Jelen dokumentum célja, hogy bemutassa, miként lehet letiltani olyan kéretlen, vírusgyanús, reklám jellegű leveleket, melyek akár napi szinten zavarják, vagy akadályozzák a levelezést.
A saját használatú Intézményi számítógépébe felhasználó nevével és a hozzá tartozó jelszavával belépve elérhetővé válik a Microsoft O365–os levelező kliens. Nyissa meg a programot.
Amennyiben az alsó menüsorban a Levelek nézetet választja, úgy bal oldalsó menüelemek között feltűnik alapból egy Spam vagy Levélszemét kategória. Ide sorolja a levelező rendszer azokat a leveleket, amelyekről automatikusan el tudja dönteni, hogy kéretlen vagy reklám célú az e-mail
Ezt a mappát azért is érdemes figyelemmel követni, mert előfordulhat, hogy a rendszer hibázik. Például nyomtatókról scannelt és e-mailben küldött leveleket is ide sorolhat. Más esetben viszont a levelező rendszerünk tárhely igényét csökkenthetjük azzal, hogy az itt lévő, valóban szükségtelen leveleket töröljük.
Amennyiben egy levél automatikusan nem ide sorolódik, úgy a Felhasználó „megtaníthatja” az Outlooknak, hogy ide kerüljön a következő, ugyanezen címről érkező levél, vagy akár ezt rögtön törölje is. A lenti kép mutatja a fontosabb lépéseket grafikusan is.
- Először válassza ki a Beérkezett üzenetek menüpontot a bal oldalsó felsorolásból, majd keresse meg azt a levelet/feladót akitől többé nem óhajt levelet kapni.
- Jobb egérgombbal kattintson a kiválasztott levélre és a megjelenő listából válassza a Levélszemét kinyíló menüt (nem kell rákattintani, mert újabb lista jelenik meg).
- A kinyíló menüből válassza a feladó blokkolása lehetőséget.
Amennyiben az Outlook programot nem gyorsítótáras üzemmódban használja, egy figyelmeztető üzenetet kap.
Az ablakban lévő tájékoztatás nem befolyásolja a beállítás menetét, az OK gombra kattintson, és ezzel be is fejezte a feladótól érkező levelek SPAM-nek jelentését.
A levél ekkor a fentiekben már bemutatott Levélszemét mappába átkerül, és a következő alkalommal, ha pontosan ugyanerről a címről érkezik az üzenet, az automatikusan már ide is kerül.
A fenti levélszemét kinyíló menüről készült képen további négy lehetőség látható, melyek az alábbiakat jelentik:
- A feladó blokkolásának tiltása – egy feladót ezzel biztonságosnak jelölhet meg, vagyis bármikor bármilyen témában küld levelet, az nem kerül a levélszemétbe.
- Feladói tartomány blokkolásának tiltása – egy egész domain biztonságosnak jelölése (nem csak egy adott felhasználó, hanem az összes felhasználó, aki a @ után megjelölt tartományból ír, biztosan nem kerül spambe), pl.: ha a klein.marcell@bgf.hu –n kattintva ezt választjuk, akkor a szalay.ferenc@bgf.hu és a asd@bgf.hu is biztonságosnak minősül majd.
- A kijelölt csoport vagy levelezőlista blokkolásának tiltása – ha terjesztési listát használ, akkor a lista minden szereplője biztonságosnak minősül.
Amennyiben az összes eddigi levélszemétnek jelölt feladót és/vagy tartományt szeretné megnézni vagy rendszerezni, úgy válassza a Levélszemét kinyíló menü Levélszemét beállításai menüt.
A megjelenő ablakban több lehetőségünk is van erősebb szűréseket beállítani. A hibázások miatt viszont nem javasolt az alapbeállítástól eltérni, mert fennáll a veszélye, hogy több, az Ön számára valójában hasznos levél is a szemétbe kerül.
Itt az alsó jelölő négyzetet bepipálva viszont arra is utasíthatja az Outlook programot, hogy a tiltott feladóktól érkező levél ne is a Levélszemét mappába, hanem egyből törlésre kerüljön.
A további lapfüleken megnézheti kiket tett a megbízható feladókhoz, kiket megbízható címzettek közé, illetve kik a tiltott feladók. Itt akár egy egész tartomány tiltását is megtehetni, ha csak a @ karaktert és utána a tartományt írja be (pl.: @jinane-sky.com). Arra azonban fokozottan figyeljen, hogy ne blokkoljon egész tartományt, például a @gmail.com formát, ugyanis attól még, hogy sok spam levél érkezik a gmail felől, az egész tartományra ez nem mondható ki, hiszen a hallgatók nagy többsége ezt a levelező rendszert használja.
