A magyarországi családi vállalkozások kétharmadának annak ellenére sincs terve az utódlásra, hogy a következő években várhatóan cégvezetők ezrei érik el a nyugdíjas kort, a generációváltás elmaradása pedig a cégek megszűnéséhez vezethet. A családi cégek innovációs hajlandóságban is elmaradnak a nemzetközi átlagtól, holott a koronavírus-válság idején akár a túlélés kulcsa is lehet az innováció – hívja fel a figyelmet friss kutatásának eredményei alapján a Vállalkozásfejlesztési Központ, a Budapest LAB, amely Magyarországon elsőként kezdte el a családi vállalkozások jellegzetességeinek feltárását. A kutatás során a legalább 50 millió és legfeljebb 16 milliárd forint éves forgalommal rendelkező kis- és közepes vállalkozásokat vizsgálták - ez körülbelül ötvenezer céget jelent – egy reprezentatív mintán, azon belül pedig elkülönítették a családi cégeket. A hosszú távú kutatási program keretében 2020-ban ismételt adatfelvétellel erősítették meg korábbi becslésüket, miszerint a hazai kis- és középvállalkozások (KKV-k) valamivel több, mint fele, 58 százaléka tekinthető családi vállalkozásnak, ez nagyjából 29 000 céget jelent. Radácsi László, a Családi Vállalkozások Kutatási Program vezetője a növekedés.hu-nak elmondta: a két adatfelvétel között eltelt három év nem elegendő ahhoz, hogy nagyobb, meghatározó trendekről lehessen tanulságokat levonni, de finom mozgások már most láthatóak. Rossz hír, de nem változott az elmúlt három évben a generációváltásra való felkészültség mértéke. A családi cégek 66 százaléka saját bevallása szerint nem rendelkezik nemhogy írott, de akár csak szóban létező utódlási stratégiával sem.
A Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ kutatásairól a tudományos publikációk és working paper sorozat a következő liniken érhető el: https://uni-bge.hu/hu/budapest-lab-vallalkozasfejlesztesi-kozpont
A kutatás további eredményeiről szóló cikk most angol nyelven is olvasható itt: https://novekedes.hu/english/thousands-of-hungarian-companies-may-go-out-of-business-because-owner-retires