Egyetemünk Szenátusa Arany Pecsétgyűrű kitüntetést adományozott a tanévnyitó ünnepségen Balázsiné Dr. Farkas Katalin, a Számvitel Tanszék egyetemi docense, a Pénzügyi és Számviteli Kar oktatási dékánhelyettese részére, a kar hírnevének növeléséért, illetve a több éves oktatásszervezési és fejlesztési munkájának elismeréséért. Az elismerés kapcsán az oktatásszervezés területén elért BGE sikerekről és a jövő kihívásairól beszélgetünk a kitüntetettel.
Melyek azok a sikerek, amelyekre a legbüszkébb az elmúlt 16 évből?
2007-ben a Felsőfokú Szakképzési Központ vezetőjeként kezdetem a pályafutásomat az Egyetem Pénzügyi és Számviteli Karán. Hat évig láttam el ezt a feladatot, ezekből az időkből is szép emlékeket őrzök. Abban az időben sok hallgatót vonzottunk be az akkori felsőfokú szakképzésbe, a munkaerőpiac megismerte a képzéseinket, és szívesen foglalkoztatta a nálunk végzett hallgatókat.
Tizenegyedik éve vagyok a PSZK oktatási dékánhelyettese, amire a legbüszkébb vagyok, az a stabil csapat, akikkel együtt dolgozhatok: vezetőtársak, oktatók, tanszékvezetők, ügyintéző kollégák.
Három programot emelnék ki, amelynek az indításában szerepet vállaltam, és amire igazán büszke vagyok: a Kiváló Oktató Program (KOP), aminek célja volt a folyamatosan magas színvonalú oktatói tevékenység anyagi elismerése; az első évfolyamos hallgatók beilleszkedését segítő Mentorprogramunk, amit a kari HÖK komoly toborzó, szervező munkájával csiszolunk egyre hatékonyabbá évről-évre. Jelenleg több mint 100 felsőbb évfolyamos mentor segíti a nappali képzést elkezdő közel 1800 fő első évfolyamos hallgatót. Legújabb, harmadik éve futó kezdeményezésünk a PSZK+ tehetséggondozó programunk, ahol a mintatantervben szereplő tananyaghoz képest magasabb tudás megszerzésére elkötelezett, nappali alapképzésben részt vevő hallgatókkal kiemelten foglalkozunk. A programban megszerezhető plusz kompetenciákat a munkaadók is örömmel fogadják.
Jelenleg, mik jelentenek leginkább kihívást az oktatásszervezés és az oktatásfejlesztés terén karunkon?
Szeretnénk a Karon megszokott minőségi elvárások fenntartása mellett a hallgatói eredményességet javítani. Az egyetemi tevékenységet mérő indikátorok teljesítése az akadémiai terület számára komoly kihívást jelent. A fenti két cél eléréséhez módszertani megújulásra van szükség. A jelenleg folyó képzésfejlesztés is nagy kihívás, hiszen magában foglalja a nemzetközi trendekhez való megfelelési igényt, de ezzel egyidőben a magyar munkaerőpiac igényeinek is meg kell felelni, ami elsöprő arányban a KKV szektort elvárásait jelenti.
Kissé távolabbi nézőpontból tekintve, hogy látja az üzleti felsőoktatás jövőjét? Milyen irányok és lehetőségek állnak Magyarországon vagy éppen Európában?
A digitalizáció robbanásszerű fejlődése, a mesterséges intelligencia előretörése nagyban érinteni fogja az üzleti szektort. Bizonyos standardizálható feladatok el fognak tűnni a munkaköri leírásokból. Az egyetemi oktatásban is az adatok kiszámításáról az adatok értelmezésre kell a súlypontot áthelyezni. A folyamatszemléletnek, projektgondolkodásnak kell előtérbe kerülni.
Mi az, ami a legnagyobb örömet jelenti az Ön számára a munkája során?
Mint a Kar oktatási dékánhelyettesének a legnagyobb öröm, ha a hallgatók számára az akadémiai folyamatok kiszámíthatóak. Ehhez folyamatos kommunikációra van szükség, ami a Karon dolgozó széles oktatói csapat tevékenysége, a tanszékeken és a Dékáni Hivatalban dolgozó ügyintézők munkája, a Hallgatói Önkormányzattal folyó együtt gondolkodás, és a támogató szervezetekkel való sokéves együttműködés alapján valósul meg.
Mit kívánna, ha lehetne két kívánsága: egy magának és egy a PSZK-nak?
Szeretném, ha évek múlva is azt olvasnám, hogy a PSZK képzései a legkeresettebbek, és a munkaerőpiac a BGE diplomásait örömmel foglalkoztatja.
A magamra vonatkozó kívánságot titokban tartom, mert mint tudjuk, csak akkor teljesül.
Az Arany Pecsétgyűrűről
Az Arany Pecsétgyűrű kitüntetést a Szenátus annak adományozza, aki legalább 3 éve az Egyetemmel közalkalmazotti jogviszonyban áll az akadémiai vagy kancellári szervezet tagjaként, és ezen idő alatt jelentős mértékben elősegítette az Egyetem jó hírnevének öregbítését, hazai és nemzetközi elismertségét, versenyképességét, vállalkozói kapcsolatépítését, illetve kiemelkedő szerepet töltött be az oktatás színvonalának emelésében vagy az alkalmazott kutatás területén, vagy az intézmény fejlesztését, működését alkotó módon segítette elő. A kitüntetés évente egy alkalommal egy oktató és egy nem oktató főállású kollégánk kapja.
Forrás: https://uni-bge.hu/hu/szenatus-altal-adomanyozhato-kituntetesek-es-elismeresek