A Pénzügyi és Gazdálkodási Szaknyelvek Tanszék angol, német és magyar mint idegen nyelvű üzleti nyelvi és specializált szaknyelvi kurzusokat kínál. Az általunk oktatott készségfejlesztő tárgyak – mint például az üzleti kommunikáció, interkulturális kommunikáció, nemzetközi tárgyalástechnika, érzelmi intelligencia, problémamegoldás, asszertív kommunikáció, karrierépítés, tanulásmódszertan, tudományos és érvelő írás – az üzleti életben és a munka világában szükséges készségek kialakítását és fejlesztését célozzák.
A Tanszéken 22 főállású és 5-10 óraadó oktat összesen közel 20 féle szaknyelvi és kommunikációs tantárgyat. A Tanszék tananyagfejlesztési tevékenységei során elkészült és a napi oktatási gyakorlatban alkalmazott tananyagokat az állandó tartalmi és módszertani megújulás, illetve a XXI. századi igényekhez való alkalmazkodás jellemzi. A Tanszék tevékenysége során kiemelten fontosnak tekinti a nyelvi kompetenciafejlesztést, a készségfejlesztést, az élethosszig tartó tudás megszerzésének aktív segítését, valamint a partnerségen alapuló közös munkát mind a tanszéki oktatókkal, mint a hallgatókkal végzett, közös munka vonatkozásában.
A Tanszék fő kutatási területei a nyelvoktatáshoz, a szaknyelvoktatáshoz és a tanszék oktatási profiljához kapcsolódó tudományterületekhez (nyelvpedagógia, interkulturalitás, kultúratanítás, országismeret, kommunikáció, készségfejlesztés, fordítástudomány, terminológia, leíró nyelvészet) illeszkednek. A Tanszék előbbiek mellett egyéni, valamint csoportos kutatások keretében a fentieken túl a következő tudományterületek elméleti és gyakorlati kérdéseivel foglalkozik: telekollaboráció, XXI. századi készségek, alternatív értékelés, prezentációs készségek, oktatásmódszertan, szövegnyelvészet, reziliencia, mesterséges intelligencia, egyéni és kulturális nyelvtanulói különbségek.
Aktuális publikációk:
- Bánhegyi Mátyás, Bocz Zsuzsanna, Fajt Balázs (2023) Gazdasági képzésben részt vevő egyetemi hallgatók intézményválasztási és nyelvtanulási motivációi EU-s és hazai kontextusban PORTA LINGUA 2023: 81-93.
- Bánhegyi Mátyás, Fajt Balázs (2023) Improving university students’ ESP writing skills through a process-based portfolio approach ACTA UNIVERSITATIS SAPIENTIAE PHILOLOGICA 15: 56-74.
- Benke Eszter, Judit Török (2023) REFLECTIONS ON THE CASE METHOD: CASE STUDY MATERIAL WRITING AND THE APPLICATION OF THE CASE STUDY IN THE CLASSROOM In: Pavlíková, Žaneta (szerk.) FOREIGN LANGUAGES IN CHANGING TIMES XIII: REVIEWED CONFERENCE PROCEEDINGS FROM AN INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE Bratislava, Szlovákia: Vydavatelstvo Ekonóm, 9-17.
- Csányi Eszter, Virágh Árpád Nyelvtanulás. Nyelvtanulás? Nyelvtanulás! (2023) In: Szegedi, Krisztina (szerk.) Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet Budapest, Magyarország: Budapesti Gazdasági Egyetem, 59-67.
- Fajt Balázs, P. Márkus Katalin (2023) Angol és német nyelv és nyelvtanár szakos hallgatók szótárhasználati szokásainak és a szótárhasználat oktatásához kapcsolódó attitűdjeinek modellezése ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY XXIII.: 120-131.
- Fajt Balázs, Bánhegyi Mátyás P. Márkus Katalin (2023) The Interrelationship between EFL Learning Motivation and Dictionary Use INTERNATIONAL JOURNAL OF LEXICOGRAPHY Paper: 7471785
- Fajt Balázs (2023) Motivation to learn Hungarian as a Foreign Language in the Hungarian higher education context: A pilot study In: Milada, Nagy; János, Sáringer (eds.) Economy, Geopolitics and Society Bp, Hungary: Aposztróf Kiadó 149-167.
- Sándor Eszter (2023) Professional identity, working in English and the effectiveness of Business English courses at university: young business professionals’ experience at multinational companies – results of a pilot study In: Milada, Nagy; János, Sáringer (szerk.) Economy, Geopolitics and Society Budapest, Magyarország: Aposztróf Kiadó, 167-191.
- Sándor Eszter (2023) A gazdasági felsőoktatásban tanuló hallgatók szaknyelvtanulási motivációja és az angol közvetítőnyelvi használatával kapcsolatos attitűdje: egy próbakutatás eredményei In: XXIII. SZOKOE Nemzetközi Szaknyelvi Konferencia: Szinergia és innováció a szaknyelvoktatásban és -kutatásban Pécs, Magyarország: Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar, 30.
