The Department of Languages for Finance and Business Management offers general business language courses and language courses for specific purposes (LSP) in English, German and Hungarian as a foreign language. Business skills development courses offered by the Department (e.g. business communication, intercultural communication, international negotiation skills, emotional intelligence, problem solving, assertive communication, career building, study techniques, academic and argumentative writing) aim to develop those skills that are necessary in the world of business and work.
There are 22 permanent staff members and 5 to 10 lecturers at our Department, who offer a total of nearly 20 different courses of languages for specific purposes and communication. The teaching materials prepared in the scope of the Department’s curriculum and teaching material development activities are characterized by constant renewal in terms of their content and methodological approach, and are also regularly updated to fit the needs of the 21st century. In the course of its daily activities, the Department considers language competence development, business skills development, active support for the acquisition of lifelong learning competencies and joint work based on partnership, both with the Department’s instructors and its students, to be its highest priority.
Our Department’s main fields of research are connected to language teaching, teaching languages for specific purposes and disciplines related to the Department’s educational profile (language pedagogy, interculturality, cultural education, cultural and intercultural studies, communication, skills development, translation studies, terminology, descriptive linguistics). In addition to the above, the members of our Department individually or jointly research the theoretical and practical aspects of the following fields of science: telecollaboration, 21st century skills, alternative assessment, presentation skills, language pedagogy, teaching methodology, text linguistics, student resilience, artificial intelligence, individual and cultural differences between language learners.
Recent publications:
- Bánhegyi Mátyás, Bocz Zsuzsanna, Fajt Balázs (2023) Gazdasági képzésben részt vevő egyetemi hallgatók intézményválasztási és nyelvtanulási motivációi EU-s és hazai kontextusban PORTA LINGUA 2023: 81-93.
- Bánhegyi Mátyás, Fajt Balázs (2023) Improving university students’ ESP writing skills through a process-based portfolio approach ACTA UNIVERSITATIS SAPIENTIAE PHILOLOGICA 15: 56-74.
- Benke Eszter, Judit Török (2023) REFLECTIONS ON THE CASE METHOD: CASE STUDY MATERIAL WRITING AND THE APPLICATION OF THE CASE STUDY IN THE CLASSROOM In: Pavlíková, Žaneta (szerk.) FOREIGN LANGUAGES IN CHANGING TIMES XIII: REVIEWED CONFERENCE PROCEEDINGS FROM AN INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE Bratislava, Szlovákia: Vydavatelstvo Ekonóm, 9-17.
- Csányi Eszter, Virágh Árpád Nyelvtanulás. Nyelvtanulás? Nyelvtanulás! (2023) In: Szegedi, Krisztina (szerk.) Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet Budapest, Magyarország: Budapesti Gazdasági Egyetem, 59-67.
- Fajt Balázs, P. Márkus Katalin (2023) Angol és német nyelv és nyelvtanár szakos hallgatók szótárhasználati szokásainak és a szótárhasználat oktatásához kapcsolódó attitűdjeinek modellezése ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY XXIII.: 120-131.
- Fajt Balázs, Bánhegyi Mátyás P. Márkus Katalin (2023) The Interrelationship between EFL Learning Motivation and Dictionary Use INTERNATIONAL JOURNAL OF LEXICOGRAPHY Paper: 7471785
- Fajt Balázs (2023) Motivation to learn Hungarian as a Foreign Language in the Hungarian higher education context: A pilot study In: Milada, Nagy; János, Sáringer (eds.) Economy, Geopolitics and Society Bp, Hungary: Aposztróf Kiadó 149-167.
- Sándor Eszter (2023) Professional identity, working in English and the effectiveness of Business English courses at university: young business professionals’ experience at multinational companies – results of a pilot study In: Milada, Nagy; János, Sáringer (szerk.) Economy, Geopolitics and Society Budapest, Magyarország: Aposztróf Kiadó, 167-191.
- Sándor Eszter (2023) A gazdasági felsőoktatásban tanuló hallgatók szaknyelvtanulási motivációja és az angol közvetítőnyelvi használatával kapcsolatos attitűdje: egy próbakutatás eredményei In: XXIII. SZOKOE Nemzetközi Szaknyelvi Konferencia: Szinergia és innováció a szaknyelvoktatásban és -kutatásban Pécs, Magyarország: Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar, 30.
- Sándor Eszter, Vékási Adél (2023) Mit ad nekünk a mesterséges intelligencia? – avagy van-e szükség az íráskészség fejlesztésére az üzleti angol kurzusokon In: Szegedi, Krisztina (szerk.) Alkalmazott kutatással a gazdasági és társadalmi hatásért Budapest, Magyarország: Budapesti Gazdasági Egyetem, 161-173.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2023). Improving university students’ cooperation skills through portfolio projects: A pilot study. JOURNAL OF ADULT LEARNING KNOWLEDGE AND INNOVATION, 6(1), 1-10.
