BGE központi honlap
Hallgatói fiók
EN - English

Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem

  • Fókuszban
      • Fókuszban
      • Portfólió áttekintés
      • Gazdasági & társadalmi hatás
      • Díjak & elismerések
      • Rendezvények & tudásmegosztás
  • Portfólió
      • Kutatási portfólió
      • Vállalkozás- és Gazdálkodástudományi Doktori Iskola
      • BGE Tudástérkép
      • Kiválósági Központok
      • Prosperitas
      • Tématerületi Kiválóság Projekt
  • Tehetséggondozás & szolgáltatások
      • Tehetséggondozás & szolgáltatások
      • TDK
      • Szakkollégiumok
      • Kutatási Iroda
      • Könyvtár
  • Kiválósági Központok
      • Kiválósági Központok
      • Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ
      • Felsőoktatás Jövője Kiválósági Központ
      • Jövő Értékláncai Kiválósági Központ
      • A Fenntarthatóság Gazdasági és Társadalmi Hatásai Kiválósági Központ
      • Látogatógazdaság Kiválósági Központ
Nyitólap >
Tudományos életünkből - 2022. június
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Tudomány
Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem
Keresés
Menü
Keresés
Menü
Tudományos életünkből - 2022. június
2022. június 28.
Tudományos életünkből - 2022. június
# Tudomány
# Kultúra
# Kutatás
# Munkatársaknak

Kutatói ösztöndíj Koreában

Dr. Gajzágó Éva, az OBIC kutatói mobilitás programjának támogatásával egy hónapot töltött Szöulban, Dél-Koreában, a Hankuk Egyetemen (Hankuk University of Foreign Studies). A kutatói ösztöndíj ideje alatt nyolc személyes interjút készített neves szakértőkkel, a kreatív és kulturális ipar fenntartható fejlődése, illetve a kreatív ipari szakpolitikák hatékonysága témában. Találkozott például a KOFICE (Korean Foundation for International Cultural Exchange ) elnökével és a szöuli Magyar Kulturális Központ, Liszt Ferenc Intézet vezetőjével is. Előadást tatott a Hankuk Egyetem Global Campus-án, a Magyar Tanszéken, a koreai hallgatóknak, és meglátogatott másik két koreai egyetemet is (Hallyum Univeristy, Sungshin Women's University). 

Az ösztöndíj program szakmai szempontból nagyon hasznos volt, a kialakított kapcsolatokat a BGE hosszú távon tudja kamatoztatni.


Nemzetközi Oktatási Együttműködés a Thomas More University-vel

A BGE KVIK Kari Nemzetközi Vezetője, Pál Ágnes, a Kereskedelem Tanszék két munkatársa (Papp Vanda, Kovács András), valamint a belgiumi Thomas More University Geel-i üzleti kampuszának docense Marc Clerkx a két intézmény közötti nemzetközi oktatási együttműködés intenzívebbé tételéről egyeztetett. A téma az oktatói és hallgatói mobilitás növelése, a rövidtávú intenzív oktatási programokon való kölcsönös részvétel, valamint a kettős diploma lehetőségek fejlesztése volt.

Már a 2022-es évtől kezdődően tervezzük a részvételt KVIK-es hallgatókkal a Geel-i "Wintershool"-on, valamint belga kollégákat és hallgatókat várunk az őszi projekthét keretein belül megrendezésre kerülő "Digital Storytelling" BIP-re (Blended Intenzív Program).

Két előadás, két poszter a nemzetközi 4th Food Conf konferencián

A KVIK oktatói két előadással és két poszterrel voltak jelen a Budapesten megrendezett 4th Food Conf nemzetközi konferencián:

  • A. Lugasi, A. Gódor-Kacsándi, L. Biró: Diet and physical activity of university students during COVID-19 pandemic measured by semi-quantitative food frequency questionnaire. 4th FoodConf, Budapest, June 9-10. 2022.

Book of abstracts pp. 108.

  • A. Lugasi: Sensory and quality characteristics of artisanal breads. 4th FoodConf, Budapest, June 9-10. 2022.

Book of abstracts pp.106.

  • Gy. Györéné Kis, G. Soós, A. Lugasi: Consumer perceptions towards organic food in Hungary. 4th FoodConf, Budapest, June 9-10. 2022.

Book of abstracts pp. 83.

  • M. AlOudat, L. Simon Sarkadi, H. Hidvégi, A. Balog-Sipos Szőcze, A. Lugasi: Comparison of organoleptic characteristics of ready-to-eat and home-cooked meals based on the same recipes. 4th FoodConf, Budapest, June 9-10. 2022.

