BBS Main page
    Kiválasztott nyelv
    EN - English
    Váltásnál az adott nyelven elérhető információk jelennek meg.
  • HU - Magyar
Students' page

Faculty of Finance and Accountancy

FFA

Faculty of Finance and Accountancy
PSZK
FFA
Acknowledgements and opportunities

Lehetőségek

A BGE tudományos tevékenységre vonatkozó stratégiai célja: „alkalmazott kutatással a gazdasági és társadalmi hatásért”. E cél elérése érdekében az elmúlt években létrehoztuk a Kutatási Alapot és a hozzá kapcsolódó pályázati rendszert, amely forrást biztosít kollégáink saját kezdeményezésű kutatásaihoz. Emellett 2017-ben megalakult a BGE Kutatási Szolgáltató Központja, amely kutatásmódszertani tréningek szervezésével, konzultációs lehetőségekkel támogatja a BGE közösségét a színvonalas kutatások megvalósításában.

További információ a Kutatási Szolgáltató Központ honlapján található.

Kedves Kollégám!

Kérjük, hogy az alábbi pályázatot elektronikusan (ebben az esetben az aláírt űrlapot beszkennelve) vagy papíron, minden mellékletével együtt juttassa el hozzánk (Dr. Király Gábor kiraly.gabor@uni-bge.hu). Amennyiben két héten belül nem érkezne válasz, kérjük, hogy jelentkezzen nálunk és kérdezzen rá.

A pályázásnál kérjük, hogy vegye figyelembe:
  • Javasoljuk, hogy a pályázata leadása előtt egyeztessen a kari tudományos dékánhelyettessel!
  • Olyan magas minőségi szakmai és/vagy tudományos rendezvényeken, képzéseken való részvételt szeretnénk támogatni, amelyek közvetlenül becsatornázhatók az oktatási, oktatásfejlesztési, valamint kutatási gyakorlatba.
  • A támogatás felső határa 300e Ft/pályázat.
  • Kérjük, hogy a szállásnál csak nagyon indokolt esetben válasszon 3 csillagnál magasabb minősítésű szállodát.  
  • Saját személyautóval történő utazást kiküldetéssel, a NAV által meghatározott üzemanyagnormák + 9 Ft/km amortizáció figyelembevételével tudjuk elszámolni/finanszírozni. Nyilatkozat gépkocsi használathoz című nyomtatvány kitöltése, valamint a törzskönyv és a forgalmi engedély másolata szükséges.
  • Repülőjegy beszerzése csak az egyetemen keresztül történhet (semmiképpen nem tudjuk utólag elszámolni). A repülőjegy ára a közbeszerzésben drágább lehet, mint az internetes kereséssel talált árak - ezért kérjük, hogy ezzel kalkulálva 50 %-kal magasabb árat állítsanak be!
  • Kérjük, hogy a részvételtől számított 8 napon belül adja le az költségelszámolását, valamint 30 napon belül készítse el a beszámolót és küldje el a tudományos dékánhelyettesnek. Javasoljuk, hogy tanszéki kollégáit is tájékoztassa, adja tovább a rendezvényen, képzésen szerzett tapasztalatokat.
  • Kérem, vegye figyelembe, hogy a költségekről számla csak a beszerzési igénybejelentő jóváhagyása után kérhető (a jóváhagyásról és a további teendőkről email-ben tájékoztatjuk)


Az elbírálásnál előnyt jelent: 
  1. Részvétel doktori képzésben.
  2. Részvétel folyó oktatási innovációs projektekben, fejlesztésekben.
  3. Részvétel jelenleg futó kutatási projektben. Ehhez kapcsolódó aktív publikációs gyakorlat.


Egyéb szempontok: 
  1. Személyenként évente legfeljebb egy (hazai vagy nemzetközi) rendezvény, képzés támogatható kari keretből.
  2. Egy rendezvényen, képzésen egy személy vehet részt (indokolt esetben ettől el lehet térni, de ezt előzetesen egyeztetni kell a tudományos dékánhelyettessel és/vagy a dékánnal).


Elszámolás:
  • Minden költségről (pl. szállás, regisztráció, vonatjegy) csak az Egyetem nevére szóló számlákat (vagy BGE és a cím: 1055 Budapest, Markó u. 29-31. vagy BGE PSZK és a cím 1049 Budapest Buzogány u.10-12.) tudjuk elszámolni.
  • A vonattal/busz számla mellé a jegyet is csatolni szükséges. Vonat/busz 2. osztály teljesárú jegy számolható el.
  • Az idegen nyelvű számlákat tükörfordítással kérjük leadni.
  • Amennyiben Ön által kerül kifizetésre egy számla, úgy a számla mellé a banki visszaigazolást (banki felületről kinyomtatva), kp. fizetésnél nyilatkozatot csatolni szükséges a számla mögé.


Dr. Király Gábor

tudományos dékánhelyettes

Our teachers and researchers receive the award for their publications.