- Bánhegyi Mátyás; Bocz Zsuzsanna; Dósa IIdikó; Németh Eszter; Török Judit; Schiller Katalin; Fajt Balázs (2022). A digitális kényszertávoktatásról hallgatói szemmel: Egy teljes egészében online módon megvalósuló félév tapasztalatai a szaknyelv-oktatás szemszögéből. Új PEDAGOGIAI SZEMLE, 72(3-4), 74-89.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2022). Helyzetkép a tanulói autonómiáról a digitális oktatás idején: Egy kérdőíves felmérés eredményei. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 32(2), 61-73.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2022). University students’ autonomous learning behaviors in three different modes of ICT-based instruction in the COVID-19 era: A case study of lockdown learning. STUDIES IN SELF-ACCESS LEARNING JOURNAL, 13(1), 5-30.
- P. Márkus Katalin; Fajt Balázs; Dringó-Horváth Ida (2023). Dictionary skills in teaching English and German as a Foreign Language in Hungary: A questionnaire study. INTERNATIONAL JOURNAL OF LEXICOGRAPHY, 36(2),173-194.
- Bereczky Klára (2022). 21. századi készségek fejlesztése: Oktatás esettanulmányokkal. PORTA LINGUA, 2022(2), 135-144.
- Fajt Balázs; Bánhegyi Mátyás; Vékási Adél, Cseppentő Krisztina (2022). A nyelvvizsga-moratórium margójára: Nyelvtanárok es idegen nyelven szaktárgyakat oktatók véleményei. MODERN NYELVOKTATAS, 28(3-4), 71-91.
- Fajt Balázs (2022). Hungarian secondary school EFL teachers’ perceptions of their students’ individual differences: A validation study. PORTA LINGUA, 2022(2), 93-100.
- Fajt Balázs (2022). Mit nézel a Netflixen? Avagy hogyan tanuljunk idegen nyelvet sorozatok segítségével. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 32(8-9) 104-117.
- Fajt Balázs; Vékási Adél (2022). Szőkincsbővítés a Disco Elysium című videójátékban: Egy videójáték lexikai lefedettsége. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 32(6) 93-103.
- Fajt Balázs; Vékási Adél (2022). Videójátékok és nyelvtanulás: Véletlenszerű (szak)szókincs-elsajátítás videójátékokon keresztül. PORTA LINGUA, 2022(1), 131-138.
- Fajt Balázs; Bánhegyi Mátyás; Vékási Adél, Cseppentő Krisztina (2022). Nyelvtanári és -oktatói vélemények a nyelvvizsga-moratóriumról: Egy pilotkutatás bemutatása. PORTA LINGUA, 2022(1), 123-129.
- Fajt Balázs (2022). A nyelvtanulási támogatása szótárak segítségével: Három kétnyelvű szótár kritikai összehasonlítása. MODERN NYELVOKTATÁS, 28(1-2), 36-50.
- Sándor Eszter (2022.) Challenges faced by young business professionals in using English as a language of work: Piloting a long interview guide. PORTA LINGUA, 2022(2), 125-131.
- Bánhegyi Mátyás; Nagy Judit (2021). Exploring the Exploration of Canada as a Topic for the English Classroom. ORPHEUS NOSTER, 13(2), 19-32.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2021). A BGE első évfolyamos egyetemi hallgatóinak intézményválasztási és nyelvtanulási motivációi. PORTA LINGUA, 2021(1), 87-98.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2021). A kooperáció fejlesztése a felsőoktatásban a portfóliómódszer segítségével: Hallgatói attitűdváltozás egy kérdőíves vizsgálat eredményeinek tükrében. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 31(5), 72-91.
- Fajt Balázs (2021). Hungarian secondary school students’ extramural English interests: The development and validation of a questionnaire. WORKING PAPERS IN LANGUAGE PEDAGOGY, 16(1), 36-53.
- Fajt Balázs; Török, Judit; Kövér, Péter (2021). Egyetemi hallgatók digitális oktatással kapcsolatos véleményei: Egy feltáró kutatás eredményei. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 31(6), 72-83.
- Győri Zsuzsanna; Madarasiné Szirmai Andrea; Csillag Sára; Bánhegyi Mátyás (2021). Corporate Social Responsibility in Hungary. In: Idowu, Samuel O. (szerk.) Current Global Practices of Corporate Social Responsibility: In the Era of Sustainable Development Goals (pp. 193-211). Cham, Svájc: Springer-Verlag.
- P. Márkus Katalin; Fajt Balázs (2021). Anglisztika szakos hallgatók szótárhasználati szokásai: Egy interjúkutatás eredményei. ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE, 71(9-10), 24-41.
- P. Márkus Katalin; Fajt Balázs; Dringó-Horváth Ida (2021). A célnyelv hatása a szótárhasználati szokásokra. ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY, 21(1), 157-172.