- Sándor Eszter, Vékási Adél (2023) Mit ad nekünk a mesterséges intelligencia? – avagy van-e szükség az íráskészség fejlesztésére az üzleti angol kurzusokon In: Szegedi, Krisztina (szerk.) Alkalmazott kutatással a gazdasági és társadalmi hatásért Budapest, Magyarország: Budapesti Gazdasági Egyetem, 161-173.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2023). Improving university students’ cooperation skills through portfolio projects: A pilot study. JOURNAL OF ADULT LEARNING KNOWLEDGE AND INNOVATION, 6(1), 1-10.
- Bánhegyi Mátyás; Bocz Zsuzsanna; Dósa IIdikó; Németh Eszter; Török Judit; Schiller Katalin; Fajt Balázs (2022). A digitális kényszertávoktatásról hallgatói szemmel: Egy teljes egészében online módon megvalósuló félév tapasztalatai a szaknyelv-oktatás szemszögéből. Új PEDAGOGIAI SZEMLE, 72(3-4), 74-89.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2022). Helyzetkép a tanulói autonómiáról a digitális oktatás idején: Egy kérdőíves felmérés eredményei. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 32(2), 61-73.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2022). University students’ autonomous learning behaviors in three different modes of ICT-based instruction in the COVID-19 era: A case study of lockdown learning. STUDIES IN SELF-ACCESS LEARNING JOURNAL, 13(1), 5-30.
- P. Márkus Katalin; Fajt Balázs; Dringó-Horváth Ida (2023). Dictionary skills in teaching English and German as a Foreign Language in Hungary: A questionnaire study. INTERNATIONAL JOURNAL OF LEXICOGRAPHY, 36(2),173-194.
- Bereczky Klára (2022). 21. századi készségek fejlesztése: Oktatás esettanulmányokkal. PORTA LINGUA, 2022(2), 135-144.
- Fajt Balázs; Bánhegyi Mátyás; Vékási Adél, Cseppentő Krisztina (2022). A nyelvvizsga-moratórium margójára: Nyelvtanárok es idegen nyelven szaktárgyakat oktatók véleményei. MODERN NYELVOKTATAS, 28(3-4), 71-91.
- Fajt Balázs (2022). Hungarian secondary school EFL teachers’ perceptions of their students’ individual differences: A validation study. PORTA LINGUA, 2022(2), 93-100.
- Fajt Balázs (2022). Mit nézel a Netflixen? Avagy hogyan tanuljunk idegen nyelvet sorozatok segítségével. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 32(8-9) 104-117.
- Fajt Balázs; Vékási Adél (2022). Szőkincsbővítés a Disco Elysium című videójátékban: Egy videójáték lexikai lefedettsége. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 32(6) 93-103.
- Fajt Balázs; Vékási Adél (2022). Videójátékok és nyelvtanulás: Véletlenszerű (szak)szókincs-elsajátítás videójátékokon keresztül. PORTA LINGUA, 2022(1), 131-138.
- Fajt Balázs; Bánhegyi Mátyás; Vékási Adél, Cseppentő Krisztina (2022). Nyelvtanári és -oktatói vélemények a nyelvvizsga-moratóriumról: Egy pilotkutatás bemutatása. PORTA LINGUA, 2022(1), 123-129.
- Fajt Balázs (2022). A nyelvtanulási támogatása szótárak segítségével: Három kétnyelvű szótár kritikai összehasonlítása. MODERN NYELVOKTATÁS, 28(1-2), 36-50.
- Sándor Eszter (2022.) Challenges faced by young business professionals in using English as a language of work: Piloting a long interview guide. PORTA LINGUA, 2022(2), 125-131.
- Bánhegyi Mátyás; Nagy Judit (2021). Exploring the Exploration of Canada as a Topic for the English Classroom. ORPHEUS NOSTER, 13(2), 19-32.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2021). A BGE első évfolyamos egyetemi hallgatóinak intézményválasztási és nyelvtanulási motivációi. PORTA LINGUA, 2021(1), 87-98.
- Bánhegyi Mátyás; Fajt Balázs (2021). A kooperáció fejlesztése a felsőoktatásban a portfóliómódszer segítségével: Hallgatói attitűdváltozás egy kérdőíves vizsgálat eredményeinek tükrében. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 31(5), 72-91.
- Fajt Balázs (2021). Hungarian secondary school students’ extramural English interests: The development and validation of a questionnaire. WORKING PAPERS IN LANGUAGE PEDAGOGY, 16(1), 36-53.
- Fajt Balázs; Török, Judit; Kövér, Péter (2021). Egyetemi hallgatók digitális oktatással kapcsolatos véleményei: Egy feltáró kutatás eredményei. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYO FOLYÓIRATA, 31(6), 72-83.
- Győri Zsuzsanna; Madarasiné Szirmai Andrea; Csillag Sára; Bánhegyi Mátyás (2021). Corporate Social Responsibility in Hungary. In: Idowu, Samuel O. (szerk.) Current Global Practices of Corporate Social Responsibility: In the Era of Sustainable Development Goals (pp. 193-211). Cham, Svájc: Springer-Verlag.
- P. Márkus Katalin; Fajt Balázs (2021). Anglisztika szakos hallgatók szótárhasználati szokásai: Egy interjúkutatás eredményei. ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE, 71(9-10), 24-41.
- P. Márkus Katalin; Fajt Balázs; Dringó-Horváth Ida (2021). A célnyelv hatása a szótárhasználati szokásokra. ALKALMAZOTT NYELVTUDOMÁNY, 21(1), 157-172.