Book of abstracts pp. 66. 

KVIK Pedagógia Tanszék részvétele a Durkó Mátyás Konferencián

Előadásukat nagy érdeklődést övezte, a szekcióban résztvevők 90 %a igényelt a megjelent kötetből. Pónyi László, a Nemzeti Művelődési Intézet kutatásvezetője, külön kiemelte, hogy a Nemzeti Művelődési Intézet Közművelődési Tudományos Kutatási Programjának (NMI KTKP) történetében a BGE kutatócsoportja adta ki elsőként a kutatási eredményeit könyv formájában is, amely példaként szolgálhat lehet a programba bekapcsolódó egyetem számára is.

25 éves II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola,„A számvitel és pénzügy tudományok hatása a gazdasági folyamatok fejlődésére” című III. Nemzetközi Gazdaságtudományi Konferencián előadás

Dr. Borzán Anita - Dr. Kardos Barbara: "A digitális módszerekkel támogatott számvitel tanítás hallgatói minősítése" című előadással vettek részt a 25 éves II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola,„A számvitel és pénzügy tudományok hatása a gazdasági folyamatok fejlődésére” című III. Nemzetközi Gazdaságtudományi Konferencián.

Konferencia előadásunkkal a digitalizációs technikák körében az e-learning előadások, a Teams online szemináriumok, valamint a Moodle online vizsgatesztek számvitel oktatásában való alkalmazásának a hallgatói megítélését vizsgáltuk. Az elemzésbe a gazdaságinformatikus alapképzési szakos hallgatókat vontuk be, akik megfelelő informatikai ismeretekkel érkeznek intézményünkbe, felsőoktatási tanulmányaik során az első két félévben tanulnak számvitelt, mint gazdasági alapozó tárgyat. A hallgatók az e-learning előadásokat az érthetőség, a szakmaiság, az előadó stílusa, az elmélet és a gyakorlat összhangja szerint értékelték. Az online szemináriumok és a Moodle vizsgatesztek hallgatói megítélését a Neptun egységes tanulmányi rendszerben az oktatott kurzusok hallgatói véleményezése alapján elemeztük. Vizsgálatunk a magyar felsőoktatás történetében első alkalommal teljesen - 2020 őszének néhány hetes, szeptembertől novemberig tartó jelenléti, nappali tagozatos oktatását leszámítva - online keretek között oktatott, 2020/2021-es tanév első és második félévének összehasonlítására irányult. Kutatási célunk a digitalizációs technikák hatékonyságának a feltérképezése volt, illetve alacsonyabb elégedettség esetén az oktatás minőségének a javítására vonatkozó javaslatok megfogalmazása és jövőbeli bevezetése. 

További anyagok: A számvitel és pénzügy tudományok hatása a gazdasági folyamatok fejlődésére: III. Nemzetközi Gazdaságtudományi Konferencia tudományos munkái (Beregszász, 2022. június 15.) Absztraktkötet (ISBN 978-617-7798-95-7) pp. 56-58.


Ugyanezen konferencián tartott előadást Dr. Borzán Anita - Dr. Szekeres Bernadett, "A magyarországi vállalatok IFRS áttérésének kritikus pontjai" címmel.

Magyarországon a számviteli törvény a vállalkozások egyes körére kötelezően előírja, míg mások számára lehetővé teszi a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok (IFRS) szerinti beszámolók elkészítését. Ezért az egyre gyorsuló globalizáció hatására Magyarországon is számos vállalati vezetőben fogalmazódott meg a kérdés, hogy érdemes-e a nemzetközi számviteli előírások szerint átalakítani a számviteli nyilvántartásokat. Így a magyarországi vállalkozások számára napjainkban egyrészt a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok bevezetése, másrészt annak gyakorlati használata jelent komoly kihívást. Üzleti szempontból fontos döntés, hogy számos előnye mellett a sok változás és pótlólagosan felmerülő költségek mellett az átállásból származó haszon meghaladja-e a ráfordításokat. Előadásunk célja az IFRS áttérés realizálható előnyeinek és hátrányainak, valamint az átállás legjelentősebb számviteli és szervezeti változásainak bemutatása, feltárása, a kritikus pontok azonosítása. Ismertettük az IFRS bevezetés lépéseit, az eddig publikált felméréseket, azok tapasztalatait. Összehasonlítottuk a magyar számviteli törvény és a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok pénzügyi kimutatások készítésére vonatkozó előírásait, ismertettük az IFRS rendszer szerinti újszerű közzétételeket. Kutatásunk eredménye egyrészt a két számviteli rendszer közötti hasonlóságok és eltérések összegzése, másrészt a megfelelő információs háttérrel rendelkező számviteli szakemberek számára az IFRS áttérésből származó előnyök és hátrányok feltárása.

