítettünk részletes magyarázatokkal és esetekkel. Ezt kiegészítve a digitális világnak megfelelve online eszközt fejlesztettünk, amely egy web-alapú támogatást nyújt az integrált beszámoló elkészítésében.

E-book alapú képzési tartalmat fejlesztünk, amely az integrált beszámoló tartalmára és szerkezetére vonatkozó tanulási modulokat ölel fel támogatva az integrált beszámolás megértését, terjesztését és bevezetését a tulajdonosok, vezetők és egyetemi hallgatók körében. 

Kidolgoztunk egy képzési tematikát, amely alapján vállalatvezetőknek és egyetemi hallgatóknak próbaképzést tartottunk 2022. február elejétől május végéig, összesen 36 órában dolgoztuk fel a témát 12 egyetemi mester képzésen résztvevő hallgatóval, valamint 7 középméretű vállalat tulajdonosával/vezetőjével. Visszajelzéseik alapján a képzés tartalma és felépítése, valamint az oktatók munkája megfelelően biztosította számukra a fenntarthatóság témájának az integrált gondolkodás és jelentés készítés folyamatának és elemeinek megértését. A próbaképzés során az adott témarész elméleti áttekintését követően a résztvevőkkel a saját vállalatukra vonatkozóan vázlatosan elemeztük és elkészítettük az integrált jelentés adott pontját vázlatosan, amit önálló feldolgozással tettek egésszé. Az egyetemi hallgatók párban, illetve vállalatvezetőkkel dolgoztak. A pilot képzés utolsó alkalmával 13 vállalat fenntarthatósági/integrált jelentésének kiemelt elemeit mutatták be a próbaképzés résztvevői, kifejezetten aktív és jóhangulatú beszélgetéseket és érveléseket folytatva. 

A visszajelzések alapján a képzés hatására elindult egy új megközelítésű gondolkodás a tulajdonosokban/vezetőkben, illetve a már fenntarthatóságban jártasabb vállalatok új ötleteket, iránymutatásokat kaptak, amelyek kiegészítik vagy rendszerezik jelenlegi gyakorlatukat. 

Terveink szerint az egyetemi oktatásban a jövőben is oktatni kívánjuk e témát akár egyetemi hallgatóinknak, akár a felnőttképzésben résztvevő szakembereknek.

Az INTEREST projekt hazai zárórendezvényére 2022. június 17-én került sor kb. 50 résztvevővel. A rendezvényt Csillag Sára (BGE PSZK Dékán) és Wimmer István (MGYOSZ főtitkár) nyitották meg. A projekt eredményeinek bemutatását követően áttekintettük a fenntarthatóság időbeni fejlődését és irányait, majd a Bozsik Balázs (PwC, ESG Services, senior manager) a fenntarthatósági jelentések szabályozottságáról és a várható változásokról beszélt, amelyet a jelentéskészítés gyakorlatának kihívásaival és megoldásaival zárt előadásában Csiszkó Csaba (Denkstatt Fenntarthatósági üzletág vezető). A kerekasztal beszélgetésbe meghívtunk az előadókon túl vállalatvezetőket is, Szulyovszki Gábor (Futureal, nemzetközi műszaki audit igazgató) és Semsei Rudolf (Budapest Party Service Kft., ügyvezető igazgató) érdekes aspektusokkal gazdagította a fenntarthatósági gondolkozásról és eredményekről folytatott beszélgetést.

A projekt nemzetközi szintű zárásásra 2022. július 5-6 -án kerül sor Kolozsvárott, ahol a projekt partnerekkel áttekintjük és összegezzük a próbaképzések eredményeit, a fejlesztett szakmai anyagok módosítási szükségleteit, valamint felvázoljuk egy új nemzetközi projektre vonatkozó elképzeléseinket. 

Galéria
2025 - Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem - Minden jog fenntartva v1.12.0
Hasznos linkek
  • Közérdekű adatok
  • Intézményi tájékoztató
  • Informatikai útmutatók
  • Elérhetőségek
  • Pályázati felhívások
  • Fejlesztéseink
  • Felhasználási feltételek
  • Süti beállítások
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Akadálymentesítési nyilatkozat
  • Hallgatói Követelményrendszer
  • Visszaélés-bejelentési rendszer
Kövess minket
készítette