A turizmus-vendéglátás, valamint kereskedelem és marketing alapképzési szakon távoktatás munkarendben a szakmai gyakorlat időtartama 200 munkaóra.
A gyakorlat célja, hogy a hallgató az egyetem elméleti és gyakorlati ismereteket szintetizálva részt vegyen konkrét szakmai feladatok megoldásában, ismerje meg az adott gyakorlóhely tevékenységén keresztül az alapvető gazdasági, gazdálkodási, szervezési és vezetési feladatokat.
A szakmai gyakorlat teljesítésére távoktatás munkarendben a következő lehetőségek állnak rendelkezésre:
- Amennyiben a hallgató a szaknak (specializációnak) megfelelő munkahelyen dolgozik, akkor igazolást kell hoznia a munkáltatótól 200 órás munkavégzésről.
- Amennyiben a hallgató korábbi releváns munkatapasztalattal rendelkezik, akkor erről is beadható az igazolás.
- Ha az előzőekben felsoroltak akadályba ütköznek, akkor a hallgatónak a szaktanszéke által szervezett üzemlátogatáson kell részt vennie, és erről írásbeli dolgozatot kell beadnia. A hallgatónak a szaktanszékét kell felkeresnie, hogy van-e lehetőség üzemlátogatásra, amennyiben nem rendelkezik munkatapasztalattal.
Szakmai gyakorlat esetén a következő dokumentumokat kell leadni:
1. Befogadó nyilatkozat
2. Szakmai gyakorlati igazolás és értékelőlap
3. Gyakorlati beszámoló
A gyakorlati beszámoló FORMAI követelményei:
12-16 oldal terjedelem; Times New Roman betűtípus; 1,5 sortávolság; minimum karakterszám szóköz nélkül 20 000 + táblázatok, ábrák címekkel, forrás megjelöléssel. Táblázatok, fényképek, grafikonok beiktatásával a dolgozat értéke növelhető, de ez a terjedelembe nem számít bele, ezt mellékletként lehet csatolni a beszámoló végén.
A gyakorlati beszámoló TARTALMI követelményei (KERESKEDELEM ÉS MARKETING alapszak esetén):
- Bevezetés: piac- és cégismertetés.
- Elemzés: gyakorlati tapasztalatok leírása, pozitív, negatív meglátások (erősségek, gyengeségek) ismertetése.
- Következtetés: következtetések, javaslatok az ismertetett területre (pl. munkakör), folyamata, szervezetre vonatkozóan.
A beszámoló TARTALMI követelményei (TURIZMUS-VENDÉGLÁTÁS alapszak esetén):
- A választott gyakorlati hely általános ismertetése.
- A választott cég fő tevékenységeinek, üzletköreinek leírása. Az adott cég hazai, nemzetközi piacon betöltött szerepe, működése. Pozitívumok, negatívumok, eladható-e a piacon a terméke vagy nem, miért, stb. (A hallgató saját véleménye is szerepeljen a dolgozatban!)
- A cég vendégkörének jellemzői több szempontból vizsgálva (nemzetiség, életkor, érdeklődés, tartózkodási idő, átlagos költés, stb.)
- Megfelel-e a szolgáltatás a jelenlegi piacok, vendégkör elvárásainak?
- Ha a cég valamely külföldi lánc tagja, milyen elvárásokat jelent ez a cég felé, hogyan tudják ezt teljesíteni, milyen előnyt vagy hátrányt jelent ez számukra?
- A hallgató által végzett tevékenységek, feladatok ismertetése.
- A hallgató javaslatai, értékelése a szerzett tapasztalatok alapján. Fontos! A beszámoló akkor kerül elfogadásra, ha abban a hallgató önálló véleménye is megjelenik.
A hallgatók a gyakorlattal kapcsolatosan felmerülő szakmai vonatkozású kérdéseikkel az alábbi szakmai gyakorlatért felelős oktatóhoz fordulhatnak e-mailben:
- Kereskedelem és marketing alapszakon: Molnár Zsolt (Kereskedelem Tanszék), a Molnar.Zsolt@uni-bge.hu címen.
- Turizmus-vendéglátás alapszakon, turizmus témájú specializációkon: Dr. Szalók Csilla (Turizmus Tanszék), a Szalok.Csilla@uni-bge.hu címen.
- Turizmus-vendéglátás alapszakon, vendéglátás témájú specializációkon: Debreceni János (Vendéglátás Tanszék), a Debreceni.Janos@uni-bge.hu címen. Debreceni.Janos@uni-bge.hu címen.