Ha egy levelet véletlenül rosszul sorolt levélszemétnek, úgy a Levélszemét mappába lépve, a hibásan besorolt levélen jobb klikkel kattintva, szintén a levélszemét kinyíló opciót választva, a Nem levélszemét lehetőséggel vissza lehet állítani a beérkező levelek mappába
A feladók és tartományok letiltását, illetve az automatikus levélszemétszűrés szigorúsági szintjének beállítását körültekintően kell elvégezni, ugyanis kis figyelmetlenséggel is könnyedén megszabadulhat olyan levelektől, amelyek valójában fontosak lehetnek az Ön számára. Amennyiben elkezdi használni a feladó blokkolása funkciót, úgy feltétlenül tekintse át időről időre a tiltottak listáját és aktualizálja azt, mert egyes tartományok egy-egy vírus hatására spamnek minősülhetnek, azonban a vírus leküzdése és eltávolítása után ismét biztonságossá válhatnak. Amennyiben a fenti leírás alapján mégsem sikerülne a kéretlen leveleket letiltani, vagy fél, hogy hibát vét, úgy forduljon a kari vagy központi informatikai osztályokhoz, ahol a kollégák szívesen segítenek a beállításban.
Leveleit otthonról vagy bármilyen számítógépről webes felületen is megtekintheti a https://outlook.office.com url címen keresztül. Amennyiben ezt használja, úgy fokozott körültekintéssel lépjen be, ne felejtsen el kijelentkezni és csak megbízható számítógépről keresse fel ezt az oldalt, mert jelszavát, felhasználónevét egy nyilvános PC esetében könnyen ellophatják.
Az első mezőbe írja be egyetemi (@uni-bge) –s e-mail címét majd kattintson át a jelszó mezőbe. Ekkor az oldal elkezdi átirányítani a saját BGE belépési oldalunkra.
Írja be a levelező címéhez tartozó jelszavát. A jelszava ugyan az, mint amit a BGE számítógépeinek eléréséhez vagy a tanulmányi rendszerekbe történő bejelentkezéshez használ.
A bejelentkezés után egy teljes értékű levelező rendszert kap, ami ugyanazon a levelező adatbázison dolgozik, mint amelyen az intézményi Outlook kliens. Figyeljen arra, hogy ha itt egy levelet olvasottra állít, kategorizál vagy töröl, az szinkronban van a benti gépen használt levelezéssel is, így ha itt pl. töröl egy elemet, az elvész a levelezéséből teljesen. Ugyanez igaz a levélszemét beállításokra is, tehát ha egy feladót ezen keresztül blokkol, akkor az általa küldött levél a kliensen keresztül sem fog többé megérkezni.
A Beérkezett üzenetek mappára állva, a kéretlen levélen jobb egérgomb lenyomása mellett, válassza a Megjelölés levélszemétként lehetőséget. Ezt követően a Microsoftnek elküldheti a spam jelentését, annak érdekében hogy az alap spam szűréseket esetleg ez alapján javítsák, de persze ez a megküldés nem jelenti azt, hogy az Ön által bejelentett felhasználó azonnal tiltólistára kerül mindenhol.
A feladók és tartományok letiltását, illetve az automatikus levélszemétszűrés szigorúsági szintjének beállítását körültekintően kell elvégezni, ugyanis kis figyelmetlenséggel is könnyedén megszabadulhat olyan levelektől, amelyek valójában fontosak lehetnek az Ön számára. Amennyiben elkezdi használni a feladó blokkolása funkciót, úgy feltétlenül tekintse át időről időre a tiltottak listáját és aktualizálja azt, mert egyes tartományok egy-egy vírus hatására spamnek minősülhetnek, azonban a vírus leküzdése és eltávolítása után ismét biztonságossá válhatnak. Amennyiben a fenti leírás alapján mégsem sikerülne a kéretlen leveleket letiltani, vagy fél, hogy hibát vét, úgy forduljon a kari vagy központi informatikai osztályokhoz, ahol a kollégák szívesen segítenek a beállításban.
Kérdés esetén
Amennyiben a szolgáltatások beállítása, használata során problémába ütköznek, kérjük írjanak az informatika@uni-bge.hu e-mail címre, a hiba részletes leírásával (lehetőleg képernyőkép csatolásával).