Idén tavasszal ismét megrendezésre került a PSZK-n a TDK felkészítő workshop, amely immár hagyományszerűen támogatja azokat a hallgatókat, akik szeretnének elmélyedni a tudományos kutatás világában. A március 24-én induló, több héten át zajló program célja nemcsak az volt, hogy elméleti tudást adjon át, hanem hogy gyakorlati segítséget nyújtson a Tudományos Diákköri Konferenciára való felkészülésben is.
A workshop során a hallgatók megismerkedhettek a tudományos munkák felépítésével, valamint a kutatási kérdések megfogalmazásának és a kutatási terv készítésének folyamatával. Az alkalmak során hangsúlyt kaptak a kvantitatív és kvalitatív kutatásmódszertanok, és a résztvevők olyan készségeket sajátíthattak el, amelyek segítik őket abban, hogy magabiztosan nekilássanak egy saját kutatási projekthez.
Elhangoztak hasznos tanácsok azzal kapcsolatban is, hogy milyen előadásmódot érdemes alkalmazni. A program célja az volt, hogy a hallgatók ne csak elméletben, hanem a gyakorlatban is megismerkedjenek a kutatási folyamat minden lépésével, így készen álljanak arra, hogy saját TDK dolgozatot írjanak.
A workshop egyik legnagyobb előnye, hogy a résztvevők nemcsak szakmai tudást szereztek, hanem betekintést nyertek a tudományos közéletbe is. A program során szerzett tudás segítette őket abban, hogy ne csak a kutatási munkát végezzék el, hanem azt egy jól megírt, világosan prezentált formában tálalják a tudományos közönség számára. A workshop zárásakor sok hallgató jelezte, hogy már nem tűnik annyira ijesztőnek a TDK, hanem egy izgalmas kihívásként tekintenek rá, amely lehetőséget ad számukra, hogy saját témájukat alaposan feltárják és bemutassák.
Végső soron elmondható, hogy a TDK felkészítő workshop nemcsak a kutatási folyamat ismereteinek elsajátítását segítette elő, hanem hozzájárult a hallgatók tudományos fejlődéséhez és szakmai előrehaladásához is. A jövő tudósai már most elindulhatnak kutatásaikkal, és a workshopon szerzett tapasztalatok nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy sikeresen képviseljék a PSZK-t az 2025 őszi TDK konferencián.
„A kutatás azt jelenti, hogy azt látjuk, amit mindenki látott, és arra gondolunk, amit senki sem gondolt.”
– Szent-Györgyi Albert -
Hallgatói hangok: Miért érdemes részt venni a TDK felkészítő programban?
„A TDK felkészítő workshop nagyon inspiráló volt, és igazán meghozta a kedvem a TDK-záshoz. Az előadások és gyakorlati foglalkozások segítettek abban, hogy magabiztosabban álljak neki a kutatásnak, és most már sokkal reálisabbnak érzem, hogy saját dolgozatommal is részt vegyek a konferencián. Jó döntés volt elmenni, és mindenkinek ajánlom, aki gondolkodik a TDK-n!” (Annamária, gazdálkodási és menedzsment alapszak, II. évfolyam)
„A workshop elején nem igazán tudtam hogyan is kellene nekiállnom megírni egy jó TDK dolgozatot, azonban ez a programsorozat végére teljesen megváltozott. Rengeteg ötlettel és még több motivációval zárult számomra a TDK felkészítő workshop és már teljesen biztos vagyok abban, hogy szeretnék én is TDK-zni. A workshopot mindenkinek csak ajánlani tudom, annak is, akinek már konkrét elképzelése van arról, hogy mit szeretne és olyanoknak is, akik még nem igazán biztosak benne. Rengeteg tudással gazdagodtam és ezeket biztos vagyok benne, hogy mind fel fogom tudni használni a dolgozatom megírásakor.” (Lilla gazdálkodási és menedzsment alapszak, II. évfolyam)
„A kurzussorozat nagyon sokat adott számomra, amit az előadások magas színvonala és az oktatók bátorítása eredményezett. A program felépítése segítette a kutatómunka pontos megtervezését, a megfelelő téma kiválasztásától, a módszertan megalkotásán át, valamint a prezentálás minőségéig egyaránt hasznos tanácsokkal láttak el. Olyan tudást kaptunk szerintem, melynek segítségével könnyedén meg fogjuk tudni írni a TDK-, valamint a szakdolgozatunkat. Hálás vagyok, hogy részt vehettem rajta.” (Szabó Lea gazdálkodási és menedzsment alapszak, II. évfolyam)