További anyagok: A számvitel és pénzügy tudományok hatása a gazdasági folyamatok fejlődésére: III. Nemzetközi Gazdaságtudományi Konferencia tudományos munkái (Beregszász, 2022. június 15.) Absztraktkötet (ISBN 978-617-7798-95-7) pp. 58-60.

A Pénzügyi és Gazdálkodási Szaknyelvek Tanszék oktatóinak részvétele a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete 2022-es konferenciáján

A Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete 2022. május 26-27-én tartotta Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés c. nemzetközi konferenciáját. A nemzetközi kutatási együttműködésekről is beszámoló és számos külföldi előadót felvonultató eseményen számos intézmény képviseltette magát. A BGE Pénzügyi és Gazdálkodási Szaknyelvek Tanszék részéről az eseményen Bánhegyi Mátyás és Fajt Balázs vett részt. Közös előadásukban a digitális kényszer-távoktatás idején készült kutatásukról beszéltek, amelyben az egyetemi hallgatók tanulási célkijelölését befolyásoló tényezőket vizsgálták. Fajt Balázs ezenkívül saját előadásában beszámolt azon kutatásáról, amelyben a nyelvtanulók és nyelvtanárok idegen nyelvű, szabadidős tevékenységekkel kapcsolatos véleményeit gyűjtötte egybe és vizsgálta. Az Egyetemnek az eseményen való képviselete mellett mindkét oktató célja, hogy a fenti kutatási eredmények beépüljenek a szaknyelvi tanszék által alkalmazott napi oktatói gyakorlatba is.

Absztrakt kötet

CORALL és LEARN&CHANGE konferencia Prágában

A prágai UCT egyetem, amely jelenleg két nemzetközi projektben is a KVIK partnere, júniusban konferenciát szervezett a CORALL és a LEARN&CHANGE projekthez kapcsolódóan. A Gazdasági Szaknyelvek Tanszék által kezdeményezett és koordinált CORALL projekt célja az autonóm nyelvtanulás támogatása a szaknyelvet oktatók és a szaknyelvet tanulók körében. Az LEARN&CHANGE projekt, amelyben a KVIK partnerként vesz részt, a digitális történetmesélés (DST) módszerének alkalmazását segíti a szaknyelvoktatásban és szakmai tartalmak oktatásában. A konferenciákra hat európai országból érkeztek résztevők, egyetemi oktatók és középiskolai tanárok. A projektek eredményeit bemutató előadások és workshopok mellett számos előadás kapott helyet a rendezvényen, melyek a pedagógiai kultúraváltás különböző aspektusaira világítottak rá.

A konferenciák a CORALL és a LEARN&CHANGE projektek disszeminációs fórumaként kerültek megrendezésre. A KVIK képviseletében Dr. Pál Ágnes, Dr. Asztalos Réka, Dr. Szénich Alexandra (Gazdasági Szaknyelvek Tanszék) és Fekete Imre (Oktatásfejlesztési Iroda) vett részt a rendezvényeken, előadásokat és workshopokat tartva. A rendezvény kiváló lehetőséget biztosított a résztvevők közötti szakmai eszmecserére.

Nemzetközi konferencia előadás az autóipari globális értékláncok területén

A Jövő Értékláncai Kiválósági Központ keretében Gáspár Tamás, Sass Magdolna és a prágai Károly Egyetemről Jana Vlcková előadást tartott Automotive GVCs in Czechia and Hungary – a comparative analysis címmel az Skoda University International Conference on Automotive Industry (ICAI 2022) rendezvényén.

Nemzetközi input-output elemzés és interjúk alapján a szerzők bemutatták a cseh és a magyar értékláncok szerkezetének és változásának markáns különbségeit.

PSZK TDK felkészítő workshop

Idén tavasszal valósítottuk meg a BGE PSZK Tudományos Diákköri Tanácsa által 2021. júniusban az NTP-HHTDK-21 kiíráson benyújtott „TDK felkészítő workshop” című pályázat programjait. A programsorozat alatt kiváló oktatók osztották meg tudásukat a motivált hallgatókkal és sikeres OTDK résztvevők számoltak be az élményeikről, tapasztalataikról segítve ezzel a következő generációt.

