BGE központi honlap
Hallgatói fiók
EN - English

Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

  • Fókuszban
      • Fókuszban
      • Portfólió áttekintés
      • Gazdasági & társadalmi hatás
      • Díjak & elismerések
      • Rendezvények & tudásmegosztás
  • Portfólió
      • Kutatási portfólió
      • Vállalkozás- és Gazdálkodástudományi Doktori Iskola
      • BGE Tudástérkép
      • Kiválósági Központok
      • Prosperitas
      • Tématerületi Kiválóság Projekt
  • Tehetséggondozás & szolgáltatások
      • Tehetséggondozás & szolgáltatások
      • TDK
      • Szakkollégiumok
      • Kutatási Iroda
      • Könyvtár
  • Kiválósági Központok
      • Kiválósági Központok
      • Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ
      • Felsőoktatás Jövője Kiválósági Központ
      • Jövő Értékláncai Kiválósági Központ
      • A Fenntarthatóság Gazdasági és Társadalmi Hatásai Kiválósági Központ
      • Látogatógazdaság Kiválósági Központ
Nyitólap >
The emergence and relevance of different CSR motivational factors among Hungarian SMEs
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Tudomány
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Keresés
Menü
Keresés
Menü
The emergence and relevance of different CSR motivational factors among Hungarian SMEs
2024. június 5.
The emergence and relevance of different CSR motivational factors among Hungarian SMEs
# Tudomány
# Kutatás

The emergence and relevance of different CSR motivational factors among Hungarian SMEs címmel jelent meg Győri Zsuzsanna, Reicher Regina Zsuzsánna és Kolnhofer-Derecskei Anita írása az 8th FEB International Scientific Conference: Challenges in the Turbulent Economic Environment and Organizations’ Sustainable Development konferencia kötetében.

Absztrakt:

The paper aims to observe Corporate Social Responsibility (CSR) related motivations in the Hungarian small- and medium-sized enterprise (SME) sector. Literature on CSR distinguishes SMEs from large companies. Being closer to stakeholders, they have special motivational patterns and different possibilities. These features result in special mindset, vocabulary, and activities related to CSR. Based on the literature, we differentiate three types of motivational factors: the Friedmannian view, business case, and moral case. Within all three types, we separately handle incentives and disincentives of CSR. In our comprehensive research on sustainability implications (e.g., stakeholders, motivations, supporting and hindering factors, topics, and activities) among Hungarian SMEs, we used mixed methodology. In the exploratory phase, the qualitative method covered three focus group sessions. Based on the qualitative results, we designed a structured and systematic questionnaire that was surveyed on a representative sample of 300 SME leaders in 2023.

Within the 3 types, a total of 9 motivational statements have been selected for the current study to highlight the most dominant motivational characteristics among Hungarian SMEs. Although the business case exists, the moral responsibility of SME leaders is highlighted, and it is tangible that we have gone beyond Friedman’s idea about the priority of profitmaking.

A szerzőknek gratulálunk!


2025 - Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem - Minden jog fenntartva v1.12.0
Hasznos linkek
  • Közérdekű adatok
  • Intézményi tájékoztató
  • Informatikai útmutatók
  • Elérhetőségek
  • Pályázati felhívások
  • Fejlesztéseink
  • Felhasználási feltételek
  • Süti beállítások
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Akadálymentesítési nyilatkozat
  • Hallgatói Követelményrendszer
  • Visszaélés-bejelentési rendszer
Kövess minket
készítette