„A következő félévben kerül sor a szakdolgozatom megírására, ezért szerettem volna minél több gyakorlati és elméleti tudást elsajátítani, hogy magabiztosan vághassak neki a kutatásnak. A TDK workshop tökéletes lehetőségnek tűnt arra, hogy fejlesszem kutatási készségeimet – legyen szó szakirodalom-elemzésről, interjúkészítésről vagy a tudományos érvelés finomhangolásáról. A kurzusok során azt reméltem, hogy széles körben betekintést nyerhetek a tudományos munka világába. Olyan gyakorlati tudást szerettem volna kapni, amit ténylegesen alkalmazni tudok majd a saját kutatásomban. A kurzus rendkívül sokrétű volt, és több aspektusból mutatta be a tudományos munka folyamatát. Az intenzív előadások során megtanulhattuk a kvantitatív kutatásmódszertan alapjait, valamint megtanulhattuk, hogyan kell tudományos eredményeket hatékonyan prezentálni. A második negyedév időszakban pedig olyan témák kerültek elő, mint a kutatások gyakorlati alkalmazása, a tudományos munkák felépítése, a kutatási terv kidolgozása és a tudományos vitakultúra. Különösen hasznos volt az a rész, ahol konkrét tanulmányokat elemeztünk, hiszen ez segített megérteni, hogyan lehet kritikusan értelmezni az információkat és rendszerezni a saját kutatásunkat. Ezek nemcsak az egyetem során, de később a szakmai életben is fontosak lehetnek. Számomra minden alkalom izgalmas volt, de ha egyet ki kellene emelni, akkor talán a kutatási terv összeállításával foglalkozó előadás volt a legkiemelkedőbb. Rádöbbentem, mennyire fontos, hogy egy kutatás alaposan átgondolt és jól strukturált alapokon nyugodjon, mert ez határozza meg a projekt sikerességét. Hasonlóan érdekes volt a szakirodalom-elemzési alkalom, amely során megtanultuk, hogyan lehet hatékonyan feldolgozni tudományos szövegeket, és kiszűrni a releváns ás nem releváns információkat. Ez az előadás teljesen új megközelítést adott számomra az irodalomkutatáshoz, és segített átlátni, hogy egy-egy tanulmány milyen mélységekben bontható ki. A workshop alatt rengeteg inspiráló gondolat született bennem – új kutatási területek merültek fel a szakdolgozatom témájával kapcsolatban, és úgy érzem, sokkal magabiztosabban tudok belevágni a munkába. Az oktatók stílusa különösen motiváló volt. Az előadók stílusa pedig kifejezetten motiváló volt – közvetlenek, segítőkészek és szakmailag nagyon felkészültek. Külön értékeltem, hogy nemcsak elméleti tudást adtak át, hanem gyakorlati példákon keresztül is bemutatták a tanultakat. Mindenképpen ajánlom ezt a kurzust azoknak, akik TDK dolgozat megírásán gondolkoznak, vagy éppen a szakdolgozatra készülnek. A workshop során szerzett tudás nemcsak elméleti szinten segít, hanem valóban alkalmazható az önálló kutatás során is. Ha valaki szeretne egy stabil alapot kapni a kutatáshoz, és azt is megtanulni, hogyan kell tudományosan érvelni, rendszerezni és bemutatni az eredményeit, akkor ez a kurzus tökéletes választás számára. A megszerzett tudás hosszú távon is kamatoztatható és biztos vagyok benne, hogy a saját munkám során rengeteget fogok profitálni belőle.” (Nagy Adrienn pénzügy és számvitel alapszak, III. évfolyam; a Lámfalussy Sándor Szakkollégium elnöke)
Mezei-Kovács Annamária (gazdálkodási és menedzsment alapszak, II. évfolyam; demonstrátor)
Somosi Lilla Anna (gazdálkodási és menedzsment alapszak, II. évfolyam; demonstrátor)
A BGE PSZK Tudományos Diákköri Tanácsa által 2024. júniusában benyújtott „TDK felkészítő workshop” című pályázat az NTP-HHTDK-24 kiíráson 2.000.000 Ft vissza nem térítendő támogatást nyert (okiratszám NTP-HHTDK-24-0038). A pályázatban szereplő programok a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Tehetség Program támogatásával valósulnak meg.
Facebook: Nemzeti Tehetség Program – 1823
https://www.facebook.com/nemzetitehetsegprogram.1823
Instagram: www.instagram.com/nemzetitehetsegprogram/