Recipients of recent years:

  • Winner of the scientific publication - book category, 2018: 

Losoncz, Miklós: Az Egyesült Királyság kilépése az EU-ból és az európai integráció (The UK's exit from the EU and European integration)


  • Winner of the scientific publication -article - research category, 2018:

Kása, Richárd – Heidrich, Balázs – Losoncz, Dávid – Demeter, Krisztina – Jenei, István: The impact of shop floor culture and subculture on lean production practices. International Journal of Operations & Production Management. Vol. 37 Issue: 2, pp.205-225.

Zsófia Szécsi was a student of the predecessor of our University, the College of Finance and Accountancy, who passed away suddenly at a young age. To keep her memory alive at the University, her mother and brother established a commemorative award in her name. The student who has won first prize in the final of the National Scientific Student’s Council (OTDT) or in the absence of such a student, one who in the opinion of the jury, deserves a special prize will win the certificate and the accompanying HUF 200,000 prize money each year. 

Awarded students of recent years:


2019:
  • Eckert Emília: FinTech: Disruptions in Wealth Management


2018:
  • Besenyei Zsuzsa: Mesterséges siker-csapat bárkiből? (An artificial success team from anyone?)


2017:
  • Lukács László István: A közösségi költségvetési számvitel fejlődése és kihívásai a 21. században (Developments and challenges of community budget accounting in the 21st century)


2016:
  • Pál Eszter: Az ár placebo hatása (The placebo effect of price)


2015:
  • Tóth Zita Gabriella: Előítélet kontra nyitottság, avagy merre tart a világ az új generációk szemszögéből (Prejudice versus openness, or where the world is heading from the perspective of new generations)


2014:
  • Görcsi Gergely: Az önköltségszámítás, mint lehetőség a hatékony gazdálkodás megteremtésére (Cost calculation as an opportunity to create efficient management)


2013:
  • Csiszár István: Befektetési alapok kvantitatív teljesítményértékelése (Quantitative performance evaluation of investment funds)


2012:
  • Cinkotai Norbert és Gál Balázs: Esztergom város önkormányzata pénzügyi helyzetének elemzése (Analysis of the financial situation of the municipality of Esztergom)


2011:
  • Murvai Tamás: A PPP programok célja, eredményessége, eredménytelensége a közösségi beruházások finanszírozásában, különösképpen Magyarországon (The aim, effectiveness, and ineffectiveness of PPP programs in financing community investments, especially in Hungary)


2010:
  • Petróczi Attila István: Az ügyfélszegmentálásban rejtőző potenciál kiaknázásának lehetőségei a telekommunikációs szektorban (Opportunities to exploit the potential in customer segmentation in the telecommunications sector)


2009:
  • Kepenyes Bernadett: A Génforrás megőrzés vagy genetikai módosítás egy projekt fényében (Gene Source Conservation or Genetic Modification in the Light of a Project)


2008:
  • Kormanik Soma: Operációkutatás a több biztosítós egészségügyben (Operations research in multi-insured healthcare)


2007:
  • Békési Orsolya: A helyi adókról, kiemelten a helyi iparűzési adóról (About local taxes, especially local business tax)


2006:
  • Borsi Ágnes: A keresztértékesítés bevezetése egy kereskedelmi bank telefonos ügyfélszolgálatában (Introduction of cross-selling in a commercial bank's telephone customer service)


2005:
  • Kollát Dénes Pál: A Risk Management rendszerek bevezetése a nagyvállalati gyakorlatban (Introduction of Risk Management Systems in Corporate Practice)

According to the BBS Award Regulations, the Dean may present a person with the Gold Ring Award who has been in full-time employment with the University or its predecessor for at least 10 years and has significantly contributed to the Faculty's reputation and recognition, played an important role in increasing the quality of the education, or is a recognised representative of his/her field.

The award can be given to a full-time instructor and a non-instructor employee of the University annually.

 

The following employees received the award:


2020:
  • As an instructor, Zsolt Antal Szabó, instructor of practice, Department of Business Information Technology,
  • as a non-instructor, Mrs. Katalin Balázsi dr. Farkas, college associate professor, Deputy Dean for Education.


2019:
  • As an instructor, Mrs. Géza Magyar, college associate professor, Department of Languages for Finance and Business, 
  • as a non-instructor, Imre Bálint is the head of the dormitory of the FFA. 


2018:
  • As an instructor, Dr. Ákos Gubán, college professor, head of the Department of Business Information Technology, 
  • as a non-instructor, Lajos Ujváry,  the head of the IT and Education Technology Department. 


2017:
  • As an instructor, Dr László Gyulai, college associate professor, lecturer at the Department of Finance, 
  • as a non-instructor, Mrs. László Antal Mayer, the financial administrator of GMO.


2016:
  • As an instructor, Dr Sándor Molnár, college professor, head of the Department of Methodology, 
  • as a non-instructor, Szilvia Korom, the head of the Central Library. 


2015:
  • As an instructor, Dr József Pucsek, college associate professor, deputy head of the Department of Accountancy, 
  • as a non-instructor, Edit Olaj, an employee of the Division of Educational Services.