A programsorozat 2022. április 13-án kezdődött egy tájékoztató programmal, melynek célja volt, hogy bemutatást adjon a TDK tevékenységről, folyamatáról és jelentőségéről az Egyetemen. Bemutattuk a Miniszterelnökség és a Nemzeti Tehetség Program támogatásával megvalósuló pályázatot, a támogatás tényét és a támogatással megvalósuló programokat, valamint az őszi konferencia előkészítését és a jövő évi OTDK helyszínét és a továbbjutás lehetőségét.

A fő program a három napos workshop volt, amelyen az alapoktól kezdve sajátíthatták el a hallgatók a TDK írás csínjait, a tudományos munkák felépítését, jellemzőit, a kvantitatív és kvalitatív kutatásmódszertan alapjait, a kutatási kérdés megfogalmazását, a kutatómunka folyamatát.

A program előadói voltak Prof. Dr. Király Gábor, Dr. Bán Erika, Miskolczi Péter, Dr. habil Kása Richárd, Dr. Géring Zsuzsanna. A hallgatók visszajelzése alapján fontos, hogy az oktatók közvetlenül kezelték őket egyenlő félként, ami motiválóan hatott, hogy belevágjanak a kutatásukba. Bemutatásra kerültek a pályázat keretében beszerzett új könyvek, a tudományos kiskönyvtárunk, ezt követte egy moderált kerekasztal beszélgetés a meghívott oktatókkal, kutatókkal, majd kötetlen beszélgetés a hallgatókkal. A három nap előadóin felül csatlakozott még Dr. Kozma Tímea és Dr. Hegedűs Szilárd. A workshop kellemes hangulatának köszönhetően a hallgatók ki tudtak bontakozni és gyakorlatias tudásra tehettek szert.

További kiegészítő program volt május 2-án a korábbi OTDK-n részt vett hallgatók kutató munkájának bemutatása és élményeik megosztása. A programot Dr. Bán Erika moderálta, online kerekasztal beszélgetésként, Szendrei-Pál Eszter, Boros Bettina és Nyisztor Fanni közreműködésével.

A következő program 2022. május 30-án volt annak érdekében, hogy a vizsgaidőszak első hetei után újra megszólítsuk a TDK-t írni vágyó hallgatókat, bemutassuk nekik a szakirodalom használatát és – amennyiben lemaradtak róla – a pályázat keretében beszerzett új könyveinket.

Az utolsó, záró programunk (2022. június 1-én) a tudományos munkák prezentálásáról szólt és felidéztük a pályázat keretében tartott programsorozatot. Ezen a záróeseményen 95 hallgató vett részt.

A programsorozat a BGE PSZK Tudományos Diákköri Tanácsa által 2021. júniusban benyújtott „TDK felkészítő workshop” című pályázat keretében valósult meg, amelyre az NTP-HHTDK-21 kiíráson 1.350.000 Ft vissza nem térítendő támogatást nyert (okiratszám NTP-HHTDK-21-0048). A pályázatban szereplő programok a Miniszterelnökség és a Nemzeti Tehetség Program támogatásával valósultak meg.


EFFORT - EFFectiveness Of Responsibility Teaching című ERASMUS+ Stratégiai Partnerség projekt 7. nemzetközi partnertalálkozójára

A Budapesti Gazdasági Egyetem partneri részvételével zajló EFFORT - EFFectiveness Of Responsibility Teaching című ERASMUS+ Stratégiai Partnerség projekt 7. nemzetközi partnertalálkozójára 2022. június 9-10-én került sor Bilbaoban, Spanyolországban. A találkozónak a University of the Basque Country (UPV/EHU) adott otthont, amelyen majdnem minden partner személyesen tudott részt venni.

Az EFFORT projekt célja olyan eszközök és iránymutatások kidolgozása, amelyek támogatják a felsőoktatási intézményeket a fenntarthatósággal, illetve vállalati társadalmi felelősségvállalással (CSR) kapcsolatos oktatásuk hatékonyságának növelésében. A projektben a BGE mellett 5 partner vesz részt, a HWR Berlin koordinációja mellett Németországból, Olaszországból, Finnországból és Spanyolországból. A tervezett eredmények megvalósítására több mint 400.000 Euró támogatás használható fel.

