A Pénzügyi és Gazdálkodási Szaknyelvek Tanszék tevékenysége során angol, német, orosz és magyar mint idegen nyelvű üzleti nyelvi és specializált szaknyelvi kurzusokat kínál. A készségfejlesztő tárgyak – mint például az üzleti és interkulturális kommunikáció, karrierépítés, tanulásmódszertan – az üzleti életben és a munka világában szükséges készségek kialakítását és fejlesztését célozzák.
A Tanszéken 23 főállású és 5-10 óraadó oktat összesen 14 féle szaknyelvi és kommunikációs tantárgyat. A Tanszék fejlesztési tevékenységei során elkészült és alkalmazott tananyagokat az állandó tartalmi és módszertani megújulás, illetve a 21. századi igényekhez való alkalmazkodás jellemzi. A Tanszék tevékenysége során kiemelten fontosnak tekinti a kompetenciafejlesztést, az élethosszig tartó tudás megszerzésének aktív segítését, valamint a korrektségen alapuló közös munkát.
A Tanszék fő kutatási területei a nyelvoktatáshoz, a szaknyelvoktatáshoz és a kapcsolódó tudományterületekhez (interkulturalitás, kultúratanítás, országismeret, kommunikáció, készségfejlesztés, fordítástudomány, terminológia, leíró nyelvészet) illeszkednek. A Tanszék előbbiek mellett egyéni, valamint csoportos kutatások keretében a fentiek mellett a következő területek elméleti és gyakorlati kérdéseivel foglalkozik: telekollaboráció, 21. századi készségek, alternatív értékelés, prezentációs készségek, oktatásmódszertan, szövegnyelvészet.
Aktuális publikációk:
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2023). Improving university students’ cooperation skills through portfolio projects: A pilot study. JOURNAL OF ADULT LEARNING KNOWLEDGE AND INNOVATION, 6(1), 1-10.
- P. Márkus Katalin; Fajt Balázs; Dringó-Horváth Ida (2023). Dictionary skills in teaching English and German as a Foreign Language in Hungary: A questionnaire study. INTERNATIONAL JOURNAL OF LEXICOGRAPHY, 36(2),173-194.
- Bánhegyi Mátyás; Bocz Zsuzsanna; Dósa IIdikó; Németh Eszter; Török Judit; Schiller Katalin; Fajt Balázs (2022). A digitális kényszertávoktatásról hallgatói szemmel: Egy teljes egészében online módon megvalósuló félév tapasztalatai a szaknyelv-oktatás szemszögéből. Új PEDAGOGIAI SZEMLE, 72(3-4), 74-89.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2022). Helyzetkép a tanulói autonómiáról a digitális oktatás idején: Egy kérdőíves felmérés eredményei. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 32(2), 61-73.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2022). University students’ autonomous learning behaviors in three different modes of ICT-based instruction in the COVID-19 era: A case study of lockdown learning. STUDIES IN SELF-ACCESS LEARNING JOURNAL, 13(1), 5-30.
- Bereczky Klára (2022). 21. századi készségek fejlesztése: Oktatás esettanulmányokkal. PORTA LINGUA, 2022(2), 135-144.
- Fajt Balázs; Bánhegyi Mátyás; Vékási Adél, Cseppentő Krisztina (2022). A nyelvvizsga-moratórium margójára: Nyelvtanárok es idegen nyelven szaktárgyakat oktatók véleményei. MODERN NYELVOKTATAS, 28(3-4), 71-91.
- Fajt Balázs (2022). Hungarian secondary school EFL teachers’ perceptions of their students’ individual differences: A validation study. PORTA LINGUA, 2022(2), 93-100.
- Fajt Balázs (2022). Mit nézel a Netflixen? Avagy hogyan tanuljunk idegen nyelvet sorozatok segítségével. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 32(8-9) 104-117.
- Fajt Balázs; Vékási Adél (2022). Szőkincsbővítés a Disco Elysium című videójátékban: Egy videójáték lexikai lefedettsége. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 32(6) 93-103.
- Fajt Balázs; Vékási Adél (2022). Videójátékok és nyelvtanulás: Véletlenszerű (szak)szókincs-elsajátítás videójátékokon keresztül. PORTA LINGUA, 2022(1), 131-138.
- Fajt Balázs; Bánhegyi Mátyás; Vékási Adél, Cseppentő Krisztina (2022). Nyelvtanári és -oktatói vélemények a nyelvvizsga-moratóriumról: Egy pilotkutatás bemutatása. PORTA LINGUA, 2022(1), 123-129.
- Fajt Balázs (2022). A nyelvtanulási támogatása szótárak segítségével: Három kétnyelvű szótár kritikai összehasonlítása. MODERN NYELVOKTATÁS, 28(1-2), 36-50.
- Sándor Eszter (2022.) Challenges faced by young business professionals in using English as a language of work: Piloting a long interview guide. PORTA LINGUA, 2022(2), 125-131.
- Bánhegyi Mátyás; Nagy Judit (2021). Exploring the Exploration of Canada as a Topic for the English Classroom. ORPHEUS NOSTER, 13(2), 19-32.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2021). A BGE első évfolyamos egyetemi hallgatóinak intézményválasztási és nyelvtanulási motivációi. PORTA LINGUA, 2021(1), 87-98.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2021). A kooperáció fejlesztése a felsőoktatásban a portfóliómódszer segítségével: Hallgatói attitűdváltozás egy kérdőíves vizsgálat eredményeinek tükrében. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 31(5), 72-91.
- Fajt Balázs (2021). Hungarian secondary school students’ extramural English interests: The development and validation of a questionnaire. WORKING PAPERS IN LANGUAGE PEDAGOGY, 16(1), 36-53.
- Fajt Balázs; Török, Judit; Kövér, Péter (2021). Egyetemi hallgatók digitális oktatással kapcsolatos véleményei: Egy feltáró kutatás eredményei. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 31(6), 72-83.
- Győri Zsuzsanna; Madarasiné Szirmai Andrea; Csillag Sára; Bánhegyi Mátyás (2021). Corporate Social Responsibility in Hungary. In: Idowu, Samuel O. (szerk.) Current Global Practices of Corporate Social Responsibility: In the Era of Sustainable Development Goals (pp. 193-211). Cham, Svájc: Springer-Verlag.
- P. Márkus Katalin; Fajt Balázs (2021). Anglisztika szakos hallgatók szótárhasználati szokásai: Egy interjúkutatás eredményei. ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE, 71(9-10), 24-41.
- P. Márkus Katalin; Fajt Balázs; Dringó-Horváth Ida (2021). A célnyelv hatása a szótárhasználati szokásokra. ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY, 21(1), 157-172.