2014:
  • As an instructor, István Görgényi, college associate professor, deputy head of the Department of Languages for Finance and Business, 
  • as a non-instructor, Dr Kinga Takács, head of the Dean's Office.


2013:
  • As an instructor, Dr Tibor Bíró, college associate professor, head of the Department of Controlling, 
  • as a non-instructor, Dr József Rozgonyi, director of the Salgótarján Institute.


2012:
  • As an instructor, Dr Erzsébet Bódi, Deputy Dean of Education of the Faculty, Lecturer of the Institute of Economics, 
  • as a non-instructor, Tamás Cirkos, Director of the Centre for Continuing Education and Vocational Training.


2011:
  • As an instructor, Dr András Jánosa, Head of the Department of Methodology, 
  • as a non-instructor, Olga Szűcs, Head of the Division of Educational Services.


2010:
  • As an instructor, Dr Imre Sztanó, Head of the Department of Accountancy, 
  • as a non-instructor, Mrs. Béla Sipos, the Economic Director of the FFA.

Budapest Business School Regulations on the Establishment and Donation of Awards and Honorary Certificates § 20 / C Silver Ring Award. 

 

(1) The Silver Ring (alumni award) may be awarded to former students who have achieved outstanding professional results after graduating from the College, thereby: 

a) brought fame to the Faculty, 

b) advanced its reputation, 

c) contributed to the evolution of Faculty student-life, and alumni relations. 

(2) Recommendations to the award may be put forward by the faculty heads, lecturers, and the Career Office. 

(3) The award may be presented to a maximum of 2 persons per year at the so-called Alumni event. 

(4) The awarded person will receive a Certificate of Award and a Silver Ring.


Awarded persons of recent years:


2019:
  • dr. Imre Sztanó Deputy Rector, Deputy Director General of the FFA, Head of Department 


2018:
  • Csilla Tamásné Czinege Ministry of Finance, Deputy State Secretary for Tax Affairs 


2017:
  • János Szász OTP Factoring Group, CEO


2016:
  • Csaba Thurzó Hungarian Post, Controlling Director
  • Ákos Burján PwC partner


2015:
  • Péter Benedek IBM Director


2014:
  • Csaba Nagy Hungarian Development Bank, CEO


2013:
  • Ilona Dávid Chairman and CEO of MÁV Zrt
  • Judit Gondos Ministry of National Economy, State Secretary for Administration


2011:
  • Tamás Erdei Banking Association, President
  • dr. Sándor Csányi OTP, Chairman and CEO

In the 2010/11 academic year, FFA HÖK established the “Honorary Classmate” award with the intention of creating a tradition, recognising the outstanding teaching and other activities of the person who significantly enhanced the students' professional development by conveying his/her knowledge in a comprehensible way and reacted flexibly to the students’ problems. According to the regulations, the award (which is a commemorative pen and a certificate) is presented at the opening of the academic year, the winner may say farewell to the graduates of the given year at the graduation ceremony.

Honorary Classmates of recent years:


2021:
  • dr. Gábor Réthi college associate professor, Department of Management


2019:
  • László Gehér, Instructor of Practice of the Department of Applied Quantitative Methods


2018:
  • Dr Miklós Fellegi, Associate Professor of the Department of Finance


2017:
  • Marcell Radványi language teacher at the Department of Finance and Accountancy


2016:
  • dr. Dóra Dobák, College Associate Professor at the Department of Business Information Technology


2015:
  • dr. Attila Veress Deputy Head of the Department of Accountancy and College Associate Professor


2014:
  • dr. Sára Csillag Head of the Department of Entrepreneurship and Human Resources, associate professor


2013:
  • dr. Imre Sztanó Head of Department, College Associate Professor


2012:
  • György Hauber Senior Lecturer at the college
2011:
  • dr. József Pucsek College Associate Professor

Mr Jaakko Kaarle Mauno Rauramo graduated from the University of Helsinki of Technology and then studied at Stanford University. He started working as an engineer at Sanomaprint in 1966. After serving as a product manager and then general manager, he became vice president of the Sanoma Corporation in 1976, and between 1984-97 and 1997-99 he served as the president of a group of companies. Since 2001, he has been the Chairman of the Board of Sanoma. 

Mr Jakko Kaarle Mauno Rauramo assisted in the adaptation of the Finnish practice-oriented higher education model in Hungary and the implementation of the Team-Academy within BBS. His extensive corporate relationships were well utilised to provide mentors in the training. 

In 2011, the FFA expressed its appreciation and gratitude by awarding him the title of Professor Honoris Causa. 

In 2012, the title was awarded to Mikko Kosonen, President of SITRA (Finnish Innovation Fund), on the occasion of the Hungarian Science Festival. 

Mikko Kosonen gave a successful lecture on “Strategic Leadership in Dynamically Changing Times” at the Faculty of Finance and Accountancy. He helped BBS’s teaching and research activities by generating innovative collaborative projects. Through the economic organisation of the Embassy of Finland (FinPro), he also supported the student entrepreneurship groups of the Team Business specialisation that adopted the Finnish model.