A projekt 2022. december végén zárul, az eredmények többsége – Felmérő eszköz, Módszertani kézikönyv, Önellenőrzési eszköz (EFFSET), Innovatív képzési formátumok és a Statisztikai elemzések – már majdnem elkészült, elsősorban a véglegesítésükkel kapcsolatos kérdéseket tárgyalták meg a résztvevők. Emellett a BGE által kidolgozandó Útmutató – mely elsősorban a többi eredményt foglalja össze, és ad iránymutatást az oktatóknak a képzéseik hatékonyabbá tételéhez – vázlatos verziója került bemutatásra és véleményezére a partnerek által.

A partnertalálkozón a BGE-t Dr. Szegedi Krisztina, rektorhelyettes, Dr. Andrási Gábor és Varga László képviselték. Az előremutató és hasznos megbeszéléseket követően a partneregyetemek képviselői nagy lelkesedéssel várják a következő partnertalálkozót, melyre Budapesten fog sor kerülni 2022. október 6-7-én a BGE szervezésében.

Bővebben az EFFORT projektről ITT olvashatnak.


BESPOKE második partnertalálkozója Németországban

A BGE Külkereskedelmi Kar részvételével 2022. június 1-3-án került sor a „BESPOKE – BusinESs PresentatiOn sKills for Employability Fostering Digital Business Presentation Skills To Enhance Employability In The European Labour Market” (a digitális üzleti prezentációs készségek fejlesztése az európai munkaerőpiacon való foglalkoztathatóság javítása érdekében) projekt második partnertalálkozójára Würzburgban, Németországban. A találkozónak a University of Applied Sciences Würzburg-Schweinfurt (FHWS) adott otthont, a megbeszélés hatékonyságát pedig a személyes jelenlét mellett a találkozó hibrid jellege növelte, ezáltal a pénteki napon a résztvevő partnerek kollégái nagyobb számban tudtak bekapcsolódni a megbeszélésbe.

A BESPOKE projekt az ERASMUS+ program keretében kapott támogatást 2022-ben. A 2 évre tervezett fejlesztésben a koordinátor BGE mellett 5 partner vesz részt és közel 220.000 Euró támogatás használható fel a tervezett eredmények megvalósítására. A projekt a BGE stratégia céljaihoz szorosan kapcsolódik, hiszen a diplomásoknak az európai kontextusban történő, korszerű felkészítése a digitális környezetben történő álláspályázati helyzetekre, valamint munkahelyi belső és ügyfelekkel történő egyeztetésekre kiegészíti a BGE nemzetköziesítési és digitalizációs stratégiai céljait egyaránt. Emellett az FHWS és a BGE között kettős diplomaszerződésen alapuló, két irányban zajló hallgatói mobilitás is folyamatos, így a projektnek köszönhetően a két egyetem együttműködése kutatási szinten is bővíthető, elmélyíthető.

A partnertalálkozón a megjelenő résztvevőket Rainer Wehner és Markus Engert házigazdák köszöntötték az egyetemi épület tetőteraszán rendezett kisebb fogadáson, majd a következő nap a partneregyetemek különböző munkacsoportokat, munkacsomagokat és a következő néhány hónapra vonatkozó projektfeladatokat vitatták meg, kitérve a projektmenedzsment feladatokra és az adminisztrációra is. A szakmai egyeztetés leginkább a BESPOKE Módszertani Kézikönyv kidolgozására, szakmai fejlesztésére irányult: David Parker vezetésével jelentős előrelépés történt a kézikönyv fejezeteinek kidolgozásában, és a partnerek által új témajavaslatok is bekerültek a tervezetbe. Mindemellett a résztvevők áttekintették a disszeminációs lehetőségeket (honlap és új hírek közzététele, hírlevél valamint közösségi média felületek kidolgozása) és a minőségbiztosítási kérdéseket is.

Kifejezetten dinamikus és hasznos megbeszélés folyt, a partneregyetemek nagy lelkesedéssel várják a következő partnertalálkozót és a kapcsolódó képzési programot, amely a csehországi Olomoucban lesz 2022. október 10-13. között.

Bővebben a BESPOKE projektről ITT olvashatnak.


2025 - Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem - Minden jog fenntartva v1.12.0
Hasznos linkek
  • Közérdekű adatok
  • Intézményi tájékoztató
  • Informatikai útmutatók
  • Elérhetőségek
  • Pályázati felhívások
  • Fejlesztéseink
  • Felhasználási feltételek
  • Süti beállítások
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Akadálymentesítési nyilatkozat
  • Hallgatói Követelményrendszer
  • Visszaélés-bejelentési rendszer
Kövess minket
készítette